י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

על סף פיצוץ • יאיר לפיד מאיים: "שוויון בנטל או שהממשלה תתפרק"

מגעים קדחתניים לפשרה לאחר פיצוץ דיוני ועדת פרי אמש • השר יעקב פרי מבהיר: "לא נבטל על הדרישה להחלת חוק שירות בטחון על בני הישיבות - הבטחנו נקיים" • לפיד: "אל תחשבו שהגעתי לפוליטיקה רק בשביל לתקן קטסטרופה כלכלית" • נתניהו: "נראה עוד הרבה כותרות ומשברים"

בדיוני הוועדה. צילום: אוהד צויגנברג
בדיוני הוועדה. צילום: אוהד צויגנברג

סערה במערכת הפוליטית ומגעים קדחתניים לפשרה - זו תמונת המצב הפוליטית הבוקר (ב), לאחר פיצוץ דיוני ועדת פרי אמש.

ישיבת הועדה שדנה אמש בהמלצת לגיבוש החוק לשיוויון בנטל, הופסקה לאחר עימות בין יו"ר הוועדה השר יעקב פרי לשר הביטחון משה יעלון על הסעיף הקובע כי חוק שירות חובה יחול על הכל. משמעות הדבר הינו הטלת סנקציות פליליות במקרה שלא תהיה עמידה ביעדי הגיוס.

פרי שוחח עם יו"ר מפלגתו שר האוצר יאיר לפיד ובהנחייתו פיזר את ישיבת הועדה. לפיד הבהיר היום: "יהיה שוויון בנטל או שהממשלה הזו תתפרק. מי שחושב שהגעתי לפוליטיקה רק כדי לתקן את הקטסטרופה של הממשלה הקודמת קצת מתבלבל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הסיעה: "אנו ניצבים בפני שינוי היסטורי שיביא להגברה משמעותית ביותר של השוויון בנטל. עד ליישום החוק נראה עוד הרבה כותרות ומשברים, גם מדומים וגם אמיתיים, אני בטוח שניתן למצוא פיתרון. יהיה חוק".

שר הביטחון בוגי יעלון הגיב למשבר הגיוס: "המתווה המשותף שונה מהמצע שהציגה יש עתיד בבחירות. ביום חמישי הוציאו ביש עתיד הצעת מחליטים שאנחנו לא ראינו קודם. ראיתי בפסקה הזאת התרסה".

יו"ר העבודה שלי יחימוביץ' הגיבה: "אנחנו בעיצומו של קרב ספינים. גיוס החרדים כפי שהדברים נראים עכשיו יתרסק לחלוטין. מרוב להט לייצר סכסוך השיגו את ההיפך. יהיה גיוס של פחות חרדים עם יותר כותרות".

עוד בנושא:
פיצוץ לילי בדיוני 'ועדת פרי' • שר הבטחון: "יש אווירה של שנאה"
'ועדת פרי' הגישה מתווה גיוס • אחרי 65 שנה: אין יותר מעמד מיוחד לחרדים

מוקדם יותר הבוקר התייחס השר יעקב פרי בעמוד הפייסבוק שלו לנושא, וכתב: "אחרי לילה ארוך, בו אושרו רוב סעיפי החוק, חלקם היסטוריים, הפסקתי את ישיבת הועדה. ההתנגדות המפתיעה של חלק מן השרים באשר לחובת הגיוס במתווה הקבע והחלת חוק שירות בטחון על תלמידי הישיבות המשתמטים, חייבו אותי לקבל החלטה".

"חובת השירות היא לב ליבה של מתווה הגיוס החדש ואיני מתכוון לוותר על עקרון זה. אנו מחויבים להגביר את השוויון בנטל בקרב הציבור הישראלי - הבטחנו, ולא נפר זאת".

השר פרי מדגיש, כי "הדבר ייעשה רק על ידי חוק אחד, עם גיוס אחד, לכולם. כל ניסיון לייצר חוק רק למראית עין - יסוכל".

השר נפתלי בנט מנסה להרגיע את הרוחות ואומר: "אני משוכנע שניתן להגיע לפתרון מוסכם בנושא השוויון בנטל".

בראיון לגלי צה"ל אמר השר בנט: "אנחנו בתהליך היסטורי של חיבור החרדים לחברה הישראלית, מה שלא עשו ב-65 שנה. זה קשה ואני משוכנע שזה ייפתר ונמצא את הנוסחה שתאפשר לחרדים לשרת ולהשתלב בשוק העבודה. אף אחד לא אמר שזה קל אבל אני חושב שיש יותר הסכמות מחילוקי דעות".

בנט הדגיש כי "אף אחד לא רוצה לראות גדודי משטרה פושטים על בני ברק, אבל מצד שני רוצים לראות שהם משתלבים בגיוס".

הפורום לשוויון בנטל ממליץ הבוקר לפרק את ועדת פרי מאחר והיא תגרום נזק רב שנים, ברור שהועדה לא תביא לגיוס.

חבר הכנסת שאול מופז מקדימה קרא לאנשי יש עתיד: "אל תהיו סמרטוטים. אל תוותרו על העקרונות שבגינם נכנסתם לממשלה".

מופז, שפרש מממשלת האחדות לאחר פירוק ועדת פלסנר בקדנציה הקודמת, הוסיף: "נתניהו, באמצעות שר הביטחון שלו, משתפן ומעקר את חוק הביטחון. אסור שמה שהיה הוא שיהיה".
פרי בנט לפיד נתניהו חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד