ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

אחות אבי 'המשפחה המבריחה' מדברת: "תתעוררו"

אורית כהן, אחותו של אבי המשפחה שנעצרה בירדן, בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' • "אחי נלכד בכת 'לב טהור'" • "על הציבור החרדי להוקיע את הכת ומנהיגה שלמה הלברנץ"

בני המשפחה לאחר המעצר. צילום: רש"ת
בני המשפחה לאחר המעצר. צילום: רש"ת



"אם גורמי הרווחה לא יתערבו, עלול להתחולל אסון" כך מזהירה אורית כהן, אחותו של אבי 'המשפחה המבריחה' בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים'.

עד כה, כל ניסיונותיה להתריע על מצב המשפחה אצל רשויות הרווחה עלו, לדבריה, בתוהו. "הן יצרו מצג שווא כאילו אנחנו נגד אחי", היא אומרת בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' ומתריעה: "הניסיון להבריח את המשפחה לקנדה יחזור על עצמו".

ביום חמישי בבוקר שמעה אורית בכלי התקשורת, כי משפחה חרדית מבית שמש חצתה את הגבול עם ירדן, במטרה לברוח לקנדה כדי להצטרף לכת 'לב טהור'. היא הבינה מיד כי אחיה, אשתו וששת ילדיהם הם העצורים. "לא הופתעתי. התרענו על כך אין ספור פעמים, אבל לאף אחד לא היה אכפת".

אורית ומשפחתה גילו בפעם הראשונה את הקשר של אחיה עם כת 'לב טהור', בראש השנה לפני כשנתיים. "קיבלנו טלפון מאישה חרדית", היא מספרת, "שסיפרה שאחי נקלע לצרה והצטרף ל'לב טהור'. מיד חיפשתי פרטים על הכת באינטרנט וחשכו עיניי. לא האמנתי. הוא אדם טוב, רציונלי. ניסינו להכחיש את המציאות, לחשוב שמדובר בטעות, אין סיבה שהוא יקלע לכת כזו".

עוד בנושא:
מהנפילה ברשת הכת ועד הבריחה לירדן • הסיפור המלא
משפחה נמלטה לירדן • רוצה להצטרף לכת 'לב טהור'

אבל מהר מאד כהן הבינה את גודל הצרה: "אי-אפשר היה לדבר איתם, הם היו בהיסטריה. שמענו ששלמה הלברנץ התקשר אליהם ואמר להם שישראל תושמד והם חייבים לברוח, והם אכן חשבו שזה מה שצריך לעשות".

כהן גילתה שאחיה מתכנן להטיס שתיים מבנותיו לקנדה. "הבנתי שיש לנו שעות ספורות לפעול ואם אני לא אעשה דבר, הילדים יחיו בסיכון גדול".

למחרת מיהרה, יחד עם כמה מבני משפחתה, לבית המשפט. השופט אישר הוצאת צווי עיכוב יציאה מהארץ למשפחה. שתי הבנות כבר היו על המטוס לקנדה, אך עם הוצאת הצווים, התערב משרד החוץ והפעיל את האינטרפול כדי שישיב את שתי הבנות. מיד לאחר נחיתתן בקנדה הן הושבו ארצה.

"לא ידענו איך הסיפור ימשיך להתגלגל", היא מספרת שנתיים אחרי. "בכל התקופה הזו דיברתי עם אנשים בארה"ב וישראל - עם אלו שעזבו את הכת ואלו שתכננו לנסוע אליה, והבנתי שזו קבוצה הזויה. כזו שמתעללת בילדים, מחתנת אותם בגיל 14 ומגרשת אותם לפי המצב רוח, כת ששולטת במשפחות פיזית, נפשית ושכלית".

גם ניסיונותיה לדבר ללבו של אחיה לא הועילו. "הוא לא היה מוכן לדבר איתנו. אמרו לו ב'לב טהור' שאנחנו השטן".

להוקיע את מנהיג הכת

"פנינו לגורמי הרווחה, אמרנו להם שמשהו לא תקין. הצבנו בפניהם את התמונה המלאה והסברנו להם שמדובר במשפחה נורמטיבית שנפלה ברשת הכת. הסברתי שאחי אדם טוב, אך התפתה למנהיג הזוי וצריכים לפעול ולהעניק להם טיפול מיוחד".

אלא שלטענתה הרשויות רק גרמו לאחיה ולבני משפחתו לחשוב שהיא ואחרים פועלים נגדו. "ברווחה לא מבינים את המשמעות ההרסנית של כת כזו".

• ומה עובר על הילדים בתקופה הזו?

"אנחנו לא יודעים", היא אומרת. "אחי הוא אדם טוב שנקלע למשהו רע שכל אחד ואחד יכול היקלע אליו. אנשים צריכים להיות זהירים. בדיוק כמו שיש מודעות לסמים ולאלכהול צריכה להיות מודעות לכתות. בציבור החרדי צריכים לקום ולהוקיע את הלברנץ בכל מחיר. עוד רבים עלולים ליפול בתוך הרשת הזו".

כהן מנצלת את הראיון ומבקשת להתריע שוב: "המשפחה הזו עלולה בעוד חודש לנסות לברוח שוב. צריכים לטפל בה. הוא נפל קורבן, הילדים שלו נמצאים בסיכון וצריכים להציל אותו ואותם".

מחר יובא האב לדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט השלום באילת, שם יוגש נגדו כתב אישום. ביום שישי שוחררה האם למעצר בית מלא, וככל הנראה ילדיה ישובו לרשותה. ההחלטות נעשות בכפוף לפיקוח רשויות הרווחה.

מעיריית בית שמש נמסר בתגובה: "שירותי הרווחה בעיריית בית שמש מטפלים במשפחה בשנים האחרונות במסירות רבה ובאופן המקצועי ביותר. מפני צנעת הפרט אנו מנועים מלהרחיב ולפרט, אך המקרה המורכב מאוד מטופל ביסודיות וברמה הגבוהה ביותר.

"כל מהלך בעניין נעשה לאחר דיונים והתייעצויות רבות יחד עם לשכת הרווחה הארצית ובהתאם להחלטות בית המשפט בראשון לציון הדן בנושא, תוך כדי שהוא שומע גם את טענות עורך הדין המייצג את המשפחה ואת עורך הדין המייצג את קרובי המשפחה".
לב טהור בריחה ישראל קנדה כת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד