י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הפעילות נשאה פרי

הוסר האיום הצבאי על הנשים החרדיות בארה"ב

הוסר איום חובת רישום לנשים במערכת השירות הסלקטיבי של צבא ארה"ב, שאמורה להיות מופעלת במקרה של החזרת חיוב הגיוס בחוק וצורך לגייס את כוחות הצבא לקראת עימות צבאי או במצב חירום לאומי | החוק היה מחייב גם נשים חרדיות בארה"ב להתגייס באופן נדיר, שלא בא לשימוש מעולם עד כה 

הוסר האיום הצבאי על הנשים החרדיות בארה"ב
אילוסטרציה צילום: דוברות הבית הלבן

בעקבות פעילות של קבוצת סנטורים ואנשי אגודת ישראל באמריקה, הוסר איום חובת רישום לנשים במערכת השירות הסלקטיבי, שאמורה להיות מופעלת במקרה של החזרת חיוב הגיוס לחוק וצורך לגייס את כוחות הצבא לקראת עימות צבאי או במצב חירום לאומי.

אגודת ישראל באמריקה השקיעה מאמצים רבים ופעילות אינטנסיבית מאז שהחל הדיון בסנט ב"הצעת החוק להגנה", והביעה סיפוק רב מכך שבשבוע שעבר הוסר הסעיף המחייב נשים להירשם לגיוס אפשרי לצבא.

הרישום במערכת השירות הסלקטיבי אמור להיות מופעל במקרה של החזרת חיוב הגיוס לחוק וצורך לגייס את כוחות הצבא לקראת עימות צבאי או במצב חירום לאומי, אולם לא הופעל למעשה עד כה.

הפעילות של אגודת ישראל, שכללה פגישות רבות עם אנשי ממשל, חברי קונגרס וסנטורים, נעשתה לאור הלחץ ההולך וגובר במשך השנים לחייב נשים להירשם לקראת גיוס אפשרי, ותמיכתן של שתי המפלגות - הרפובליקנית והדמוקרטית כאחת - בצעד זה, שהלכה והתרחבה. אלא שהתנגדותם הנחרצת של קבוצת סנטורים ובראשם הסנטור ג'וש האולי (רפובליקנים - מיזורי), עמם נפגשו נציגי אגודת ישראל באמריקה, הדגישה את היות ההצעה שנויה במחלוקת, וכאשר המגעים סביב הצעת חוק ההגנה נתקעו בשלב מסוים, סעיף זה הושמט ממנה.

יצוין כי אגודת ישראל באמריקה עוקבת אחרי סוגיה זו במהלך השנים, כאשר הצעת החוק עלתה שוב ושוב לדיון, אולם ככל שההצעות התקדמו בחודשים האחרונים, כך הלכה וגברה פעילותה במאמצים לבטל סעיף זה.

בעוד החששות שהועלו ממקומות אחרים נוגעים בשאלת כוח-האדם של הצבא, ניהול ומורל, אגודת ישראל התמקדה בראש ובראשונה בסוגיה, כיצד יתכן לחייב רישום לגיוס, בעוד הדבר פוגע בחופש הדת של נשים, המתנגדות מטעמי דת לשירות צבאי כזה.

"שמענו את חששותיהן של משפחות המשתייכות לציבור החרדי, על כל גווניו, בכל הקשור למשמעותה הסופית של דרישה זו כלפי בנותיהן ונכדותיהן", ציין הרב אבא כהן, סגן נשיא אגודת ישראל לענייני ממשל ומנהל משרדיה בוושינגטון.

"דרישה כוללנית לנשים להירשם לגיוס לצבא - ללא כל התייחסות או רמז כלפי פטור מטעמי דת - תעורר התנגדות עזה. ואמנם, מסתבר כי נשים רבות המשתייכות לציבור זה לא יירשמו, גם אם יהיה עליהן לספוג ענישה כזו או אחרת".

בהוראת רבני אגודת ישראל באמריקה, הרב כהן שיתף, בין היתר, את ממשל הנשיא ביידן, המנהיגות בקונגרס, חברי וועדת הצבא וארגונים דתיים אחרים בחששות הללו. המסר היה: חייבים לשקול היטב את הסוגיה והשלכותיה, מכיוון ש"הרבה מאוד מוטל כאן על כף המאזניים, וחרויות דתיות עלולות להיאבד".

לדברי הרב כהן, קיים עדיין חשש שהסיפור לא מסתיים כאן. גיוס הנשים כרוך בשאלות הנוגעות לחוקה האמריקאית, ולכן סביר להניח שבית-המשפט העליון יעסוק בשאלה זו. במקרה כזה, אגודת ישראל תציג את חששותיה בפני השופטים ותדרוש פסיקה שתיקח בחשבון מלא את הסוגיות המשכנעות של חופש הדת, הקשורות לעניין.

גיוס בנות אגודת ישראל אמריקה צבא ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד