כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

סגירת מעגל: חתונת ויז'ניץ ושומרי אמונים-דעש

כשבעים שנה לאחר שה'ישועות משה' הצטרף לחבורת האדמו"ר משומרי אמונים - נישאו צאצאיהם • מי התכבד בברכות? • אלו אדמו"רים השתתפו? • ואחר מי רדף האדמו"ר מדעש?

החתונה. צילום: נייעס אנ"ש BBM
החתונה. צילום: נייעס אנ"ש BBM

סגירת מעגל היסטורית בין חסידויות ויז'ניץ ושומרי אמונים: קצת פחות משבעים שנה מאז שימש האדמו"ר ה'ישועות משה' מויז'ניץ זצ"ל כאחד מבני החבורה של הרה"ק רבי אהרן ראטה בעל ה'שומרי אמונים' זצ"ל וכר"מ בישיבתו, שבות החצרות ומתאחדות בשמחת נישואי נכדת האדמו"ר מויז'ניץ, עם בן האדמו"ר מדעש - חתנו של האדמו"ר מ'שומרי אמונים' זצ"ל, שנפטר בחודש אלול האחרון.

עם עלותו של ה'ישועות משה' לארץ ישראל, הוא התגורר תחילה בירושלים שם הצטרף לחבורתו של רבי אהרל'ה זצ"ל. כאשר נשאל על ידי חסידי ויז'ניץ מדע בחר להשתלב בקהילה זו, הסביר כי כל שאיפתו היא להרביץ תורה, כפי שעשה בחו"ל לפני השואה ובמהלכה, עת עמד בראשות ישיבת ויז'ניץ בגרוסוורדיין, וכי ברגע שהוצע לו מקום שבו יוכל למסור שיעורים, הרי שמיד קיבל את ההצעה. זמן קצר לאחר מכן, נפתחה ישיבת ויז'ניץ על ידי דודו ה'דמשק אליעזר' זצ"ל, וה'ישועות משה' נקרא אל הדגל לשמש בה ראש ישיבה.

עד כה, לא השתדכו חצרות ויז'ניץ ושומרי אמונים. כשזה קרה אשתקד, רבתה השמחה בחצרות. לכך יש להוסיף את העובדה, שהאדמו"ר מויז'ניץ הינו גם חוטר מגזע דעש, שכן אמו הרבנית לאה ע"ה, הייתה בתו של האדמו"ר רבי חיים מנחם מענדל מדעש זצ"ל. האדמו"ר משומרי אמונים שכאמור עוד היה בחיים, הביע שמחתו על השידוך, אך משביקשו להרחיב עמו את השיחה אודות החתונה, הגיב באדישות. רק מאוחר יותר כשנסתלק לבית עולמו, הבינו החסידים למפרע את השאננות.

החופה נערכה בשעה מוקדמת יחסית. האדמו"ר מבעלזא הגיע והשתתף בחופה ואף כובד בברכה אחריתא. כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', האדמו"ר ממרכז חסידי ויז'ניץ סיכם עם אחיו הגדול האדמו"ר מויז'ניץ, סב הכלה, כי לא ייטול כיבוד תחת החופה, שכן מפאת המנהג שלא לפצל את הברכות, חפץ לאפשר את כיבודם של אדמו"רים ורבנים נוספים מהמשפחה. האדמו"ר מבעלזא שלא היה מודע לסיכום האמור, תהה בשיחה עם מקורביו, מדוע עמד גיסו האדמו"ר מויז'ניץ דוד הכלה מהצד ולא קיבל שום כיבוד, והם שיתפו אותו בנסיבות הדבר.

בתוך כך סיפרו בויז'ניץ, כי בעת שהשיא האדמו"ר מויז'ניץ מונסי את בנו הגרב"ש הגר, רב חסידי ויז'ניץ מונסי בית שמש, עם בת האדמו"ר מויז'ניץ, הודיע הסבא ה'ישועות משה' זצ"ל לאחיו האדמו"ר ממונסי, כי הוא מבקש לכבד אותו בברכה אחריתא, ולחלק את הברכות האחרות. ואכן, חמש ברכות קיבל הסבא האדמו"ר מטשרנוביל זצ"ל, (חותנו של האדמו"ר מויז'ניץ שיבלחט"א), ובברכה שישית כובד האדמו"ר מבעלזא. בתחילה דחה האדמו"ר ממונסי את ההצעה, שכן הוא נוהג שלא לפצל את הברכות. אך לאחר שה'ישועות משה' הסביר, כי הדבר יראה תמוה בעיני הציבור שאיננו מודע לקפידתו זו שלא לפצל את הברכות, ויביע את תהייתו שדווקא הוא - האדמו"ר מויז'ניץ מונסי - לא קיבל שום כיבוד בחופה ויש בכך חשש ל'מראית העין', נעתר לבקשתו וניאות לקחת את הברכה האחרונה.

לאחר החופה, עברו מאות חסידים בסך אצל האדמו"ר מבעלזא ואיחלו לו מזל טוב לרגל השמחה השרויה במעונו בשמחת נישואי נכדו.

כאשר יצא האדמו"ר ממרכז חסידי ויז'ניץ מהאולם, דלק אחריו המחותן האדמו"ר מדעש והתנצל שלא הזמינו לחתונה: "ביקשתי להגיע להזמינכם, אבל נאמר לי שהדבר לא אפשרי באותה עת". האדמו"ר אישר כי דבר ה'רצון להזמין' הגיע לאוזניו והרעיף עליו מברכותיו.

בחתונה השתתף גם תלמידו הגדול של האדמו"ר משומרי אמונים זצ"ל, הלא הוא האדמו"ר מקראלי. בין האדמו"ר מויז'ניץ לאדמו"ר מקראלי שוררים יחסים קרובים, עוד מהתקופה שבה התפלל האדמו"ר מקראלי אצל חותנו, האדמו"ר מטשרנוביל זצ"ל. האדמו"ר מויז'ניץ כיבדו במיוחד והזכיר כי הוא מעתיר עליו ועל בני משפחתו בתפילותיו. כמו כן, השתתפו ארבעת האדמו"רים לבית שומרי אמונים, שהם כאמור, דודים של החתן.

החתונה הסתיימה בשעה מוקדמת יחסית, כפי שקבע האדמו"ר מראש, ולקראת השעה 1:30 ננעל האירוע.
מעגל שומרי אמונים ויז'ניץ בעלזא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד