י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ההפיכה במיאנמר

תחקיר מבהיל של ה-BBC: עשרות עונו והוכו למוות

ה-BBC מפרסם תחקיר מזעזע שבו עולות עדויות מחרידות על מעשי רצח שבוצעו במיאנמר על רקע ההפיכה הצבאית במדינה - כלפי מתנגדי המשטר. עשרות גברים עונו והוכו למוות מול בני משפחותיהם | "לא יכולנו לסבול לצפות בזה אז הורדנו את הראש ובכינו", אמרה אישה אחת, שאחיה, אחיינה וגיסה נהרגו

תחקיר מבהיל של ה-BBC: עשרות עונו והוכו למוות
אילוסטרציה צילום: unsplash

צבא מיאנמר ביצע ביולי האחרון סדרה של מעשי רצח המוניים שהביאו למותם של לפחות עשרות גברים, כך עולה מחקירה של ה-BBC. עדי ראייה וניצולים סיפרו כי חיילים, חלקם כבני 17, אספו כפריים, הם הפרידו בין הגברים לנשים, והרגו את הגברים, רובם עונו תחילה ונקברו בקברים רדודים.

ההרג התרחש ביולי האחרון, בארבע תקריות נפרדות בעיר קאני - מעוז אופוזיציה במחוז סאגינג שבמרכז מיאנמר. ההערכה היא שהרציחות היו עונש קולקטיבי על התקפות של קבוצות מיליציות שדרשו שהצבא יחזור לדמוקרטיה בעקבות הפיכה צבאית בפברואר השנה. דובר הממשל הצבאי לא הכחיש את ההאשמות.

ה-BBC שוחח עם 11 עדים בעיר קאני והשווה את דבריהם לצילומים מטלפון נייד, ותצלומים שנאספו על ידי Myanmar Witness, ארגון לא ממשלתי שבסיסו בבריטניה, החוקר הפרות זכויות אדם במדינה.

ההרג הגדול ביותר התרחש בכפר יין, שם לפחות 14 גברים עונו והוכו למוות וגופותיהם הושלכו לתוך ערוץ מיוער. העדים ששמם לא פורסם כדי להגן על זהותם, סיפרו ל-BBC שהגברים נקשרו בחבלים והוכו לפני שהם נהרגו.

"לא יכולנו לסבול לצפות בזה אז הורדנו את הראש ובכינו", אמרה אישה אחת, שאחיה, אחיינה וגיסה נהרגו. "התחננו בפניהם לא לעשות את זה. לא היה אכפת להם. הם שאלו את הנשים, 'האם בעליך ביניהם? אם כן, עשו את הטקס האחרון שלכם לפני המוות' ואז הגברים הוצאו להורג".

אדם אחד שהצליח להימלט מההרג סיפר כי חיילים התעללו באופן מחריד בגברים במשך בספר שעות לפני מותם. "הם נקשרו, הוכו באבנים ובקתות רובים ועונו כל היום", סיפר הניצול. "חלק מהחיילים נראו צעירים, אולי בני 17 או 18, אבל חלקם היו ממש מבוגרים".

נראה כי הרציחות היו עונש קולקטיבי על התקפות על הצבא על ידי קבוצות מיליציות אזרחיות באזור, שדורשות להחזיר את הדמוקרטיה. הלחימה בין הצבא לבין קבוצות מיליציות אזרחיות, התגברה באזור בחודשים שלפני ההרג ההמוני. משפחות ההרוגים התעקשו שהגברים לא היו מעורבים בהתקפות על הצבא. אישה שאיבדה את אחיה בטבח אמרה שהיא התחננה בפני החיילים ואמרה להם שאחיה "לא יכול אפילו לפגוע בזבוב". היא אמרה שחייל ענה לה: "אל תגידי כלום. אנחנו עייפים, נהרוג אותך".

ה-BBC העביר את ההאשמות שהועלו בתחקיר לסגן שר המידע והדובר הצבאי של מיאנמר, הגנרל זאו מין טון. הוא לא הכחיש שחיילים ביצעו את ההרג ההמוני. "זה יכול לקרות, כשהם מתייחסים אלינו כאל אויבים, יש לנו את הזכות להגן על עצמנו". לאחר פרסום הדברים, האו"ם חוקר כעת הפרות של זכויות אדם שבוצעו על ידי צבא מיאנמר.

מיאנמר רצח עם BBC תחקיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד