י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אז מה באמת קרה שם? • לייבל'ה מגלה סודות

מי השלים בחתונת ה'נסיך' מבעלזא ומי הגיע בניגוד לציפיות? • מי עבר למרומי מגדלי ה'קונקורד' ומי נפל עמוק? • בואו להכיר את לייבל'ה, האיש שיודע הכל

אז מה באמת קרה שם? • לייבל'ה מגלה סודות



שני צהובים זה לזה

לפעמים, סכסוך שמתחיל בלונדון יכול להסתיים בירושלים: אחד האורחים הנכבדים שהגיעו מחו"ל לחתונה של נכד האדמו"ר מבעלזא, החתן שלום רוקח, היה הסבא - הגאון רבי אלחנן (חונא) היילפרין, גאב"ד רדומישלא ורב שכונת גולדרס-גרין, שהוא חמיו של האדמו"ר ממאקווא, חותנו של בן האדמו"ר, רבי אהרן מרדכי רוקח.

בין משפחת היילפרין והאדמו"ר מסדיגורא שוררת מתיחות. העילה להחמצת הפנים ההדית היא 'פרשת הלפרין' המפורסמת, בה מעורב בנו של הגר"א - הגר"ח הלפרין, שנחשד במה שהמורה של לייבל'ה בכיתה ג' היה מעדיף לכנות: "מעשים לא יפים". האדמו"ר מסדיגורא, שהתגורר בלונדון בטרם עלה על כס ההנהגה אחרי פטירת אביו, יצא נגדו חוצץ.

בשל כך, גבות רבות הורמו כאשר בקבלת הפנים לפני החופה, הושיבו המארגנים בשולחן המזרח את האדמו"ר מסדיגורא (שבגלל שנת האבל לאביו, נבצר ממנו להשתתף בחתונה עצמה) ולצידו מיקמו, לא פחות, את הסבא הגר"א היילפרין. לייבל'ה (186 ס"מ גובה) נעמד על קצות האצבעות כדי לראות מה יקרה, אבל מעבר ללחיצת ידיים מנומסת וברכת 'מזל טוב' לסבא, לא נרשמו חילופי דברים בין האישים.

האם הושבתם השניים, זה לצד זה, הייתה מכוונת או שהאחראים לא מעודכנים בחדשות? לאמרגני בעלזא פתרונים.


הגאון רבי אלחנן (חונא) היילפרין (מימין) והאדמו"ר מסדיגורא, בחתונה

משחקי הכבוד של בעלזא-מחנובקא

אורח שאולי לא בלט מספיק בחתונה, אבל הגעתו משכה את תשומת הלב (לא רק של לייבל'ה), היה רבי יששכר דוב רוקח, בנו של האדמו"ר ממחנובקא (שחסידיו מוסיפים לו גם את התואר בעלזא). הרב רוקח הוא חתנו של הרה"צ רבי אברהם למברגר זצ"ל מי שהיה רב חסידי מאקווא בני-ברק, ואחיו של המחותן גאב"ד מאקווא.

בגלל השנאה בין חצרות בעלזא ומחנובקא, לא נשלחה משלחת כדי להזמין את האדמו"ר ממחנובקא לחתונה. אבל אבי החתן, רבי אהרן מרדכי רוקח (שבחתונתו האדמו"ר ממחנובקא השתתף) שיגר לו הזמנה ועליה הוסיף בכתב-ידו הזמנה אישית.

לייבל'ה נזכר שכאשר השיא רבי יששכר דוב ממחנובקא את בנו לבית רחמסטריווקא, הגיע רבי אהרן מרדכי רוקח בשליחות אביו, האדמו"ר מבעלזא, לחתונה. אולם בחתונה השנייה שערך, השנאה בין החצרות כבר הייתה כה עזה, שכבר נבצר ממנו.

עד השעה 23:00 בליל החתונה, עדיין לא היה ברור האם בן הדוד ממחנובקא יגיע או לאו. ההתלבטות הייתה ממושכת. כל הצדדים והספקות לכאן או לכאן לובנו כמו במשפחות הגאליציאניות הכי טובות, ובסופו של דבר הכריע האדמו"ר ממחנובקה: חובה עליך בני לצאת לחתונה.

יצא רבי יששכר דוב רוקח לדרך, ונכח בחתונה עד סיום ה'מצוה טאנץ' של האדמו"ר מבעלזא.


האדמו"רים ממחנובקא ובעלזא בחתונת רבי יששכר דוב רוקח

איזו מתנה קיבל יואלי לחתונה

יואל זאב הלוי גולדשטיין, חסיד תולדות אברהם יצחק המתגורר בשכונת מאה שערים, הוא המפורסם מבין שלושת 'אסירי יפן'. לכן הוא גם זכה לכינוי 'האדמו"ר מיפן'. ביום רביעי בלילה, שנה וחצי אחרי ששוחרר מהכלא היפני, הוא חגג באולם 'בית יעקב' במנצ'סתר שבאנגליה את חתונתו, עם צירל ראמי, בתו של הרב שמואל יהודה שפירא.

מאז הזיכוי שלו ביפן, עבר גולדשטיין שיקום פיזי ונפשי, וחוץ ממסעות שנור, הוא גם למד בישיבת מיר בירושלים. הדיין החיד"ו וויס, שפעם לייבל'ה ישב לידו בטיסה, לא רק השקיע מהונו לשחרורו של החתן מהכלא, אלא גם דאג לשיקומו ולכל צרכי החתונה.

אל החתונה הגיעו רוב אנשי הקהילה החרדית המקומית. המחותנים הראשיים היו: הרבי מהורדונקה, הדיין החיד"ו וויס מאנטוורפן שסידר את הקידושין, עו"ד מרדכי ציבין מכפר חב"ד, אהרון נזרי מלונדון, אלימלך בינדיגר מאנטוורפן, יעקב יהודה ושבתאי גלברד מבני ברק, שטיפלו בפרשת יפן מתחילה ועד סוף, ואביו של האסיר יעקב יוסף גרינוולד. הרבי מראחוב קרא את הכתובה.


יואל זאב וצירל גולדשטיין עם עורך-דין מרדכי ציבין

מי שהגיעו לשמח היו הזמרים מאיר אדלר (שהלחין גם שיר) וארהל'ה סמט.

• ציבין, איך היה?

"אי אפשר שלא להתפעל ולהתרגש מהמסירות שמגלה החברה החרדית לבניה, לא רק בעת צרה אלא גם בעת שמחה".

• איזו מתנה הבאת לזוג הצעיר?

"זה סוד".

והיות שלייבל'ה נולד כדי לגלות סודות, קבלו: ציבין הצליח לגבות מהשלטונות היפניים פיצויים שמנים עבור כל השנים שיואלי בילה בכלא. 150 אלף דולר.

שמשון ריבלין ויובב בלום

מי שמסתובב בכנסת כבר מכיר את שני הכתבים הפוליטיים שלא זזים אחד בלי השני: יעקב ריבלין מעיתון 'בקהילה' ואבי בלום מרשת החינמונים 'קו עיתונות'.

ביום שני השבוע, איך שלייבל'ה יושב במזנון הכנסת ונועץ את המזלג בשניצל, הוא רואה לידו שר בכיר (לא משנה מאיזו מפלגה), עוצר כתב פוליטי משבועון חרדי, ושואל: "ראית אולי את שני הכתבים החרדים האלה... נו, שמשון ויובב ..."

לייבל'ה נחנק מצחוק. עד שסבא ג'פטו ביצע בו החייאה.

ביכלר רואה את בני-ברק מהקומה ה-12

איך שלייבל'ה מטפס במדרגות של 'מגדלי קונקורד' בבני-ברק, כדי לתצפת מהגג על עיר התורה והחסידות, הוא מגלה בקומה ה-12 של המגדל הפתעה: מקום חדש ומהמם של יענקי ויום טוב ביכלר, שני האחים שמנהלים את משרד יחסי הציבור המוביל במגזר החרדי. על הקיר המעוצב תלו לוגו של עשרות הגופים, מוסדות ורשויות מקומיות שמייצג המשרד.

• ביכלר, עוברים דירה ולא מספרים?

"עברנו היום ובדיוק קיבלנו מתנה: זכינו במכרז של בית החולים ברזילי באשקלון, לאחר התמודדות של מספר חודשים מול כל המשרדים הגדולים. כי אצל ביכלר מכירים את נושא הרפואה טוב, אחרי שאנחנו מייצגים את 'מד"א' ו'טרם'".


הליטאי שמנהל את בעלזא

עד לא מזמן היה מרדכי בריסק, יו"ר 'קהל מחזיקי הדת', האיש הכל יכול בבעלזא.

אבל כעת, כבר לא.

כי יום אחד גילה האדמו"ר שהגירעון של מוסדות החסידות נמצא בתחרות עם הגירעון של יאיר לפיד. זימן האדמו"ר את אנשיו וציווה: הבו לי מנהל שיקח המפתח בידו ויוציא העגלה מהבוץ.

חיפשו-חיפשו, עד שמצאו: עורך הדין ורואה החשבון חיים וייספיש, תושב בני-ברק ובוגר פוניבז', איש חביב וצעיר, הבורח מפירסום.

אחרי שהסתגר עם האדמו"ר, התקבלה ההחלטה: הליטאי הוא מהיום בעל הבית ועל פיו ישק כל דבר בבעלזא.

לבריסק נשאר הכבוד.

שני מיליון שקלים, נקי

אחרי שהשדרן יוסי גיל, היום ברדיו 'קול ברמה', תבע את רדיו 'קול חי' וקיבל את מבוקשו, מגיע תורו של הרב בועז נקי, מי שישב עד לא לפני זמן רב על כס יו"ר הוועדה הרוחנית של רדיו 'קול ברמה', וסולק מתפקידו.

נקי החליט לעשות מה שעושה כל מי שחש נפגע: מגיש תביעה.

אחרי שקיבל היתר מחמישה בתי הוראה להגיש תביעה דווקא בערכאות, הוא מגיש תביעה על סך שני מיליון שקלים.

• הרב בועז נקי, זה נכון?

"נכון".

"יתגדל ויתקדש" בתאילנדית

וכמה צלילים מעולם המוסיקה:

• למי שלא ידע: מקהלת 'רננו חסידים' המיתולוגית של חיים בנט קמה לתחיה. לפני קצת יותר משנה יצא חיים לת"תים בבני-ברק והציע את שירותיו לשעות הפנאי של הילדים. מאז, עשרות ילדים לומדים שירה חסידית באולפני 'זמירות'.

אבל ההפתעה הגדולה היא שמהמקהלות האלה הקים חיים לתחיה את 'רננו חסידים' בה צמחו חיים ולדר ושלמה כהן. אם תפגשו באחד מילדי המקהלות, בקשו ממנו את הדיסק שחיים הקליט איתם.

• משה ניידלר, ממשפחת ניידלר המפורסמת, ששימש כסולן באלבום החדש שלהם - יוצא לדרך עצמאית ושוקל הפקת שיר בכורה ממש בקרוב.

• השבוע הופיע הזמר חיים ישראל בחתונה. כשהתחיל לשיר את "יתגדל ויתקדש", ניגש אליו תיאלנדי, עובד תחזוקה באולם האירועים, והצטרף בשירה.

ומאיפה הידע? הוא שמע את השיר בבית של מבוגר אותו סעד ונדלק.

לייבל'ה בעלזא בריסק יואל גולדשטיין רבי אלחנן היילפרין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד