כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אשר למען הקשישים: דורש לשמר ההנחה בארנונה

הח"כ הטרי במאבק עבור הקשישים: דורש לבטל הקיצוץ בהנחה בארנונה לקשישים מעל גיל 65 עבור דירה בגודל של פחות ממאה מטר • מדובר בהנחה של 25% בלבד

יעקב אשר. צילום: בחדרי חרדים
יעקב אשר. צילום: בחדרי חרדים



בדיון שהתקיים היום (ד) במליאת הכנסת, בהצעה לסדר שהגיש ח"כ יעקב אשר בנושא: "הפגיעה בהנחות בארנונה לאזרחים הוותיקים במדינת ישראל", אמר חבר הכנסת אשר בראשית דבריו כי על סמך היכרותו עם המשיבה, שרת הבריאות יעל גרמן, ראש עיריית הרצליה לשעבר, ידוע לה כי כראש מערכת יש להתמודד עם החזקים באוכלוסייה, ולא עם החלשים, וכי הוא מקווה שיו"ר מפלגתה - שר האוצר ילמד ממנה את צורת ההתנהלות הזו.

בחוק ההסדרים שיובא בקרוב לאישור הכנסת מוצעת ביטול תקנה שתוקנה בשנת 93, והיא מתן הנחה בסך 25 אחוז מהארנונה לאזרח וותיק מעל גיל 65, אם דירתו איננה גדולה מ-100 מטרים.

טענת האוצר בעד ביטול התקנה המוזכרת היא כי במצב הקיים מקבלים גם קשישים עשירים ובעלי אמצעים את ההנחה, ואילו אם תבוטל התקנה, מבקשי ההנחה יתבקשו להוכיח רמת הכנסות מתחת לרף מסוים בכדי לקבל אותה.

"אני מסכים עם הטענה הזו כשלעצמה", אמר ח"כ אשר, "אולם סבור כי ביטול התקנה הוא בעייתי מכיוון שמדובר כאן בתקדים, של מתן אפשרות לפקידי האוצר לעשות סייגים לתקנות ההנחה בארנונה, בהמשך יבוטלו גם ההנחות לאוכלוסיות נזקקות נוספות, כמו אימהות חד הוריות וניצולי שואה, ומי יודע למי עוד".

חבר הכנסת ציין עוד, כי שיעור האוכלוסייה שמעל גיל 65 בקרב אזרחי מדינת ישראל הוא כ-10% בלבד, כאשר ההנחה של 25 אחוזים הניתנת לבעלי דירות שבגודל של מתחת 100 מטרים היא זניחה לחלוטין מבחינת הרווח שתקבל הרשות המקומית מכך, כמו גם מבחינת תקציב הממשלה, שלא תקזז את הסכום הזה מתקציבה של הרשות, מה שאומר שהיחידים שהעניין חשוב להם הם הקשישים, שיפסידו מאות שקלים מתקציבם החודשי.

"היבט נוסף, פרקטי, לבעייתיות שבביטול התקנה הזו", אמר יעקב אשר, "היא הביורוקרטיה. כיום הרשויות המקומיות מעניקות מדי שנה באופן אוטומטי הנחה לאזרחים הוותיקים על פי הרשימות של הביטוח הלאומי, ואילו על פי הצעת האוצר, ייאלצו אותם אזרחים ללכת מדי שנה ולהגיש בקשות בעירייה. דבר זה יגרום לכך שדווקא הקשישים החלשים וחסרי האמצעים, שגם כך לא ידעו כיצד להתנהל מול המערכת, ייפלו בין הכיסאות, ויאבדו את ההנחה".

"מדובר אמנם לא בפגיעה קריטית באותם אנשים, אבל בפגיעה מיותרת וכואבת בכיסם, שלא תעזור דבר למשק בתחשיב של עלות-תועלת", הוסיף חבר הכנסת, והציע כי אותם קשישים יידרשו להצהיר בכתב כי אינם משתכרים מעל לסכום מסוים וסביר שייקבע, וכך למנוע את הבירוקרטיה המיותרת עבור הקשישים מעוטי היכולת, הנזקקים נואשות להנחה הזו.
ארנונה יעקב אשר קיצוץ אוצר קשישים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד