כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הוירוס שנוגע בכולנו

הד"ר מסביר: "רוב האוכלוסייה נחשפת לוירוס הזה; כך תגנו על עצמכם"

וירוס הפפילומה נפוץ מאוד באוכלוסייה - 80% מכלל הגברים והנשים הבוגרים יידבקו לפחות בזן אחד של הווירוס במהלך חייהם • ד"ר אדורארדו שכטר, מומחה ביילוד וגניקולוגיה עם הסבר חשוב לגביו ולגבי דרך ההימנעות מהדבקה על ידו

הד"ר מסביר: "רוב האוכלוסייה נחשפת לוירוס הזה; כך תגנו על עצמכם"
אב ובנו. אילוסטרציה צילום: Yossi Zamir/Flash90

וירוס הפפילומה האנושי - הווירוס שנוגע בכולנו / ד"ר אדורארדו שכטר, מומחה ביילוד וגניקולוגיה

מהו וירוס הפפילומה האנושי (HPV)?

וירוס הפפילומה האנושי (HPV – human papilloma virus) כולל למעלה מ-150 זנים שונים. מבין הזנים השונים, 14 זנים לפחות עלולים לגרום לסוגים שונים של סרטן בצוואר הרחם, בפה ובלוע ובאיברי הרבייה. שני זנים אחרים גורמים ל-90% ממקרי היבלות (קונדילומות) באיברי הרבייה. התחלואה הנגרמת מווירוס הפפילומה פוגעת גם בגברים וגם בנשים. 

מדוע הווירוס הזה נוגע לכולנו - לגברים ולנשים?

וירוס הפפילומה נפוץ מאוד באוכלוסייה - 80% מכלל הגברים והנשים הבוגרים יידבקו לפחות בזן אחד של הווירוס במהלך חייהם. הווירוס מועבר לרוב במגע הדוק בין עור לעור.

ברוב המקרים, זיהום בווירוס אינו מורגש ואינו גורם לתסמינים וחולף מעצמו, אך גם אדם שאינו מראה תסמינים של המחלה עלול להדביק.

מהי התחלואה העלולה להיגרם מהדבקה בווירוס הפפילומה?

ברוב המקרים הדבקה זו תחלוף מעצמה. יחד עם זאת, כאשר מערכת החיסון איננה מצליחה להיפטר מהווירוס והזיהום אינו חולף, עשויים להופיע תסמינים חודשים ואף שנים אחרי החשיפה הראשונית לווירוס, וברבות הימים עלולים להתפתח מהזיהום יבלות באיברי הרבייה, נגעים טרום-סרטניים או סוגי סרטן שונים, בקרב נשים וגברים.

כיצד ניתן למנוע את ההדבקה בווירוס הפפילומה?

כנגד וירוס הפפילומה קיים חיסון המגן מפני הדבקה בזנים שונים של הווירוס הגורמים למרבית התחלואה, ולכן החיסון מפחית את הסיכון לחלות בסוגי הסרטן הנגרמים ע"י הווירוס, בנגעים טרום-סרטניים וביבלות באיברי הרבייה. החיסון מאושר על ידי משרד הבריאות וה-FDA. משרד הבריאות ממליץ כיום לגברים ולנשים עד גיל 26 להתחסן כנגד וירוס הפפילומה, והחיסון זמין לגברים ונשים עד גיל 45.

החיסון נגד וירוס הפפילומה ניתן כיום לבנים ולבנות בכיתה ח’ בעיקר במגזר הכללי כחלק מתוכנית החיסונים הלאומית בבתי הספר ובמימון משרד הבריאות. נערים ונערות בטווח הגילים 15-18, שלא התחסנו מסיבות שונות, זכאים להשלים את החיסון ללא עלות בלשכות הבריאות של משרד הבריאות.

חיסון בגיל צעיר מבטיח הגנה חיסונית מיטבית נגד הווירוס מאחר ותגובת המערכת החיסונית לווירוס טובה יותר בגיל צעיר לעומת גיל מבוגר. כמו כן, החיסון עובד בצורה הטובה ביותר אם הוא ניתן עוד לפני החשיפה הראשונה לווירוס.

מעבר לכך, על מנת להפחית את הסיכון להתפתחות סרטן צוואר הרחם, ממליץ משרד הבריאות לנשים בנות 25-65 לבצע בדיקות סקר (בדיקת PAP בה בוחנים את מבנה התאים בצוואר הרחם) אחת לשלוש שנים.

למידע נוסף ולקביעת תור להתייעצות עם רופא מטפל: 

משרד הבריאות

סטופפילומה

כללית

מכבי

מאוחדת

לאומית




וירוס חיסונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!