כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
פרופיל לדמותו

מהפנט אנשים: מי הוא משה אירם, הפעיל הקיצוני ביותר בירושלים

לאחר שנעצר מס' פעמים בעברו, אמש הוא נעצר שוב על רקע איומים ותקיפות של רבני 'העדה החרדית' בעקבות סערת ה'מקווה ריין' וכן בגין תקיפת ח"כ פרוש • מי אתה באמת משה אירם? • גדל בפנים מאירות, למד בפוניבז' ונהפך לקיצון שבקיצוני הקנאים בי-ם • משה ויסברג עם פרופיל לדמותו 

מהפנט אנשים: מי הוא משה אירם, הפעיל הקיצוני ביותר בירושלים
משה אירם צילום: פלאש 90

דמותו של משה אירם, פעיל חרדי קיצוני תושב שכונת מקור ברוך בירושלים מוכרת לתושבי מאה שערים והסביבה בפרט וברשתות החברתיות בכלל משלל מחאותיו, מחוק הגיוס ועד החיסונים ו'המקווה ריין' - מכשיר הסינון למקוואות שאושר על ידי הרבנים והעלו את חמתו.

לא רבים יודעים כי מדובר בדמות על גבול הפרודיה ומעשיו אינם משקפים אפילו את הקנאים הקיצונים בשכונה. הוא תמיד ילבש על עצמו שק ויחד עם קבוצה שולית שקיבץ סביבו חלקם חוזרים בתשובה הם יעשו מעשים שרבים מטובי הקנאים אינם מעלים בדעתם.

בעקבות מעצרו אתמול (שלישי) ע"י המשטרה בחשד למעורבות במספר אירועים אלימים שאירעו ברחבי הארץ במהלך החודשים האחרונים, יצא 'בחדרי חרדים' להתחקות אחרי דמותו ה"צבעונית" של האדם שנלחם בכל החזיתות האפשריות ולא נבהל מאף אחד.

הסרטון המפורסם ביותר של אירם צולם ברחוב עבודת ישראל בירושלים, שם החל ב'מי שברך' מבזה ומשפיל לעובד שלבש מכנסי צבא, אותו כינה 'חולה נפש', הלה לא נותר חייב ובתגובה היכה את אירם נמרצות. הסרטון שהופץ ברשתות העלה בת צחוק על פני מי שצפה בתיעוד - למרות שמדובר ביהודי שמוכה קשות.

כאן ב'בחדרי חרדים' אף פורסם תיעוד שלו כשהוא צורח על מוכרות בחנויות בגדים בשכונת גאולה שאינן צנועות דיין לטעמו של אירם.

משה איראם, כיום בן 44, בן למשפחה ליטאית אמריקאית, שגדל בקרית מטרסדורף בירושלים, בילדותו למד בת"ת 'מענה שמחה' בירושלים, שם מספר לנו אחד המלמדים כי היה ילד עדין וצדיק ומי היה מאמין אז שלימים זה מה שיצא ממנו. בבחרותו עלה ללמוד בישיבת פוניבז' ודבק בראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, לאחר נישואיו התגורר בנווה יעקב, בנה את ביתו והתגרש, ומאוחר יותר עבר לרחוב שפת אמת בשכונת מקור ברוך, שם התחתן בזיווג שני עם הגב' קרישבסקי מ'אהל שרה' והפך לחסיד קיצוני ביותר.

לפני למעלה משבע שנים הוא הפך לדמות מוכרת בשכונת גאולה ומאה שערים, הוא מקיים באזור פרובוקציות באופן תכוף וכן מחאה קבועה ליד משרדי ועד הישיבות ברחוב מלאכי, שם אף הקים משמרות מחאה.

ליד משרדי ועד הישיבות בירושלים הוא היה צועק ומגדף אנשים המגיעים למשרדי הועד. בעבר פורסם תיעוד בו נראה מזכיר הוועד מכה אותו ושופך עליו מים לאחר שנקעה נפשו מהתנהגותו. לבסוף ועד הישיבות עזבו את המקום למשרד אחר. גם נגד הגר"ב סולובייצ'יק ראש ישיבת תורת זאב שהיה גר באזור גאולה היה אירם עושה מחאות.

בשנת תשע"ז הגיעו אירם וחבורת קיצוניים ליד ביתו של ראש אכ"א מוטי אלמוז וקיימו שם הפגנה. בפשקווילים שפיזרו בסמוך לביתו נכתב: "ה' ינקום נקמתם של בני ובנות ישראל שנשמותיהם נשרפו בצבא השמד על ידי סוחר הנשמות ראש אכ"א. ארץ אל תכסי דמם".

עוד נכתב "מוטי אלמוז ראש אכ"א, המוכר את נשמתו בעבור בצע כסף - עד מתי תשרוף נשמות בני ובנות ישראל וכבשונות אושוויץ - צבא השמד. דע לך, כי אית דין ואית דיין".

בחודש יוני 2017 הוגש לבית משפט השלום בנצרת כתב אישום ע"י פרקליטות מחוז צפון שביקשו להאריך את מעצרו עד תום ההליכים, בטענה כי חומרת המעשים שיוחסו לו מלמדים על מסוכנותו.

לאחר למעלה משבוע, בית משפט השלום בנצרת קיבל את בקשת פרקליטו עו"ד איתמר בן גביר כיום ח"כ והורה על שחרורו של אירם לחלופת מעצר בבית חמיו בירושלים, במסגרתה, נאסר עליו לצאת מפתח הבית. על מנת להבטיח את התנאים הללו, כל אחד משלושת המפקחים חתם על שטר ערבות בסך 10,000 ש"ח.

אירם מובל למעצר. צילום: פלאש 90

כעשרה ימים לאחר מכן, לבקשת עו"ד בן גביר ובהסכמת הפרקליטות, זאת לאחר עיון בתסקיר המעצר, שונו תנאי מעצר הבית כך שהבית בו ישהה יהיה בדירה אחרת לשם תתווסף גם אשתו כמפקחת. בנוסף, אושר לו לצאת לתפילת שחרית בבית הכנסת 'כרם אליהו' בליווי מפקח.

לאחר שבועיים וחצי, משה אירם נעצר שוב, על הפרת צו, ובית המשפט השלום בנצרת האריך את מעצרו עד להחלטה אחרת. שלושה ימים לאחר מכן, ביקשה הפרקליטות להאריך את מעצרו עד תום ההליכים, מאחר וזה הפר את תנאי מעצר הבית, דבר המעלה עילת מעצר מחדש.

המשטרה ביקרה מספר פעמים בביתו, שם אמור היה לשהות במעצר בית, אולם איש לא פתח את הדלת. אשתו, שהיא אחת המפקחות, סירבה להשיב לשאלות השוטרים ומבחינתם היה זה די והותר כדי לאשר את החשד כי אירם הפר את תנאי המעצר.

בן גביר, טען אז להגנת אירם ואמר "צריך לכבד את השונה, האנשים האלה חיים אחרת מאיתנו, צריכה להיות טיפת רגישות משטרתית" אמר. עוד הוסיף "לא היה שם גבר אחד, היו בחדר כמה גברים" כך הסביר את הסיבה שגרמה לאשתו של אירם לא לשתף פעולה עם חוקרי המשטרה. "יש הלכה מפורשת, שאסור לאישה להתייחד עם גברים כשבעלה לא נמצא".

אחד הקנאים ממאה שערים סיפר ל'בחדרי חרדים' על דמותו: "הבעיה העיקרית שלו שכל רב שלא חושב כמוהו הוא טוען שצריך לחסל אותו, אם הוא היה רק לא נורמלי עוד היה אפשר לרחם עליו אבל הוא עושה דברים כשגם הקיצונים ביותר לא עושים, הוא ממש משוגע לדבר".

ברבות השנים הקהיל סביבו סוג של למעלה מעשרים פעילים קיצונים שהיו מסתובבים עמו בלבוש שק ברחובות, והם עשו מה שהוא אמר. הוא היה מחליט: החנות הזו אסור שתהיה פה, אז הם היו מגיעים להפגין, הם היו החיילים שלו, בעבר הוא אף קיים מחאה נגד ועד הכשרות של העדה החרדית ונלחם איתם בכל הכוח.

מכריו מספריו כי הוא יודע לקנות אנשים בדיבור, הוא מהפנט אנשים. אך מאז פרשיית המו"ץ  של העדה הרב ליטמנוביץ וגזיזת הזקן לאור פרשיית ה'מקווה ריין' עזבו אותו הרבה אנשים. אירם עומד ליד חנויות הלבשה ומכשירים סלולריים ומפגין עם שלטי 'גיוואלד' לצד צעקות שהוא משמיע.

בשנה האחרונה הוא נלחם גם בחיסונים לנגיף קורונה והחל לומר דרשות בבית הכנסת 'ישועות יעקב' במאה שערים ובתי כנסת נוספים, בכינוסים בהם השתתפו פחות ממנין אנשים.

אירם עצמו לא עטה על עצמו מסכה אף פעם, ומשכך גם לא יכול היה להגיע לבית משפט, הוא מסרב גם לפגוש עורך דין שהולך עם מסכה. לדבריו מי שהולך עם מסכה ומאמין בקורונה הוא לא יכול לדבר איתו, כתוצאה מכך במשפט שהיה לו באחרונה הוא ישב שלושים יום במעצר, במקום יומיים, לאחר שלא הגיע לבית המשפט בגלל המסכה.  

לפני שש שנים החל להוציא את גיליון 'במערכות הקודש' בארץ ובגולה שכותרתו: נגד "שמד ההתבוללות, ע"י גזירות גיוס בנים ובנות, חינוך, אקאדעמיא הניתך על היהדות החרדית בארה"ק". לאחר שנתיים שהחל לכתוב דברים שגם לקנאים לא נוח מכך, הוציאו מידיו את הגיליון.

אחד ממכריו טוען כי הוא שנורר גדול והוא מגייס כספים רבים למערכות נגדם הוא מחליט לפעול בכל הכוח, הוא עובר ממערכה למערכה במהירות שיא.

אותו מכר מספר ל'בחדרי': לפני שנה הוא הוריד בטעות את אחת מפאותיו של אחד בשם הרב כהנא, לאחר שהוא טעה בזיהוי הגאון רבי יצחק אייזיק, כהנא מרבני העדה החרדית. מאז לא חתך זקן לאף אחד אלא שלח שליחים. אותו כהנא לא התלונן, אבל אירם מצידו לא ביקש אפילו את סליחתו.  

בחודשים האחרונים הוא חשוד בין היתר, באירועים האלימים כלפי יו"ר סיעת שלומי אמונים, ח"כ מאיר פרוש, שכזכור הותקף ע"י אלמוני שאף ניסה לגזוז זקנו. במקרה אחר הושלך חומר בעל ריח חריף סמוך לביתו של פרוש ברחוב תורה מציון.

מחקירת המשטרה עלה כי אירם שיגר אחרים לתקוף את הרבנים ואת חבר הכנסת פרוש. הערכה היא כי הרקע למעשים הן דעותיו הקיצוניות של החשוד, שניסה להשליט אותן על גורמים שונים במגזר החרדי. כמו כן הוא חשוד במעורבות בשיגור מכתבי איומים לרבנים, בהקשר להתנגדות לחיסוני הקורונה.

במשטרה מייחסים לאירם עבירות של ניסיון לשידול לרצח, תקיפה וחבלה ממשית ותקיפת עובד ציבור. פרקליטו של אירם, אמר בדיון כי "הדבר היחיד שיש לי זה מה שאומר לי מרשי - שככל הנראה שיש בן אדם אחר שנעצר בסיפור הזה וכדי להוריד מעצמו את הלחץ מסר את השם של מרשי".

בהחלטתו להאריך את מעצרו, כתב השופט אלעד לנג, כי "בהתאם למיוחס למשיב, במספר הזדמנויות בעת האחרונה פעל המשיב בצוותא לצורך תקיפה של שני אישי ציבור, אחד מהם חבר כנסת, לרבות באמצעות גזירת זקניהם. כן חשוד המשיב כי הזמין את רציחתו של אדם אחר".

משה אירם מאה שערים הרב אברהם דב ליטמנוביץ מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד