ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

דיון אחרון ב'ועדת פרי': מחלוקת על ישיבות ההסדר

ועדת פרי מתכנסת לדיון אחרון • בבית היהודי מסרבים להאריך שירות 'ההסדר', ישראל היום רוצה שיוויון גם לערבים - ועמיר פרץ מתנגד לענישה פלילית של ראשי ישיבות

יאשרו המסקנות? יעקב פרי. צילום: פלאש 90
יאשרו המסקנות? יעקב פרי. צילום: פלאש 90

הדרך המפותלת אל השוויון בנטל: היום (א) בערב תתכנס 'ועדת פרי' לדיון, האחרון ככל הנראה. הדיון עומד להימשך אל תוך הלילה, כיוון שהוא יכלול סדרת הצבעות על כל הסעיפים המרכיבים את מתווה הגיוס.

עיתון 'מעריב' מדווח, כי ייתכן שחברי הועדה לא יגיעו הערב להסכמה, והמתווה לא יקבל את אישורם. גם באם כן - קיים הסיכוי שהוא לא יעבור בכנסת.

אחת מנקודות התורפה העיקריות היא התנגדותה של מפלגת 'הבית היהודי' להארכת השירות לתלמידי ישיבות ההסדר. בסביבת שר השיכון והבינוי אורי אריאל אמרו: "ההסכמה היחידה שנקבל זה שירות של 17 חודשים לישיבות ההסדר. לא נסכים להארכת השירות לשנתיים, גם אם זה יקרה רק בעוד 20 שנים. לא יקום ולא יהיה. בעניין הזה יש תיאום מוחלט בין אורי אריאל ובין נפתלי בנט. הדבר האחרון שבנט ירצה זה ללכת נגד ישיבות ההסדר, ולכן נצביע נגד גם במליאת הכנסת".

מסביבתו של יו"ר הוועדה, השר יעקב פרי, אמרו כי התנגדות 'הבית היהודי' היא נגד צה"ל עצמו. לדבריהם, הצבא רוצה לקצר את השירות בארבעה חודשים לכלל החיילים, אולם הדבר תלוי בהארכת השירות של תלמידי ישיבות ההסדר. התעקשותם תוביל לביטול הקיצור לכלל החיילים המשרתים ומניעת הרפורמות שהצבא מתכנן.

סעיף נוסף השנוי במחלוקת הוא זה המורה על ענישה פלילית של ראשי ישיבות חרדיות שלא יעמדו ביעדי הגיוס. במפלגת 'הבית היהודי' מתנגדים וטוענים: "גם הסעיף הזה מנוגד למה שסוכם איתנו ואנחנו מתנגדים לו בחריפות". חבר נוסף שמסכים בעניין זה עמם הוא השר עמיר פרץ. בעוד בנושא ישיבות ההסדר פרץ והבית היהודי אינם מסכימים, בנושא ראש הישיבות הם תמימי דעים.

"מישהו היה חושב להטיל ענישה פלילית על מנהלי בתי ספר שאחוזי הגיוס בבתי הספר שלהם נמוכים?", אמר פרץ.

נקודה נוספת העומדת בדרך אל אישור המתווה בוועדה היא דרישת 'ישראל ביתנו' להכליל גם את הערבים בחוק החדש לשוויון בנטל, דרישה אליה הצטרף גם השר אריאל.

הפרשן דן מרגלית תוקף הבוקר בעיתון 'ישראל היום' את הדרישה של 'ישראל ביתנו' וטוען כי היא תירוץ בכדי להימנע מגיוס חרדים.

"בנקודה זו נגלה שפל הרוח של המפלגות. אביגדור ליברמן מעוניין ביחסים טובים עם החרדים ונסוג מהצורך לגייסם בתירוץ שבד בבד יש למצוא מסגרות כאלה גם לערבים; ומאכזב ממנו ששר ערכי כאורי אריאל מהבית היהודי חוזר על מנטרת ההתניה של ליברמן מישראל ביתנו. גם הוא מתנגד לגיוס החרדים בלי הערבים למרות שההשתמטות עושה שמות בנוער הכיפות הסרוגות המתנדב ליחידות הלוחמות.

"אפשר להסיק את המסקנה הצורבת כי החרדים חדרו לבית היהודי; שהם מתחילים לבצע בה אם לא השתלטות עוינת זרה כי אז השפעה עוינת; ושאריאל ונפתלי בנט ושאר מי שהופיעו כאבירי הפוליטיקה החדשה כשלו במבחנם הציבורי הראשון כאילו באו דווקא מהעולם הישן של עסקני הציבור והמפלגות".
ועדת פרי ישיבות הסדר שוויון בנטל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד