ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

הגראי"ל והגר"ח: הפיתרון לגזירות - להתחזק בלימוד

הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי יוצאים במכתב משותף ובו אומרים כי הדרישה לשוויון בנטל אינה אלא ניסיון "למנוע מאיתנו להיות עוסקי תורה" • המכתב המלא

הגראי"ל שטיינמן, צילום: יעקב נחומי
הגראי"ל שטיינמן, צילום: יעקב נחומי

על רקע גזירת גיוס בחורי הישיבות לצה"ל מפרסמים הבוקר (ג') היומונים החרדים את מכתבם של הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי הקוראים להתחזק בלימוד התורה, "רק תורתינו הקדושה היא שתשמור עלינו".

המכתב מתפרסם לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו פסק לטובת שר האוצר, יאיר לפיד והורה לשר הביטחון להתגמש בעניין הטלת עונשים פליליים על חרדים שלא יתגייסו לצה"ל.

וכך לשון המכתב המלא:

"לדאבונינו בעת הזאת קמו עלינו מהרסים ומחריבים מקרב בני עמנו, וזוממים לעקור התורה ולומדיה, דבר שלא היה מעולם שיהודים קמו לאסור את לימוד התורה ולמנוע מאתנו להיות עוסקי התורה הק', אוי לנו שכך עלתה לנו בימינו".

"וכאשר רואים אנו כי גבר עלינו הסתר פנים, ואין אנו יודעים בשל מי הסער הזה, ואין לנו נביא שיאמר מה עלינו לתקן כדי לבטל מעלינו גזירה קשה זו, נחפשה דרכינו ונחקורה, ואולי לפי שרפו ידינו מן התורה ע"כ תובעים מאתנו בזה הענין".

"ע"כ חוב גמור עלינו לעת כזאת לנצור מכל משמר על התורה ועמליה, ומובא בנפש החיים שער ד' פרק ט"ו אם ראית שיסורין ממשמשים עליך רוץ לחדרי תורה ומיד היסורים בורחין ממך, שנאמר לך עמי בא בחדריך. ובאנו בזה להציע להתחזק ולהרבות בלימוד התורה ברציפות ובלא מפריעים, ובפרט בימים שיש בהם רפיון כגון ימי שישי ושבת אשר הרפיון בהם רב, ולקבוע בהם סדרים שיתחזקו בהם מאד בלימוד התורה. וראשי הישיבות יעוררו על דבר זה".

"ובנוסף לזה עלינו להתחזק בתפילה ותחנונים לפני אדון כל לבטל מעלינו הגזירות. ועל ידי שנתחזק בעסק התורה ובתפילה נקוה כי יסיר מעלינו כל גזירות רעות וקשות ונזכה במהרה למלאה הארץ דעה את ה' כמים למים מכסים".

עד חלק זה במכתב, לא התייחסו כותבי המכתב לעצם הדרישה לשוויון בנטל אלא רק טענו כי מאחוריה מסתתרת כוונה למנוע מהציבור החרדי לעסוק בתורה. בחלק האחרון הם רומזים כי בני הישיבות גם הם נושאים בנטל כיוון שלימוד התורה שומר על המדינה:

"ואנו פונים בזה לכל מי שמבקש לפגוע בלומדי תורה, אל תגעו במשיחי, כי בשעה זו שאויבי ישראל באים עלינו לכלותינו רח"ל, רק תורתינו הקדושה היא שתשמור עלינו. אל תפגעו ואל תמעטו מלומדיה כי יש בזה סכנה לגוף ולנפש חלילה".

בסיום המכתב הוסיף הגר"ח קנייבסקי רמז להתנגדות להפגנות: "כל הדברים הנ״ל", כתב, "פשוטים וברורים וזו הדרך היחידה לבטל הגזירה".
גיוס הגראיל שטיינמן הגרח קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד