כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
אבל כבד בחצר גור

הרב, המשפיע והמדריך: הגרי"ד רוסט זצ"ל הלך לעולמו

מעדת חסידות גור נעקרה דמותו של הגאון החסיד רבי ישראל דוד רוסט זצ"ל, רב הקהילה של חסידות גור בחיפה ומהיושבים ראשונה בחצר חסידות גור, שהעמיד אלפי תלמידים בחבורה מיוחדת שהקומה ועמד בראשה ועד יומו האחרון נחשב לדמות המשפיעה והנערצת ביותר בקרב החסידים | הלוויתו היום מחיפה לירושלים 

הרב, המשפיע והמדריך: הגרי"ד רוסט זצ"ל הלך לעולמו
הגה"ח רבי ישראל דוד רוסט זצ"ל צילום: אהרן ברוך ליבוביץ

אבל כבד בחצר חסידות גור עם היוודע הבוקר (חמישי) דבר הסתלקותו של הגאון החסיד רבי ישראל דוד רוסט זצ"ל, אב"ד ורב חסידי גור בחיפה, שהיה משפיע, מחנך ומדריך בתורה וחסידות, במשך עשרות שנים וכיהן ברבנות למעלה מיובל שנים והוא בן 92.  

הגרי"ד רוסט זצ"ל נולד בפולין בא' טבת תר"צ, לאביו הרה"ח רבי יעקב משה רוסט זצ"ל, מהחשובים בחסידות בגור ובשנת תרצ"ה עלו הוריו ארצה יחד עם הילד ישראל דוד. 

בהיותו נער צעיר נכנס ללמוד בהיכלה של ישיבת 'שפת אמת' בירושלים, הוא בלט מאוד בהתמדתו בתורה ובעיקר בהלכה ובהוראה, בהיותו בחור כמדריך ובראש החבורה. 

בישיבה הנהיג את קבוצת "הברוינריסטים" (נקראה כך על שם שמייסדיה היו ממשפחת הרב יעקב ברוינר מ.ו.), החבורה הייתה בדרך עבודת ה', של שמחה ועזות דקדושה. בין הבחורים הבולטים בקבוצה זו היה האדמו"ר מגור שליט"א, שראה בו כרבו המובהק.

קבוצה זו נשארה קשורה בו גם לאחר שהבחורים נישאו וכך היו לו אלפי תלמידים הכרוכים בו בחיי עבודת השם שלהם ולא עשו דבר מבלי לשאול אותו, הוא עמד בראש הקבוצה עד יומו האחרון, היה הממונה להעמיד חבורות בכל עיר ועיר והיה מפקח עליהם. כן היה משתתף בכל הכינוסים בבתי חסידים שהקימו חסידי גור. 

בשנת תשי"ז נישא לרעייתו, בתו של הרה"ח רבי יעקב אייזן זצ"ל, אך לא זכה לזרע של קיימא ולאחר שהתאלמן נישא בזיווג שני. ברבות השנים מינה אותו הרבי ה'בית ישראל' לשמש לרב הקהילה בחיפה. 

הוא נודע כתלמיד חכם מופלג ומתמיד עצום. היה מקובל על כל הקהילות וכולם שאלו אותו בהלכה, כיוון שהיה פוסק באופן נחרץ וברור בהיותו בקי בכל מכמני ההלכה, הוא כיהן כחבר הנהלת ועד הישיבות ולפרנסתו שימש כראש השוחטים בחיפה והעמיד את דת הכשרות על תילה. 

בשנת תשמ"ב כשנוסדה ישיבת גור 'אור שמחה' בחיפה, נקרא על ידי הגאון רבי אברהם אטלס זצ"ל, לכהן כמשגיח רוחני בישיבה, שם העמיד תלמידים רבים ושם נקשר אליו גם גאב"ד מאקאווא שהיה בישיבה. 

אחד הדברים שניתן לציין על ייחודיותו של הרב רוסט, זו צורת ניהול הקהילה בחיפה ביד רמה ובחכמה מופלאה כאשר במשך כמעט חמישים שנה הוא שימש כרב הקהילה וכולם אהבו ואהדו אותו, מהצעיר בשטיבל עד המבוגר והזקן, מהאברך הפשוט ועד החסיד הגדול, רבי ישראל דוד ידע להתייחס לכל אחד באופן הראוי לו. 

היה גם מבאי ביתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ונהנה מקרבתו בשאלות שהיו שולחים זה לזה, והגרי"ש היה שואל מה דעתו של ר' ישראל דוד. כל אדמו"רי ורבני חיפה ראו בו איש נאמן, כמו האדמו"ר מסערט ויז'ניץ זצ"ל ושאר אדמו"רי ורבני העיר, במשך עשרות שנים שימש כבעל מקריא בגור בתקיעות בראש השנה. 

בעשור האחרון חש שלא בטוב, וביקש להפסיק להורות בהלכה והפנה את השאלות לרבנים אחרים. עד שנותיו האחרונות נהג לבוא לשבתות 'נסיעה' לחצר גור בירושלים, בכל פעם שהיה מגיע רבים הקיפו אותו ושמעו מאורחותיו ודלו ממנו את מנהג ומסורת אדמו"רי בית גור, ככלל היה כתובת לכל מנהג בחצר גור, והאדמו"ר מגור היה נועץ בו לגבי מסורות חצר הקודש ומנהגי המקום. 

תדיר היה מגיע לשבתות והיה עורך 'טרינק' בליל שבת למאות תלמידיו לאחר הטיש בחצר הקודש, ורבים מתלמידיו ראו בו רבם המובהק עד ליומו האחרון. אחד התלמידים מספר ל'בחדרי': "הוא בעצם הפוסק האחרון בחצר גור, כל מה שאמר סמכו עליו בגור, בכל המנהגים ובכל הדברים". 

מסע הלוויה הבוקר בשעה 10:00, מבית החסידים של גור ברחוב ארלוזורוב בחיפה, מסע הלוויה יגיע בשעה 12.30 לבית הלוויות שמגר ומשם לבית מדרש גור ברחוב ירמיהו, לעבר הר הזיתים, שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

חסידות גור חיפה הרב ישראל דוד רוסט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד