א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

בשורה • דיור מוזל לחרדים לא יותנה בהשתכרות

קריטוריון מיצוי כושר ההשתכרות לא יהווה תנאי סף למכרזי 'מחיר למשתכן' בפרוייקטים לציבור לציבור החרדי • האוצר: "חשש שהפרוייקטים יעמדו ריקים"

בשורה • דיור מוזל לחרדים לא יותנה בהשתכרות
פלאש 90



בשורה בתוכנית הממשלתית להפחתת מחירי הדירות: במכרזים לציבור הכללי ידרשו הניגשים להוכיח שהם עובדים, אך במכרזים לציבור החרדי והערבי תהווה התעסוקה רק יתרון ולא תנאי סף.

תוכנית הדיור המעודכנת של משרד האוצר מציעה לשנות את הקריטריונים לזכאות של דיור בר השגה, הן במסלול "מחיר למשתכן" והן בפרויקטים של שכר דירה מוזל ומפוקח.

בפרויקטים של "מחיר למשתכן" התוכנית עושה הבחנה בין שיווקי קרקע לציבור הרגיל בהם יהיה תנאי סף של מיצוי כושר השתכרות, לבין שיווקי קרקע לציבור החרדי והערבי, עבורם יוקצו לפי התוכנית 30% מהשיווקים במסלול זה ללא תנאי סף של מיצוי כושר השתכרות.

הקריטריונים החדשים נשענים על מסקנות ועדת טרכטנברג ואמורים לקבל את אישור מועצת מקרקעי ישראל, ולהחליף את הקריטריונים שהעביר שר השיכון הקודם אריאל אטיאס, שהעניקו יתרון לחרדים עם מרכיב "ותק שנות נישואין".

עם זאת, כפי שמדווח גלובס, שר השיכון אורי אריאל, מתנגד בשלב זה לקריטריונים שהציע האוצר, אולם לא הציע בשלב זה חלופה לקריטריונים.

ומדוע ההקלה? במשרד האוצר מסבירים כי קיים חשש שהפעלת תנאי סף של מיצוי כושר השתכרות יגרום למצב שבו פרוייקטים יעמדו ריקים בהעדר יכולת, בשלב הזה, של חרדים לעמוד בתנאי הסף.

על כן מתקיים מנגנון בניקוד של עידוד חרדים לצאת לעבודה על מנת לקבל ניקוד גבוה יותר ויתרון בכניסה לפרוייקטים של "מחיר למשתכן", כפי שיש גם עידוד לחרדים לשרת שירות צבאי/אזרחי במסגרת התעדוף.

הקריטוריונים:

להלן הקריטריונים לשיווקי "מחיר למשתכן" לחרדים וערבים: תנאי סף: חסר דירה; תקרת הכנסה של עשירון שביעי (כ-17,000 שקל לחודש ברוטו למשק בית).

ניקוד מתעדף: נכה רתוק לכסא גלגלים – 10 נקודות (מתוך 100); מיצוי כושר השתכרות – 30 נקודות; 10 נקודות לכל ילד עד תקרה של 30 נקודות; שירות צבאי/אזרחי (כולל מילואים) עד 30 נקודות.

להלן הקריטריונים בפרויקטים של דיור להשכרה במחיר מוזל ומפוקח:

תנאי סף: מיצוי כושר השתכרות (כמו בשיווקים לציבור הרגיל); תקרת הכנסה – עד עשירון 7 למשק בית; גיל מינימום של רווקים ללא ילדים – 35.

עדיפות תינתן למשפחות חד הוריות עם ילד אחד לפחות, כאלה ששירות צבאי/אזרחי של 18 חודש לפחות לגבר ו-12 חודש לאשה, ולמשרתים שירות מילואים פעיל. לפי קריטריונים אלה, תהיה עדיפות גבוהה לזוג ששירת שירות צבאי מלא עם ילד אחד לפחות.

צעדים נוספים בהצעה מתייחסים להגדלת שיווק הקרקעות על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון בצורה משמעותית לרף שלא יפחת מקרקע ל-25 אלף יחידות דיור בשנה, תיקון חוק הודל"ים כך שיכלול גם תוכניות המתייחסות למתחמי פינוי בינוי ועוד.
דיור תוכנית שיכון בנייה קבלן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד