י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"במדינות האסלאם חיים יותר טוב מאירופה"

טורקיה: פולמוס הלכתי בין רבני איראן ורוסיה

היסטוריה בטורקיה, עשרות רבנים ממדינות האסלאם נפגשו עם הנשיא ארדואן בארמונו, לאחר ישיבה עם הנשיא, הרבנים פנו לדיון הלכתי והתפלפלו במשך שעות על סוגיות מורכבות בגמרא, רבה הראשי של איראן, יחד עם רבה הראשי של רוסיה ורבני טורקיה, פעלו רבות למען 100,000 יהודים שמתגוררים במדינות האסלאם

טורקיה: פולמוס הלכתי בין רבני איראן ורוסיה
כינוס "רבני מדינות האסלאם" צילום: באדיבות המצלם

הסתיים הכינוס הראשון של ארגון "רבני מדינות האסלאם" שהתקיים בטורקיה, בהשתתפות כ-30 רבנים מ-14 מדינות אסלאמיות, בחסותו של "חכם באשי" רבה של טורקיה חכם יצחק חליבה, יו"ר הכבוד של כינוס הרבנים מר אקיף גיללוב, המכהן כיו"ר הקונגרס העולמי של היהודים ההרריים (קווקזים) העניק מתנה לנשיא ארדואן, ספר על יהדות ההררית.

לוועידה שיגר הראש"ל הגר"י יוסף מכתב נרגש שבו כתב כי נבצר ממנו להשתתף בועידה בטורקיה בגלל מגבלות הקורונה והוסיף כי הרבנים "מוסרים את הנפש להפיץ תורה", במושב על הרמב"ם הוחלט על הקמת ועד לשיעורי תורה מיוחדים לרבני המדינות.

‏הראשון לציון כתב במכתב: "‏כינוסם של צדיקים נאה להם ונאה לעולם, לרגל התכנסות איגוד הרבנים בעיר איסטנבול במדינת ‏טורקיה, הנני לברך את כלל הרבנים ‏‏הגאונים  המשתתפים בכינוס מכלל המדינות שימשיכו במפעלותיהם החשובים, איש איש במקום מושבו, והנה חברי הארגון רבני הקהילות ‏ פועלים לרוב במדינות איסלאמיות בתנאים מורכבים ועכ"ז מוסרים נפש להפיץ תורה ‏ולזכות את הרבים ולקרב ליבותיהם של ישראל לאביהם שבשמיים איישר חילם לאורייתא".

‏"‏עקב מצב התחלואה בעולם נבצר ממני להשתתף בכינוס החשוב, והנני לברך את הרבנים ‏המארגנים והרבנים חברי נשיאות האיחוד  שיהי רצון ובכל אשר יפנו ישכילו ויצליחו ‏לעבודתו יתברך, וימשיכו עוד לזכות את הרבים ולהפיץ דבר ה' זו הלכה מתוך בריאות איתנה. ‏ונהורא מעליא, אורך ימים בימינה ובשמאלה עושר וכבוד, אכי"ר".

30 הרבנים שהשתתפו בו - ספרדים ואשכנזים וכן שלוחי חב"ד - חזרו ל-14 המדינות האסלאמיות שבהן הם מתגוררים באופן קבוע וביניהן תוניס, מרוקו, איראן, איחוד האמירויות, קזחסטן, אזרבייג'אן ועוד.

על פי ההערכות ב-14 המדינות הללו מתגוררים יותר מ-100 אלף יהודים. באזרבייג'אן נמצאת הקהילה הגדולה ביותר שמונה כ-38 אלף יהודים, בקזחסטן כ-20 אלף, בטורקיה כ-15 אלף ובאיראן כ-12 אלף יהודים.

אורח הכבוד של הכינוס היה רבה הראשי של רוסיה, הגר"ב לאזאר. בכינוס אמר הרב מנדי חיטריק, רבה האשכנזי של טורקיה, כי הראשון-לציון הוא מורה הדרך ההלכתי של הארגון וכולם נעזרים רבות בהדרכותיו, "פסיקותיו ועצותיו, הן מאירות עיניים ממש", אומר יו"ר ומייסד הארגון הרב מנדי חיטריק, מרבני איסטנבול.

חברי מועצת הנשיאות של הארגון, לבקשת הראש"ל, הם רבה הראשי של תוניס הרב חיים ביתאן, רבה הראשי של טורקיה "חכם באשי" הרב יצחק חליבה , הרב שמעון-גד אליטוב , חבר בד"ץ מונטריאול הרב רפאל-דוד באנון ורבה של הקהילה המרוקאית בניו-יורק הרב גד בוסקילה.

בעוד שהכינוס עסק ביומו הראשון בקשר שבין השלטונות לרבנים ולקהילות וכלל בשיאו מפגש עם הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן - המושב היום הוקדש לנושאים הלכתיים.

במושב לזכרו של הרמב"ם זצ"ל שיום ההילולא שלו יחול היום (שישי) כ' בטבת, התפלפלו רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר ורבה הראשי של איראן הגר"י גראמי בנושא הרפואה בשיטת הרמב"ם. "חכם באשי" הרב יצחק חליבה, שפרס את חסותו על האירוע כולו, דיבר על נושא "גדולת השם לפי שיטת הרמב"ם והגר"י כהן רבה של קזחסטן הפליא בגודל מעלתו של רבי משה בן מיימון. הרב בנימין חטאב, מנהל בית הספר היהודי בטוניס, נשא דברי התעוררות וסיפר לנוכחים כי מחר יחול גם יום השנה לרצח בנו יואב הי"ד במתקפת הטרור ב"היפר כשר" בפריז ב-2015.

נציג יהודי מצרים, הרב יהודה דיין  שהיה רבה של אלכסנדריה וכיום מכהן כרבה של ליבורנו באיטליה, חילק לנוכחים את ספרו על רבני מצרים האחרונים. המקובל הצדיק רבי דוד-חנניה פינטו , יליד מרוקו, נשא באמצעות ה"זום" את ברכתו לבאי הכינוס.

אחת מההחלטות שהתקבלו הייתה ייסוד ועד לשיעורי תורה בקרב רבני הארגון. לראשות הועד נבחר רב המדינות המוסלמיות אלבניה וקוסבו הגר"י קפלן ולצידו ראש איגוד רבני העדה הבוכרית הרב שלמה רבין והגאון הרב יהודה גראמי.

הרבנים השתתפו במהלך היום גם בהרצאות בנושא גיוס כספים מקרנות פילטרופיות, השימוש במדיה החברתית ובמדיה הכתובה לקידום הקהילה והצגת אמצעי קשר לשנה הקרובה.

"יהודים חיים במדינות אסלאמיות בכבוד רב וזוכים להערכה וסיוע מהממשלות השונות. במדינות האסלאם יהודים חיים טוב יותר מאשר מדינות אירופה שבהן חל איסור על שחיטה או על ברית מילה. אנחנו בטוחים שכינוסים מעין אלה יסייעו לקהילות היהודיות ולרבנים בשמירת המצוות, לימוד התורה וביצור חומות הדת", דברי הרב חיטריק.

רג'פ טאיפ ארדואן טורקיה הרב בערל לאזאר הרב יהודה גראמי הרב מנחם מנדל חיטריק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד