ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
בעולם הערבי ביכו לכתו

הלך לעולמו הפרשן לענייני ערבים של קול ישראל בערבית

הלך לעולמו בגיל 88 שאול מנשה, ששימש במשך שנים כפרשן ומגיש בקול ישראל בערבית. למנשה היה חלק נכבד בהפיכת השידור הציבורי בערבית לערוץ תקשורת מזרח-תיכוני מוביל

הלך לעולמו הפרשן לענייני ערבים של קול ישראל בערבית
שאול מנשה צילום: צילום מסך

מחשובי העיתונאים באזורנו, והפרשן הוותיק לענייני ערבים, שאול מנשה, הלך לעולמו בגיל 88, מנשה נולד בעיר בצרה שבעיראק, ובזכות שליטתו המעולה בשפה הערבית עבד למעלה מארבעים שנה ברשות השידור ככתב, כפרשן וכמגיש בקול ישראל בערבית.

לשאול מנשה היה חלק נכבד בהפיכת השידור הציבורי בערבית לערוץ תקשורת מזרח-תיכוני מוביל, בתקופה שקדמה לעליית ערוצי הלווין בסוף שנות ה-90. משרד החוץ, ספד לו בחשבון הטוויטר בערבית ואף ציין כי נהג לכתוב מאמרים עבור המשרד. גולשים מהעולם הערבי ביכו אף הם על לכתו.

שמעון ארן, הכתב המדיני של חדשות "מכאן": "קיבלתי בצער רב את הידיעה על פטירתו של שאול מנשה, הפרשן המיתולוגי לענייני המזרח התיכון של הרדיו בערבית, אותו הכרתי מאז הגעתי לקול ישראל בערבית בשנת 1991, והיה עבורי מדריך ומורה דרך שנים רבות ברדיו.

שאול מנשה היה מדור הנפילים של הרדיו, ערך והגיש תוכניות והיה מושא להערצה של רבים מאתנו, שהיו בתחילת דרכם העיתונאית ברדיו. הייתה לי הזכות לעמוד מקרוב על דרכי עבודתו ועל הדיאלקטיקה וההתפלפלות שלו עם העיתונות הערבית ועם מושאי תוכניותיו."

שמעון ארן: "שאול היה מהראשונים שיצא חוצץ וביקר בחריפות בתוכניותיו את מנהיגי העולם הערבי, בשפתו הערבית המצוחצחת היה שם ללעג ולקלס, למשל את נשיא מצרים דאז גמאל עבד אל-נאצר, ובתוכניתו "שקרים ואמיתות" (أكاذيب وحقائق) היה חושף את השקרים בנאומיהם של מנהיגי מדינות ערב. עמיתי, שייקה קמורניק מהדיגיטל במכאן, מספר ששאול מנשה היה הראשון שחשף בשידור בקול ישראל בערבית את השיחה הסודית בין המלך חוסיין, לנשיא מצריים עבד אל-נאצר, לפני פרוץ מלחמת ששת הימים.

גם לאחר פרישתו לגמלאות המשיך שאול להגיע לאולפן באופן כמעט קבוע. העבודה והשידור היו בנשמתו, הוא המשיך להתראיין גם בקול ישראל בערבית וברשת ב' ובתחנות הזרות. שאול מנשה היה מרצה בחסד עליון, היה ממלא אולמות בהרצאותיו, ניתח את ההתפתחויות במזה"ת, עם שלל שקופיות והסברים. הוא שילב בהן את אחד הנושאים שהיו הכי קרובים ללבו- הקריקטורות בעולם הערבי.

אלמנתו, טובה סיפרה שעד ימיו האחרונים המשיך לשמוע ולהתעדכן בחדשות והמשיך להתראיין לערוצי החדשות בערבית.

קשב קול ישראל, שמעון מיג'אן: "שאול היה אורח בערוצי הלווין הערביים לכשהחלו את פעילותם בשנות התשעים, שם זכה לכבוד ולהערכה רבים בשל פעילותו העיתונאית הפורייה. בתחילת האינתיפאדה השנייה הגן על ישראל בחירוף נפש בערוצים הללו והיה כאצבע המבקשת לסתום את סכר הדיסאינפורמציה והפייק-ניוז כלוחם בשירות המדינה, אפילו לאחר שיצא לגמלאות".

העיתונאי יאסר עטילה ספד לו בפייסבוק: "ברוך דיין האמת. היום הלך לעולמו החבר והעמית העיתונאי שאול מנשה ז"ל. דרכינו הצטלבו בתחילת דרכי ברדיו קול ישראל בערבית בשנת 1994. שימש ראש תחום מזרח תיכון. השידור בערבית היה שזור בחייו של שאול, הוא ליווה וסיקר אירועים חשובים במזרח התיכון לרבות הסכמי שלום ומלחמות. תרומתו לשידור כעיתונאי וכפרשן לא תסולא בפז. על ברכיו התחנכו עיתונאים רבים שלהם הוא הנחיל את השפה הערבית ועוגנים חשובים בסיקור התחומים שהיה אמון עליהם. זאת בנוסף להיותו אדם צנוע נעים הליכות קשוב חביב ונכון לעזור". 

יהי זכרו ברוך.

העולם הערבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד