י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"פרי באושים מקומם של רשלנות"

המנהלים נאשמים: הניסוי גרם לכוויות חמורות ל-3 קטינים

בית המשפט הרשיע מנהלים ברשת אורט, בעקבות אירוע במהלכו נגרמו כוויות וחבלות חמורות לשלושה קטינים | בית המשפט: "התאונה היא פרי באושים מקומם של רשלנות ממשית ומתמשכת"

המנהלים נאשמים: הניסוי גרם לכוויות חמורות ל-3 קטינים
pixabay

בעקבות אירוע שהתרחש במהלכו נגרמו כוויות וחבלות חמורות לשלושה קטינים שלקחו חלק ב"יריד מדע" שהופק בכיכר רבין על ידי "רשת אורט", הרשיע היום בית המשפט השלום, כב' השופט ירון גת, מנהלים ברשת אורט - שרונה קלדרון, סמדר אור ורן סופר - במעשי פזיזות ורשלנות וחבלה ברשלנות, וכמו כן את המפיק גלעד באיו ואת מהנדס הבטיחות סולומון טקסיר בחבלה ברשלנות. 
 
על פי כתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מחוז ת"א פלילי ונוהל על ידי עו"ד איתי פרוסט, שלושת הקטינים לקחו חלק באירוע יום המדע הישראלי שהתקיים, בכיכר רבין בת"א בשנת 2014, ביוזמת משרד החינוך ובהפקת רשת אורט באמצעות הבכירים המפיק ומהנדס הבטיחות. במסגרת היריד הוחלט לקיים ולבצע "ניסוי הסירה". ניסוי זה כלל שימוש באש וכוהל לקיח להנעת סירה, ולמרות הסיכון הטבוע מטיבו וטבעו למבצעים ולצופים, כשלו הנאשמים בהכשרה ראויה לתלמידים המבצעים, בשמירת כללי הניסוי בפרט ובנדרש בטיחותית במסגרת אירוע המוני ככלל, והכל תוך התעלמות מהעובדה כי ניסוי זה נפסל לשימוש בציבור שנה קודם בשל הסיכון הטמון בו.   
 
חוסר הפעלת שיקול דעת בטיחותית זו, הובילה לכך שביום האירוע, נעמדו המבקרים בו בצמוד לשולחן בו נערך הניסוי ובמהלך אחד ההדגמות, שפך אחד המדגימים כמות נוספת של חומר דליק אשר הובילה לכך שאש אחזה בשלושה קטינים שהגיעו לצפות בניסוי, אשר הובילה לתוצאה החמורה, לפינוי הקטינים לבית החולים לאשפוזם וטיפול רפואי בהם, למעשה עד היום.
 
בית המשפט אימץ עמדת התביעה במלואה בדבר מכלול רשלנותם של הנאשמים כל אחד בתחומו, תוך שהוא קובע חד משמעית את חובת של אחראים: "הכרעת הדין עוסקת בילדים ובני נוער ובמאפייניהם הייחודיים. נפגעי העבירה הם ילדים קטנים ותמימים שהגיעו עם אימותיהם ליריד מדע בכיכר העיר במטרה ללמוד וליהנות, ולצפות בניסויים מדעיים שהוצגו ביריד. הניסויים ביריד הוצגו על ידי תלמידים קטינים מרשת החינוך "אורט" ומטעמה. התאונה המצערת התרחשה בעת הצגת ניסוי על ידי נער, תלמיד קטין, בפני הילדים נפגעי העבירה. הכרעת הדין עוסקת גם בסיכונים הבטיחותיים הניכרים הכרוכים בביצוע ניסויים מדעיים. הכרעת הדין אף עוסקת בסיכונים הבטיחותיים הקיימים באירוע ציבורי רב משתתפים הפתוח לקהל הרחב. אך בעיקר עוסקת הכרעת הדין בשילובם של כל אלו יחדיו במסגרת האירוע הייחודי שבמהלכו התרחשה התאונה על נסיבותיו ותנאיו הייחודיים. הנאשמים כולם פעלו בשם או מטעם רשת החינוך "אורט", שלקחה על עצמה להפיק ולנהל את אירוע "יריד המדע", שבמהלכו התרחשה התאונה המצערת. לנאשמים כולם היה קשר לפעילות באירוע שבמסגרתה התרחשה התאונה. חלקם קשורים לארגון, להפקה, לניהול ולבטיחות של האירוע. חלקם קשורים לתכנים, לפעילות ולניסויים שהוצגו באירוע ולתלמידי אורט שהציגו אותם."
 
בית המשפט גם אימץ עמדת התביעה לפיה מדובר ברשלנות ברמה הגבוהה: "כעולה מהכרעת דין זו, התמונה העגומה מצטיירת לאחר בחינת העדויות שנשמעו והראיות שהוגשו על רקע הנסיבות הייחודיות של האירוע היא, שמעבר לטעותו הברורה של התלמיד הקטין שהציג את הניסוי שגרם לתאונה המצערת, התאונה היא פרי באושים מקומם של רשלנות ממשית ומתמשכת, התעלמות מסוגיית הבטיחות והיעדר הפעלת שיקול דעת בטיחותי בסיסי מצד האחראים לאירוע ומצד האחראים על תוכן הפעילות ועל התלמידים המציגים; של היעדר הבנה והיכרות מספקת של האחראים לאירוע ולבטיחותו עם חובת הזהירות שחלו עליהם וחייבו אותם באירוע; התעלמות מוחלטת מנורות האזהרה שדלקו באור בוהק ביחס לסיכונים הבטיחותיים הכרוכים בהצגת הניסוי המדובר באירוע; של "תרבות הסמוך" – בדמות "הסתמכות עיוורת" על ניסיון קודם בלתי רלוונטי ודבקות פסולה במנטרה מקוממת לפיה ניסוי באש ובכוהל המבוצע על ידי תלמידים קטינים אינו מסוכן ויהי מה, בכל תנאי ונסיבה ובדמות "הסתמכות עיוורת" על פעולתם של אחראים ללא בסיס והצדקה חכך; של התנערות מאחריות ו"גלגול" אחריות מצד האחראים לאירוע ולבטיחותו ומצד האחראים לתוכן הפעילות ולתלמידים המציגים – זה על זה, ועל גורמים חיצוניים שונים."
 
בסוף הכרעת הדין ציין בית המשפט: "לבסוף יוער, כי איש מהנאשמים לא בחר לקחת על עצמו אחריות, ולו אחריות ניהולית כללית, לתאונה המצערת ולחבלות החמורות שנגרמו לילדים נפגעי העבירה. איש מהם אף לא הביע אמפתיה אמתית לסבל הרב והמתמשך של הילדים נפגעי העבירה ושל בני משפחותיהם".
 
בית המשפט זיכה את הנאשמת שיזמה את הניסוי לביצוע בבתי ספר ואת האחראי על שרונה קלדרון מחמת הספק.

ניסוי כוויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד