ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

אחרי 'אחי החרדים' • מסרבים למילואים: "זה מצב מלחמה"

חרדים מסרבים להגיע למילואים • איש התקשורת איתי גדסי: "כשחרב הגיוס מאיימת על עולם התורה - לא יכול להזדהות עם צה"ל" • צה"ל: ירידה בהיענות לגיוס בשח"ר והנחל החרדי

השבעת לוחמים חרדים. צילום אילוסטרציה: בועז בן ארי
השבעת לוחמים חרדים. צילום אילוסטרציה: בועז בן ארי



המאבק הממושך למען שוויון בנטל בהובלתה של מפלגת 'יש עתיד', המלווה ברוח גבית תקשורתית - טרם נשא תוצאות של ממש. גם בקואליציה עצמה טרם הושגה תמיכה מקיר לקיר בחוק, למרות שהוא אושר בוועדה המיועדת לכך, אך בכל מקרה מדובר על תאריכי יעד של עוד כמה שנים. מאידך, מתברר כי לתוצאה אחת כן הצליח לגרום יאיר לפיד, ספק אם לתוצאה כזו התכוון - צמצום דרמטי באחוזי הגיוס למסגרות החרדיות בצה"ל, והתחמקות של צעירים חרדים ששירתו בצה"ל משירות מילואים.

בעקבות נאום 'אחי החרדים' שנשא שר האוצר, בו קרא לפיד לצעירים החרדים לשאת בנשק - שוחח 'בחדרי חרדים' עם כמה מהצעירים הללו, מרביתם העדיפו שלא להזדהות, אך בפי כולם נישא אותו מסר - איננו מעוניינים לשרת בצבא במצב הדברים שנוצר.

"נכון, שירתתי כחוק במסגרת שח"ר", אומר איש התקשורת החרדי איתי גדסי. "אבל אני בראש ובראשונה חרדי. אני מאמין כפי שחונכתי שהאידיאל הראשון במעלה הוא לימוד התורה, ורק מי שנאלץ לצאת לשוק התעסוקה עליו לשרת בצבא. לכן בתקופה כזו, כשחרב הגיוס הפכה לאיום על עולם הישיבות, אני לא יכול להזדהות עם הצבא ולשרת בו. לא אבגוד באחיי ב'מצב מלחמה'".

גדסי מציין כי הוא מסרב גם ללכת לשירות מילואים. "אמרתי להם במפורש, גם אם יגיעו מהמשטרה הצבאית אני לא אלך לשרת בשום מצב. אני יודע שגם רבים מחבריי מסרו הודעות בנוסח זה".

י', חייל חרדי אף הוא, מסכים עם הדברים. "חוץ מהעניין הזה, יש לי משפחה וילדים, איך אני יכול להסתובב ככה בבני ברק עם מדים בתקופה נפיצה כזו? אני לא מאשים את הציבור החרדי שמקצין, הוא מסתגר בצדק. לאורך כל השנים הסתגרות הייתה תגובת התגוננות טבעית של העם היהודי לנסיונות כפיה. אם מישהו חושב שאפשר להשיג דברים כאלה בכוח - כדאי שיפתח קצת את ספרי ההיסטוריה".

לדבריו, "אני יודע גם שאחוזי הגיוס למחזורי שח"ר השונים ירדו עכשיו בעשרות אחוזים, זאת לעומת עליה משמעותית ועקבית בעשור האחרון. מי שיצר את כל המהומה החזיר אותנו עשורים שלמים אחורה, והרס את כל מה שנבנה בעמל רב בחוק טל. הרי חוק טל לא נועד רק להביא לשוויון בנטל, אלא ליצור תועלת אמתית ולסייע גם לשילוב חרדים בשוק התעסוקה, וכעת במחי יד הרסו את הכול".

ירידה בגיוס

א', בחור ישיבה שלא מצא את מקומו על הסטנדר ושקל גיוס - נסוג מכוונתו זו. "אני יודע שאני לא בנוי ללימוד, ובאמת אני חושב שאין לי שום תירוץ לחמוק משירות צבאי. אבל אם אני אלך עכשיו - המשפחה שלי תשב עלי שבעה. גם בימים כתיקונם זו החלטה שהייתה מקשה עליהם, אבל הם היו מעכלים אותה. אבל עכשיו עם כל הבלגן - אין סיכוי שאוכל להתגייס מבלי לאבד אותם".

אבל א' אופטימי: "אני מקווה שהרעש התקשורתי יירגע במהירות, ימצאו איזה חוק דומה לחוק טל, שיאפשר לכולם להרגיע את הרוחות, ואז אולי אוכל להתחיל במסלול חיים נורמלי ומתאים לי".

עוד בנושא:
ועדת פרי אישרה את המתווה לשוויון בנטל • לפיד לחרדים: "זקוקים לכם"
ריקי לא לבד • חברים דמיוניים חדשים ללפיד: אשר מירושלים וחיים מבני ברק
חרדק בגל"צ: "כשיש מלחמה כל צד מקצין עמדותיו"
"סנקציות פליליות לבני ישיבות? צה"ל כבר עושה זאת" • תחקיר 'בחדרי חרדים'

גם 'מעריב' דווח, כי בצה"ל רושמים בשבועות האחרונים ירידה חדה בהיענות חרדים לגיוס, דווקא על רקע הדיבורים על גיוס בכפייה.

עם זאת מניחים בצה"ל, כי המגמה תחלוף ובאוגוסט יתגייסו מאות חרדים למסלולים חדשים, חוץ מאלה הקיימים כיום: גדוד נח"ל חרדי שני, סוללות 'כיפת ברזל', פיקוד העורף ויחידות אחרות ללא בנות.
חייל חרדי גיוס איתי גדסי שח''ר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד