כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מה רבו מעשיך

מחקר חשף: כך הדגים מגנים על עצמם מציפורים טורפות

ביולוגים מגרמניה חקרו התנהגות של דגים בנהרות מתוקים במקסיקו וגילו כי הדגים מייצרים "גל" במים וכך למעשה מתגוננים מפני הציפורים הטורפות

מחקר חשף: כך הדגים מגנים על עצמם מציפורים טורפות
בריכת דגים צילום: צילום מסך

מחקר של חוקרים ממכון לייבניץ לאקולוגיה של מים מתוקים בגרמניה, שבדקו מעיינות דגים בעיר טיפה במקסיקו, חשף כיצד דגים שחיים במעיינות במקסיקו מתמודדים מול האיום מצד הציפורים הטורפות. המחקר גילה כי הדגים יוצרים גלים 'מקסיקניים' (גלים רדודים) במטרה להרתיע ציפורים מלתקוף אותם, וכך למעשה מורידים את סיכוייהן של הציפורים.

ב'דיילי מייל' נטען כי יידרשו מחקרים נוספים במטרה לאמת זאת באופן סופי, אך הצוות שחקר אמר, כי יכול להיות שהגלים מבלבלים את הציפורים, או מגלים לציפורים שלמעשה הדגים הבחינו בהן".

המחקר נערך על ידי הביולוג דיוויד בירבך ממכון לייבניץ לאקולוגיה של מים מתוקים, "בהתחלה לא ממש הבנו מה הדגים עושים בעצם", אמר ד"ר בירבך על הגלים המקסיקניים. "ברגע שהבנו שמדובר בגלים, תהינו מה יכול להיות תפקידם", הוסיף.

הצוות חושב שהפעולה עשויה להיות אמצעי הגנתי כלשהו לאחר שהבחינו כי כמה ציפורים אכלו דגים והסתובבו סביב הנהר הדגים. המחקר נערך על ידי הביולוג דיוויד בירבך ממכון לייבניץ לאקולוגיה של מים מתוקים ודייג יבשתי ועמיתיו.

האקולוג ינס קראוזה, גם הוא ממכון לייבניץ, אמר כי "יש עד 4,000 דגים למ"ר ולפעמים מאות אלפי דגים משתתפים בגל דגים בודד. "דגים יכולים לחזור על הגלים הללו עד שתי דקות, עם גל אחד בערך כל שלוש עד ארבע שניות".

הממצאים המלאים של המחקר פורסמו בכתב העת Current Biology .

ציפורים גלים דגים מקסיקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד