כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"נתניהו משתמש בדת למטרה פוליטית"

לאחר ההסדר עם דרעי: ליצמן עומד בפני צומת מכריע בחייו הפוליטיים

ח"כ ליצמן ממתין להצעה ומתלבט אם להסכים לפרישה זמנית או סופית • פרסום ראשון: בגור מנסים להקים ועדה שתחזק את כוחם לקראת הבחירות המקומיות • הפרישה של דרעי היא הזדמנות עבור יהדות התורה להתנתק מנתניהו ומה דעותיו האמיתיות בנושאי דת? הטור של קלמן

לאחר ההסדר עם דרעי: ליצמן עומד בפני צומת מכריע בחייו הפוליטיים
יעקב ליצמן צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מביתו בשכונת אבן האזל הירושלמית, עקב השבוע חבר הכנסת יעקב ליצמן אחרי המו"מ מורט העצבים שניהל שותפו אריה דרעי מול הפרקליטות. בסוף, כשהגיע רגע החתימה על הסדר הטיעון ביום חמישי, החל ליצמן לחשוב עם עצמו מדוע לא ינהג באותה הדרך ויבקש אף הוא הצעה לעסקת טיעון שתשים סוף לסאגה הפלילית שהוא עצמו עובר כבר מספר שנים.

ליצמן עצמו מתלבט האם לבקש / להסכים לעסקת טיעון. בסביבתו מבינים שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יבקש להכריע בתיק הפלילי שלו קודם שיעזוב את תפקידו בעוד מספר שבועות, והם נערכים להצעה כזו, אפילו תוך שלושה שבועות. עד עתה לא הונחה בפני ליצמן כל הצעה מעשית להסדר טיעון.

בעבר הלא רחוק אמר לנו ליצמן כי לא יסכים לשום עסקת טיעון, אם כי באותה נשימה טען ליצמן שלא יוגש נגדו כתב אישום, כעת משהוגש כזה, שמא גם הוא, כמו חברו מש"ס, יחליט לשקול מהלך של עסקה נוחה.

ליצמן מבהיר ל'בחדרי' לפני כשנה שלא יסכים לעסקת טיעון

חבר הכנסת ליצמן, שנושק לגיל 74, לא יישאר עוד הרבה זמן במערכת הפוליטית, ואולי זו ההזדמנות שלו לשים את התיק מאחוריו ו"לעשות לביתו", מה גם שהישיבה האופוזיציה משעממת מאוד לאדם כמו ליצמן, שהיה רגיל כל השנים לעבודה במשרדי הממשלה.

לא מעט דובר האם ליצמן בדרך לסיום הקריירה הפוליטית שלו, מאז שאני זוכר את עצמי עוקב אחרי מערכות הבחירות בישראל (8 עד עתה), היו תדרוכים של אנשי האופוזיציה בגור על כך שהולכים אוטוטו להחליף את ליצמן. שמות נשלפו פעם אחר פעם, אבל ליצמן צלח את כל המכשולים, אפילו הח"כ שהצליח להכניס לו אחת, אליהו חסיד (זוכרים?), ליצמן החזיר די מהר לכולל.

עם השנים הפנמנו שהיחיד שיחליט מתי ליצמן יעזוב את תפקידו בכנסת הוא אדם אחד, קוראים לו יעקב ליצמן. את זה הבינו על בשרם גם אלה שראו עצמם כיורשיו של הנציג הבכיר באגודת ישראל.

חנוך זייברט. מוזכר לא אחת כמחליפו של ליצמן. צילום: Aharon Krohn/Flash90

בשבועות האחרונים פועלים בגור להקים ועדת פוליטית, דומה לזו שהוקמה בבעלזא, במטרה לחזק את מעמדם. הוועדה תעסוק גם בזירה המוניציפלית המתלהטת, ובין חבריה נמנים אופוזיציונרים של ליצמן, כאלה שראו עצמם כיורשים פוטנציאלים שלו.

מלאכת הקמת הוועדה טרם הושלמה, אך פעם אחת כבר נועדו חלק מחברי הוועדה בכנסת. החברים הקבועים בה יהיו יעקב ליצמן, חנוך זייברט שמוזכר לא אחת כמחליפו של ליצמן, אברהם מנלה, מקרוב לליצמן ואיש עתיר קשרים, מוטי בבצ'יק המחזיק בתואר "עוזר", אך בפועל הוא הרבה יותר מהטייטל, ואף שמו של חכ"ל אליהו חסיד, עולה כמי שייקח חלק בפעילות של הוועדה שתושלם בקרוב.

הפרישה של דרעי תוביל לניתוק סופי בין החרדים לנתניהו

התפטרותו הצפויה של דרעי מהכנסת גורמת לחוסר ביטחון באופוזיציה, מלבד החשש שיחסר מי שמשמש כ'גננת', כפי שדרעי מכהן בפועל בדיוני המליאה, וכמי שדואג להביך את הקואליציה פעם אחר פעם, החשש העיקרי הוא מפירוק גוש "המחנה הלאומי" שהקים דרעי במו ידיו ומחזיק עד עתה, מזה כשנתיים, עם כמעט אפס תקלות. עבודת התחזוקה של הגוש נעשית כל העת, כשהמאמץ העיקרי הוא שמירה על הצלעות החלשות, אגודת ישראל ודגל התורה וגם חברים מסוימים בליכוד.

בשיחות סגורות מודים מרבית חברי הכנסת החרדים כי בשנים האחרונות, לפחות כלפי החרדים, הפך נתניהו מנכס לנטל. "אם תראו את כל הנושאים שפוגעים באידישקייט בממשלה הנוכחית, תגלו שאנחנו אשמים בכך שלא טיפלנו בזה שהיינו שנים ארוכות בשלטון", מודה לנו ח"כ חרדי ברגע של גילוי לב.

הוא עובר איתי נושא נושא: רפורמת הכשרות, מתווה הגיור, תחבורה בשבת שתגיע גם היא, כל אלה היו על השולחן בשנים האחרונות, "אך לא קידמנו את זה". אותו ח"כ מגלגל את האחריות גם לפתחו של ראש הממשלה לשעבר, "אנחנו מוכיחים נאמנות עיוורת אבל ברגע האמת הוא לא ידע לדפוק על השולחן מול כולנו ומשה כחלון ושרי הבית היהודי (בנט ושקד) ולהביא לנו את מה שאנחנו צריכים".

אט אט בסיעות החרדיות החלו להפנים שנתניהו לא יכנס לרשימת ראשי הממשלה הטובים ביותר שהיו לטובת צרכי החרדים. בנושאי הדת נתניהו חמק מהם פעם אחר פעם, וללא דרעי שמחזיק אותם קרוב אליו בגלל אינטרס אלקטורלי של ש"ס, החרדים מזמן היו מעניקים לנתניהו גט כריתות. ולכן החשש הוא שאם דרעי יתרחק מהזירה הפוליטית, גם ההתנתקות של החרדים מגוש נתניהו תגיע.

ראש האופוזיציה נתניהו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90. הקשר הפוליטי ארוך השנים בינו לבין החרדים עומד להסתיים?

ברקע מאבקי הדת שהתגלגלו מהממשלה הקודמת לשולחנם של לפיד כהנא וליברמן, שאלנו השבוע יהודי שעבד לצד נתניהו שנים ארוכות: "כמה לנתניהו באמת חשובה המסורת?", הוא השיב ללא היסוס, "אפס!" לדבריו, נתניהו "משתמש בדת רק למטרות פוליטיות". בהמשך הוא הזכיר לנו איך הוא מקפיד בכל ביקור בחו"ל שלא לדלג על מסעדת טריפות האהובה עליו.

אותו בכיר שיתף אותנו כיצד היה דואג נתניהו לזמן את עובדיו הדתיים כמעט בכל שבת להתייעצות ששמורה רק למקרי פיקוח נפש. רון דרמר חובש הכיפה ויועז הנדל שומר השבת היו ממהרים לעלות לבלפור או לקיסריה והיו תוהים לעצמם איפה המקרה פיקוח נפש שהצריך את חילול השבת? לבסוף היו מסייעים לו להכין נאום מדיני להמשך השבוע.

"קחו לדוגמא את המחלוקת על הגיור", שיתף אותנו אותו יהודי שמכיר היטב את נתניהו, "נתניהו לא רואה ולא מבין את הסכנה הדתית מפריצת חומות הגיור, מבחינתו זה כמו שני שבטים אינדיאנים שמתווכחים. הוא לא באמת מבין שזה עתיד העם היהודי הכרוך בשמירה על הגיור".

את המילים שאמר אייכלר לאחרונה בפומבי בהקשר לנתניהו, מבינים היטב חבריו לכנסת, בניגוד אליו, הם עדיין לא אומרים זאת בקול, אולי מחכים לנחשון בן עמינדב שיקפוץ ראשון, אבל כשהראשון יקפוץ הם יצטרפו אליו. הגישושים בין הממשלה לחרדים על שיתופי פעולה יגיעו שוב בקרוב, ואז ככל הנראה, החרדים כבר יתייחסו לזה קצת אחרת.

יעקב ליצמן הסדר טיעון אביחי מנדלבליט בנימין נתניהו יועז הנדל ארי קלמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד