י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"המומים וכואבים מאוד"

100 רבנים מארה"ב במכתב לראש הממשלה

כ-100 רבני בתי כנסת של אגודת ישראל באמריקה פונים במכתב לראש הממשלה נפתלי בנט וקוראים לו לשמור על קדושת הכותל המערבי. "המומים וכואבים מאוד על ההחלטה להכניס שינויים קיצוניים באתר הכותל המערבי, מאז שחרורו" • המכתב המלא

100 רבנים מארה"ב במכתב לראש הממשלה
נפתלי בנט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועידת רבני בתי הכנסת של אגודת ישראל באמריקה, שיגרה מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט ובו דרישה לשמור על קדושת הכותל המערבי. על המכתב חתמו בשמותיהם ובשם קהילותיהם של כ-100 רבנים מעשרות מדינות בארצות הברית של אמריקה.

במכתב הם פונים וכותבים: "כבוד ראש הממשלה, אנו כותבים לך בשם רבני אגודת ישראל של אמריקה, המייצגים את הקהילות היהודיות התוססות ביבשת ארצות הברית וקנדה, שמספר המתפללים שלהן מונה רבבות יהודים המחוייבים לתורה, לשלומם וביטחונם של אחינו בישראל, ולשמירה על אמות המידה היהודיות בארץ".

עוד נאמר, "אנו המומים וכואבים מאוד על ההחלטה להכניס שינויים קיצוניים באתר הכותל המערבי, מאז שחרורו ב-1967 ועד היום, הכותל מהווה מקום בו כל יהודי יכול להתפלל ולמצוא מרגוע לנפשו. המחיצה בחזית רחבת הכותל וההקפדה על ההלכה בתפילה בציבור שימשו כ"מכנה המשותף הגבוה" והבטיחו שכל היהודים מכל הזרמים יוכלו להתפלל באתר זה לצד זה - כנראה המקום היחיד עלי אדמות שדבר זה מתרחש בקביעות".

לדבריהם, "ההחלטה להכניס שינויים מבניים ברחבת הכניסה לכותל וחלוקת האתר הקדוש על מנת לרצות מספר זעום של פעילים "פרוגרסיביים" (כמו גם האפשרות שבעתיד יצוצו קבוצות נוספות בעלות אג'נדות חברתיות או דתיות קיצוניות משלהן) היא מוטעית מיסודה. יותר מכך, מוטעה ומסוכן להפקיד בידי יהודים שאינם מחויבים להלכה את הפיקוח על המקום הקדוש".

עוד הם כותבים לראש הממשלה: "כידוע, היהודים האורתודוקסים הם לא רק הרוב המכריע של המתפללים בכותל. לפי אומדן חדש של המועצה הלאומית לכלכלה הם יהווה יותר משליש מאוכלוסיית ישראל עד שנת 2050. רק אחוזים מעטים משני השליש הנותרים יהיו חברי התנועות הרפורמים או הקונסרבטיביים. העתיד היהודי לא שונה בהרבה כאן בארה“ב. יותר מרבע מיהודי אמריקה עד גיל 17 הם יהודים אורתודוקסים. ויתר על כן, רובם הגדול של העולים לישראל הם אורתודוכסים".

לסיום כותבים הרבנים, "אנו מבקשים ממך לא להתעלם מהרגשות שלהם - שלנו - בנוגע לשמירה על סטנדרט הלכתי אחיד באתר שממנו לא זזה השכינה. הפתרון לסוגיית הכותל, בסופו של דבר, הוא מחויבות יהודית הדדית. מהצד האורתודוקסי, אנו נדרשים להתייחס לכל יהודי באהבה ובכבוד, ובוודאי שלא באלימות מילולית או פיזית, חלילה, אפילו נגד הפרובוקטורים שביניהם. ובצד ה"פרוגרסיבי" נדרש ויתור על קרב מרתק שסופו להיכשל, למען אחדות יהודית אמיתית. אנא שמרו על הכותל כמקום של שלום ותפילה, כפי שהיה במשך יובל שנים, על ידי שימור הסטנדרטים ההלכתיים לתפילה בציבור, ובהתאם לנוהג של אבותינו בכל הדורות. אנו מקווים כי תוכל להבין את הכאב העמוק אותו אנחנו חשים מהמחשבה שהמקום האחרון המסמל אחדות יהודית אמיתית יהפוך לסמל עצוב של פילוג ומחלוקת".

אגודת ישראל אמריקה נפתלי בנט מתווה הכותל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד