י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מת מצווה הכל קרוביו

כך זכה 'קלמן בן הרשל' לקבורה כדת וכדין

יהודי אלמוני שהלך לעולמו בגיל 96 בעיר נידחת בארה"ב, כמעט ללא מידע עליו, זכה לקבורה יהודית בהשגחה פרטית מדהימה מלמעלה, הודות לעירובו של שליח חב"ד במדינה שהצליח בקושי רב לקושש מנין להלוויה וגם הגילוי המדהים של שמו ושם הוריו בעת הקבורה עצמה • מת מצוה

כך זכה 'קלמן בן הרשל' לקבורה כדת וכדין
הרב שוסטרמן והרב שוורץ צילום: אתר lubavich

הרב נחמיה שוסטרמן, שליח חב"ד בעיר פיבודי שבמדינת מסצ'וסטס בארצות הברית, קיבל שיחת טלפון מגברת בשם אמי תורף פיינברג, שמנהלת במסצ'וסטס, חברה שמקיימת לוויות ליהודים, כולל טהרה וכל הנלווה, הרב של החברה, שירות הקבורה, ובית הקברות, הם שלושה גופים שונים, הם עובדים יחד, אך למעשה כל אחד עובד בנפרד.

המנהלת יכלה לקרוא לרב קונסרבטיבי, אך החליטה לקרוא לרב מחב"ד, היא לא תמיד נמצאת בקבורה, כי היא אחראית רק על הבאת הנפטרים לבית הקברות, והקבורה עצמה מתנהלת על ידי גוף נפרד. אך הגברת התקשרה לרב אפילו שזה לא ממש מתפקידה, ואמרה לו שלנפטר אין קרובי משפחה, היא אמרה שהיא לא יכולה להגיד כך בוודאות, אך לפי מה שהיא יודעת, אין לנפטר בגיל 96 קרוב משפחה.

היא סיפרה כי הנפטר לא המשיך ללמוד בבית ספר רגיל מאז גיל 10, מאחר והוא לא קיבל חינוך לבני גילו, הזמנים לפני 85 שנה היו שונים מהזמנים של הדור שלנו, למעשה 85 שנה הוא היה תחת השגחת הרשויות, למעשה היה איזה שהוא פרוטוקול - מסמך שקבע כי האיש צריך להיקבר בקבורה יהודית, אך המסמך נכתב לפני שנים רבות.

כשהמנהלת הבינה כי יש כאן מקרה מיוחד, היא יצרה קשר עם הרב נחמיה שוסטרמן מפיבודי - מסצ'וסטס, היא שאלה אם הרב מוכן לקחת על עצמו את קיום צוואתו של הנפטר. יש לציין כי המחיר ששולם לפני שנים רבות על הלוויה, לא היה אותו מחיר של היום, ובדרך כלל המשפחה משלמת את ההפרש, אך כאן אין מי שישלם.

הרב נחמיה שיפמן מימין, והרב משה שוורץ משמאל. (צילום: אתר lubavich)

מי שאחראי לשלם את ההפרש במצב כזה, זאת המדינה, שמשלמת סכום קטן, והכסף הזה אמור להתחלק לשלושה, בית הלוויות, בית הקברות, והרב שמקיים את ההלוויה. למעשה כולם מקיימים מצווה, כי הסכום שמתחלק לשלושה הוא סכום שלא מכסה את ההוצאות.

הרב שוסטרמן ‏הפיץ מיד את ההודעה בין שלוחי חב"ד באזור, הרב מספר כי הוא לא קיבל תשובה, מאחר ושעת הלוויה נקבעה ל-13:30, זמן שמאד קשה לארגן בה מניין, מאחר ובאוויר אין הרבה שומרי תורה ומצוות, ואלו שכן, נמצאים רחוק במקום עבודתם. הרב שוסטרמן ניסה ללקט אנשים, ולא מצא, הרב משה שוורץ, שליח חב"ד נוסף במדינה, עזר לרב שוסטרמן, ויחד הם הצליחו ללקט ממש בפינצטה אחד אחד, עד שהיה להם מניין.

הרב מספר כי בדרך כלל לוקחים את הנפטר על עגלה כמו בארץ ישראל, אך כאן הם הרימו את ארונו של הנפטר על כתפיהם כדי שיהיה כמו מנהג המקום. הרב שוסטרמן מספר ל'בחדרי חרדים', כי "לא ידענו את שמו של הנפטר, כי היה לו שם לא יהודי, אבל עובדי בית הקברות ידעו לאן לקחת את הנפטר, רצינו לתת לאלמוני קבורה יהודית ראויה, אך משלא ידענו את שמו היהודי, דאגנו שמא לא נוכל לקרוא לו בשמו בתפילה לעילוי נשמתו, כשהגענו לאתר הקבורה המיועד, הבנו משהו מדהים, ‏זו הייתה חלקה משפחתית עם מצבה משותפת לאב בשם ‏הרשל ולאם בשם שיינדל, שניהם נפטרו לפני כמעט ‏חמישים שנה, אבל היה מקום שלישי, שהיה פתוח ומסומן, ‏"עבור בני האהוב קלמן".

"‏התברר שלפני שהוריו נפטרו, הם נקטו בצעדים ‏הנדרשים כדי להבטיח שבנם בעל הצרכים המיוחדים יזכה ‏לקבורה יהודית ראויה". אומר הרב שוסטרמן ל'בחדרי חרדים' ומוסיף כי "ברוך השם לאחר כל השנים הללו ‏יכולנו לקרוא לו בשמו, קלמן בן הרשל, ולתת לו קבורה ‏יהודית מלאה כולל קדיש וקל מלא רחמים עם מנין יהודי".

אחד המשתתפים בהלוויה סיפר כי "היה לנו את השם שלו באנגלית, אבל זה לא עזר לנו, זה אפילו גרם לנו לתהות כי זה לא נשמע יהודי, אבל כל הספקות הוסרו כשראינו את השמות היהודיים של ההורים, והאם הייתה בת כהנים".

הרב מספר כי כולל חב"ד במדינה לקח על עצמו לוודא שבשנה הקרובה יהיה מי שיגיד קדיש לעילוי נשמתו, וגם יגידו קדיש כל שנה ביארצייט שלו.

מת מצווה מדינת מסצ'וסטס אלמוני שליח חב"ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד