י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"רואה בישראל ביתו השני הרוחני"

נכדם של זוג שנרצחו בשואה מתמודד לנשיאות קונגו

נשיא קונגו הבא שייבחר בשנת 2023 עשוי להיות ממוצא יהודי, נכד לקורבנות השואה. מדובר במואיז קטומבי שהחל את דרכו הפוליטית כמושל מחוז במשך 8 שנים, ביקר בעבר באושוויץ ורואה את ישראל כביתו השני

נכדם של זוג שנרצחו בשואה מתמודד לנשיאות קונגו
מואיז קטומבי צילום: מתוך הטוויטר שלו

בנו של פליט יהודי יווני, שהוריו נרצחו באושוויץ, יתמודד על נשיאות הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו בשנת 2023. מואיז קטומבי, פוליטיקאי שכיהן כמושל מחוז קטנגה מ-2007 עד 2015, וביקר באתר באושוויץ שם נספו סבו וסבתו, יתמודד לתפקיד הנכסף.

"הוא יכול להפוך לאחד הפוליטיקאים החזקים ביותר באפריקה" כתב העיתונאי כנען ליפשיץ מאתר JTA. "למר קטומי יש נקודה חמה בלבו ליהדות, והוא רואה בישראל ביתו השני הרוחני" אמר.

מואיז קטומבי מול רבבות תומכים.

אביו, ניסים סוריאנו, היה יהודי מרודוס שאביו שחשש לעתידה של יוון מעליית הפשיזם באירופה, שכנע אותו לעזוב בשנת 1938. ניסים הצעיר נסע לקונגו, אז מושבה בלגית, שם הייתה לו כבר אחות. הקים חברת דיג והתחתן עם בתו של צ'יף מקומי.

קטומבי עם הרה"ר לישראל לשעבר, הגרי"מ לאו.

בנו מואיז, שהקים חברת כריתת עצים, זכה להצלחה עצומה כמושל קטנגה העשיר במינרלים, סיפר ליפשיץ, בתקופת משרדו במחוז זינקו ההכנסות כאשר הימר טוב בכל הנוגע להשקעות שונות, הגישה למים עלתה מ-5% ל-67%, מספר הנוכחות של ילדים בבית הספר, עלה ליותר מפי שלושה ל-1.2 מיליון. כך דיווח העיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle.

אנשים רואים בו התקווה לרפורמה למשך עשרות שנים הקרובות, המתנגדים ניסו לחסום את דרכו לנשיאות על ידי הצעת חוק שתגביל התמודדות לנשיאות רק למי שיש שני הורים קונגולזים, אך עד כה המהלך נבלם בעקבות מחאות.

סבו וסבתו מצד אביו נרצחו עם הגעתו לאושוויץ, אך דודה אחת שגויסה לעבודת כפיה על ידי הנאצים כשהייתה בת 13, נמלטה מרכבת במעבר בין מחנות. למרות שהיא נורתה על ידי חייל ונפצעה, היא ניצלה על ידי שיירה אמריקאית ולבסוף עלתה לישראל.

כנען ליפשיץ, שסיקר את ביקורו של קטומבי באושוויץ כחלק ממשלחת של האגודה היהודית האירופית, אמר: "קטומבי אינו רואה עצמו כיהודי למרות שהוא כשיר לעלות לארץ, הוא נוצרי קתולי שמודע למוצאו היהודי". קטומבי אמר בחודש שעבר שאין הרבה יהודים בקונגו היום. "אבל אני אגיד לך את זה, בית הכנסת העתיק ביותר במרכז אפריקה נמצא בלובומבשי. בן דוד שלי מחזיק במפתחות של בית הכנסת, אין רב כרגע, אבל הרוח שם".

המועמד לנשיאות כתב בחודש נובמבר האחרון, "לרגל יום השנה העצוב של ליל הבדולח, התכנסתי באושוויץ עם האגודה היהודית האירופית. התפללתי עבור כל הקורבנות, כולל סבא וסבתא שלי, לעולם לא נשכח את הטירוף הרצחני הזה, בואו תמיד נפעל למען השלום בקונגו ובכל מקום אחר".

קונגו בחירות לנשיאות מואיז קטומבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד