כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סערת הנזיפה בראשל"צ

דיון סוער בוועדת חוקה; דרישה: על הנציב להתנצל בפני הרב יוסף

החלטת נציב תלונות הציבור, השופט בדימוס אורי שהם, לפיה מומלץ לשקול את המשך כהונת הראשון לציון הגר"י יוסף, הגיעה הבוקר לוועדת חוקה | בדיון אותו יזמו חברי כנסת מקלב ארבל ומעוז השמיעו החברים את דבריהם וטענו לאפלייה | "הנציב בא לקלל, זהו מסע נקמנות אישית"

דיון סוער בוועדת חוקה; דרישה: על הנציב להתנצל בפני הרב יוסף
הדיון בוועדת חוקה צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ועדת החוקה התכנסה היום (שני) לבקשת חברי הכנסת אורי מקלב, משה ארבל ואבי מעוז לדון על החלטתו נציב תלונות הציבור השופט אורי שוהם כנגד הראשון לציון הגר"י יוסף, בו המליץ לשקול את המשך כהונתו של הרב יוסף ולנזוף בו אחרי שהתבטא בנושאים השנויים במחלוקת, בנושאי הכשרות והגיור.

לדיון קדם עימות בין הנציגים הדתיים ליושב ראש הוועדה חבר הכנסת גלעד קריב שסירב לזמן את הנציב השופט שוהם בניגוד לעבר שזימן וחייב את מנכ"ל בתי הדין מלכא להופיע לדיון בעבר, כאשר קריב סירב לנמק מדוע פעל כך. לאורך הדיון טענו חברי הכנסת כי קריב מנהל דיון תוך ניגוד עניינים שכן הוא נציג הרפורמים שעתרו נגד הרב יוסף.

הממשלה: לזמן את הנציב לדיון על החלטתו נגד הראשל"צ

מלכיאלי: אשכב מתחת גלגלי רכבו של הראש"ל • צפו

יוזם הדיון ח"כ אורי מקלב אמר: "כאשר הממשלה מובילה רפורמות שמשנות את נהלי ההלכה תפקידו ומהות עבודתו לעמוד ולהתריע בפני הציבור", תוך שהוא טען לאפליה, לדבריו, "האבסורד גדול יותר כאשר היה מקרה דומה שנשיאת ביהמ"ש העליון השופטת חיות דיברה כנגד הכנסת כאשר ביקשו לערוך רפורמה בתחומה, אמרה שזה 'גל עכור', הנציב קיבל את דבריה - אותו נציב שהיא מינתה".

 

"בושה צריכה לכרוך את פניכם לקבל המלצות שעל עצמכם אתם לא יכולים לקבל. - הנציב בא לקלל והוכח לעולם כולו השקפת עולמו הפרטי, זהו מסע נקמנות אישית, עוד כאשר היה שופט יצא כנגד אביו של הרב הראשי הגאון הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, יש פה רק השפת עולם עקומה", צעק מקלב שביקש להורות לשופט בדימוס להתנצל בפני הרב יוסף ולבטל את החלטתו.

חבר הכנסת אבי מעוז תחילה תקף את היו"ר גלעד קריב שניהל את הדיון, "מגוחך, מכיוון שאתה, קריב, מנהל את הוועדה הזאת, ודעתך ידועה מראש. כמו שהנציב שהם גילה שרלטנות שיפוטית, כך גם פה תהיה שרלטנות שלך, יו"ר הוועדה". לדברי מעוז, "הרב הראשי חייב לומר את דעתו התורנית ללא מורא וללא פחד. הנציב חייב להתנצל אלא אם כן הוא משרת של התנועות הרפורמיות, שבארץ הן תנועות קיקיוניות שמגישות תלונות ואז המערכת מגיבה להן בתגובות כמו של הנציב, ואז זה מגיע לוועדה שבראשה עומד מי שעמד בראש התנועה הרפורמית ועדיין חבר בה, וככה יד רוחצת יד ואנחנו מגיעים לאותה התנהלות שרלטנית".

חבר הכנסת משה ארבל תקף: "נמצא כאן יו"ר ועדה שעד לפני כניסתו לכנסת היה מנכ״ל התנועה הרפורמית זו שהתלוננה נגד הרב יוסף וזו שמנעה לזמן את הנציב השופט בדימוס שוהם", לדברי ארבל, "זה פוגע בכנסת. תפיסתו של שוהם מקעקעת את אמון הכנסת", בדבריו הציע ארבל לפצל את תפקיד הנציב כך שיהיה אדם מיוחד שיכהן כנציב בנושא בתי הדין. שהוא אף הגיש הצעת חוק בנושא.

עוזרו של הנציב, עו"ד וולף הגיע לוועדה וניסה לטעון כי הוא כבר אינו מכהן כנשיא בתי הדין ולכן אין לו את האפשרות להתבטא בנושאים שנוגעים לנושאים שבשפיטה, זאת בניגוד לנשיאת בית המשפט העליון שעליה להתבטא בנושאים הנוגעים לשופטים ולהגביל אותם.

הדיון הסתיים ללא מסקנות וסוכם לקיים דיון נוסף. קריב איים לזמן אליו את הראשון לציון הגר״י יוסף, בדברי הסיכום אמר ח״כ קריב "נושא הזימון של אנשים בוועדה מצויים בידי היו"ר. בשום שלב עם הדיינות שלי עם שוהם לא אמר שלא יתייצב אם יזמנו אותי. קיבלתי החלטה שלא לזמין את שוהם ואני עומד מאחוריה".

הגר"י יוסף אורי מקלב גלעד קריב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד