ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
התחננו למנסור עבאס

בתום מתקפה משולבת וצולבת: אושר המס על כלים חד-פעמיים

מליאת הכנסת אישרה את צו הפחתת השימוש בכלים חד-פעמיים באמצעות הטלת מס. נציגי יהדות התורה קיימו דיון ערר במליאת הכנסת, במטרה למנוע את אישור הצו, אך כשלו בכך, כאשר הצו אושר ברוב של 58 מול 56

בתום מתקפה משולבת וצולבת: אושר המס על כלים חד-פעמיים
קניות בסופרמרקט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר דיון במליאת הכנסת בערר שהגישו חברי הכנסת של 'יהדות התורה', מליאת הכנסת אישרה הערב (שני), ברוב של 58 תומכים מול 56 מתנגדים, את החלטת ועדת הכספים לגבי הטלת המס על הכלים החד-פעמיים - צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין.

הצו פורסם בעקבות החלטת ממשלה, שעניינה הפחתת השימוש בכלים חד-פעמיים מפלסטיק, באמצעות הטלת מס קנייה על צלחות, קערות, כוסות, קשיות, סכינים, מזלגות, כפות וכפיות חד-פעמיים העשויים מפלסטיק או המכילים פלסטיק.

במהלך הדיון במליאת הכנסת, נציגי יהדות התורה תקפו את החלטת ועדת הכספים ואת שר האוצר אביגדור ליברמן. כך גם ניסו לגייס את יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, למאבק נגד הטלת המס.

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני אמר בנאום במליאה: "זו הממשלה הכי רעה לציבור הישראלי, היא כל היום מעלה מיסים, זה התחיל עם המס גודש, המשיך עם העלאת גיל הפרישה לנשים, ועכשיו עם המס על הכלים החד פעמיים".

לדבריו, "היינו בדיונים בוועדת הכספים ואמרו שם מנהלי בתי החולים אתם פשוט מעלים לנו מיסים אף אחד לא ישתה מים בבית החולים בכוסות שהם לא חד פעמיים. ומה אתם אומרים לנו שאתם לא נגד הציבור החרדי - הרי לא הייתם מביאים את המס הזה אם לא שאמרו לשר האוצר האכזר הזה שזה פוגע בציבור החרדי, זה הסיבה שהבאתם את זה רק כדי לפגוע בציבור החרדי".

גפני פנה ליו"ר רע"ם מנסור עבאס: "אני פונה אליך אדוני היו"ר מנסור עבאס אנחנו אף פעם לא פגענו בדברים שחשובים לציבור הערבי, אני מבקש ממך - תצביעו נגד הצו הזה שפוגע בציבור החרדי".

בכיר אגודת ישראל, חבר הכנסת מאיר פרוש, אמר מיציע המבודדים: "לא שמעתי את ישראל ביתנו מציעים להטיל מס על המשקאות החריפים, הרי הם גורמים לאנשים לעיתים להתנהג באלימות. כי הם יודעים שזה יפגע באוכלוסייה שבוחרת בהם. מר ליברמן מצא מקום היכן להכות בציבור החרדי ואנחנו באים למחות על כך שהקואליציה נותנת לו לפגוע בנו שוב ושוב".

ח"כ אורי מקלב תקף את אנשי משרד האוצר: "לא איכות הסביבה מעניינת אתכם, כספם של האזרחים הוא שמעניין אתכם. אתם רוצים את הכסף כאן ביד ומיד שאפילו דחיה של חודש ימים להסתגלות לא הסכמתם".

לדבריו, "האוצר מטיל כאן מס בעלות של ארבע מאות מילוני שקלים, איכות הסביבה לא מעניינת אותם אלא הכסף מעניין אותם. הם זורים חול בעיני הציבור באומרם כי חופי הים והפארקים מלאים בזיהום על ידי כלים חד"פ, וכי מי מהיושבים פה מעלה בדעתו כי המתרחצים בחופי הים יביאו את כלי הזכוכית והחרסינה שלהם מביתם לשימוש בחוף הים?!".

"מס זה יפגע בשכבות החלשות", אמר מקלב, "רוב הציבור המשתמש בכלי החד"פ מסוג זה אלו משפחות מעוטות היכולת, אותם אלו שעובדים לפרנסתם ומגעים לביתם לאחר יום עבודה ומנסים להימנע מעיסוק בשטיפת הכלים. כאשר באו לבית המשפט וביקשו דחיה של חודש להסתגלות - תשובת המדינה הייתה כי כל חודש זה עלות של חמישים מילוני שקלים. זה מה שעומד לנגד עיניכם".

"ולא די בזה, האוצר הכניס את עלות מס זה להכנסות המדינה, אם היו כנים דבריכם שאיכות הסביבה בראש מעיינכם הרי שהייתם עושים הכל בכדי שלא יהיה שימוש כלל ולא הייתם מכניסים את עלות המס להכנסות הצפויות למדינה. - לא מעניין אתכם אתם רוצים את הכסף כאן ועכשיו", אמר ח"כ מקלב.

ח"כ יעקב אשר תקף ישירות את שר האוצר אביגדור ליברמן ותהה: "ממתי ליברמן מתעניין באיכות הסביבה? שמישהו ילך לבדוק בלשכת שר האוצר כמה פלסטיק הולך לפח במנות הטייק אוואי שזורמות ומגיעות לשם בלי הפסקה. יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, לא לקח היום ארוחת צהריים באריזות חד פעמי? את מי אתם מרמים?!".

"ליברמן מתרברב על משפחות ברוכות ילדים שבחרו באורח חיים צנוע ופשטני, לא כמו הרהבתנות שהוא חי בה. חוץ מ-400 המיליון שקל שהוא מתכנן להזרים לקופת האוצר מהמס הזה, יש לו עוד סיבה במס על הכלים החד פעמיים: תחביב. לליברמן יש תחביב אישי לשנאה. פעם זה היה נגד ערבים, היום זה נגד חרדים,, טען ח"כ אשר.

ח"כ ישראל אייכלר אמר בדיון: "כולנו נופלים בפח ומלכודת כאשר אנחנו מדברים על הכלים החד פעמיים, משום שזו כוונת הגוזרים של הגזרה העלובה והשפלה הזאת, שנדבר על החד פעמי, על צלחת וכפית פלסטיק. אמר פה מקודם יו"ר וועדת הכספים: 'תשעה אחוזים חרדים משתמשים בעשרים ושבעה אחוזים מהכלים החד פעמיים'. כאן טמון הכלב. פה נמצא הסוד של הגזרה הזו. יותר משבעים אחוז מצריכת החד פעמי היא של לא חרדים, גם לפי הסקר הזה. אבל זה כבר מספיק כדי להאשים אותם בזיהום האוויר, ולגזור עליהם גזירה".

אייכלר טען כי בתקופה כזו, דווקא הטלת המס פוגעת בבריאות הציבור: "אנחנו בתקופה של קורונה. מדברים על ריחוק, סוגרים את השמיים ומבודדים אנשים. הדבר הכי פשוט להרחיק מחלות הוא להשתמש בכלי חד פעמי, אז למה דווקא עכשיו עשו את הגזרה הזאת? כבר ציינתי בשבוע שעבר שבבניין הכנסת ניתנה הנחיה להשתמש רק בכלים חד פעמיים, האם שאר האזרחים שמורים יותר מכל חברי הכנסת?!".

ח"כ אייכלר הוסיף: "מיום שגזר הגוזר את הגזרה הזאת, כל המוצרים בכל רשתות השיווק עלו באחוזים גבוהים, הרבה מעבר למס החד פעמי. זה יצר גל התייקרות בכל מוצרי המזון. המס על החד פעמי נתן בוסטר של יוקר מחיה לכל המוצרים האחרים.

"המטרה הרשמית הייתה לנקות את העולם מזיהום. כולם צוחקים מ'שר האוצר הירוק', הרי הם יודעים עד כמה האיש שעומד מאחורי הגזרה הזאת דואג לזיהום אוויר. מי שרוצה לנקות את העולם מזיהום אוויר, לא טס במטוסים שפולטים גזים רעילים, נוסע ברכבים ומציף את הכבישים במשאיות מזהמות", אמר אייכלר.

ח"כ אייכלר פנה לחברי הכנסת הערביים במליאה: "אותו ליברמן אמר לפני שנים רבות על הח"כים הערביים: 'בסוף מלחמת העולם השנייה הוצאו להורג במשפטי נירינברג לא רק פושעי המלחמה אלא גם משתפי הפעולה איתם, אני מקווה שזה יהיה גורלם של משתפי הפעולה בבית הזה'. אם ח"כ ערבי היה אומר את הדברים האלה על ליברמן, הוא היה יכול להיות שר אוצר במדינה הזאת?".

חד פעמי אביגדור ליברמן העלאת מיסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד