י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
על חוף הים בטורקיה

שרידי בית כנסת עתיק מהמאה השביעית התגלו בעיירת נופש

שרידי בית כנסת עתיק מהמאה השביעית התגלו בעיירת נופש על חוף הים התיכון של טורקיה | בית הכנסת נתרם לזכרו של פעוט בשם דניאל שנפטר בגיל שנתיים וחצי

שרידי בית כנסת עתיק מהמאה השביעית התגלו בעיירת נופש
אנטיליה, טורקיה צילום: pixabay

בית כנסת עתיק נמצא בעיירה סידה, לא הרחק ממוקד התיירות של אנטליה, בדרום טורקיה. בין השרידים היה לוח עם חנוכייה וכיתוב בעברית וביוונית לפיה הוא נתרם על ידי אב לכבוד בן שנפטר בגיל צעיר. הלוח מסתיים במילה העברית "שלום". אותו אב שילם עבור שיפוץ מקום התפילה לעילוי נשמת בנו, שנפטר בגיל 2.5.

אחד החופרים אמר לתקשורת המקומית, "חפרנו בית כנסת מתחת לבית. בתי הכנסת אינם בולטים כמו כנסיות ומסגדים. לוקח קצת זמן למצוא. כעת מוצג בית הכנסת. יש כיתוב באמצע. כתוב שם ש'יוסף מקורקסיון נתן הקדשה לבנו דניאל'. דניאל הוא הפעוט שנפטר כאמור בגיל 2.5.

העיירה הייתה ביתם של יהודים במשך מאות שנים, אך עד לגילוי זה היו מעט עדויות לחיים יהודיים בה, מעבר למספר רישומים מהתקופה הביזנטית המאוחרת.

מאז 2014 הרשויות הטורקיות ואזרחי העיר עצמה עבדו יחד כדי לנסות לשמר חלק מההיסטוריה שלה. השנה ההיא הייתה "נקודת מפנה במונחים של מחקר ושימור", אמר פרישטה אלניאלי, ארכיאולוג מאוניברסיטת אנאדולו שמוביל את החפירות, כך דיווח לפי ערוץ החדשות היהודי הטורקי Avlaremoz . "נעשו עבודות רבות שלא ניתן היה לבצע עד כה".

הבניין כיסה חלק גדול מהחורבות של סייד העתיקה, כולל בית הכנסת, שנמצא מתחת לבית ישן. אלניאלי מקווה שכאשר מבנים נוספים בסייד יוסרו במהלך 4 עד 5 השנים הבאות, ההריסות העתיקות שלה, כולל בית הכנסת, יהיו שזורות בתשתית של העיירה כמו שיש בערים עתיקות אחרות כמו רומא.

רבה האשכנזי של טורקיה, הרב מנדי חיטריק, אמר ל'בחדרי חרדים' על הגילוי, "שרידי בית הכנסת נמצאים בעיירה סידה, במרחק של כחצי שעה נסיעה מהעיר אנטליה, וחשוב מאד עם כל התיירים הישראלים שמגיעים לאנטליה, יבקרו בשרידי בית הכנסת, כי זה חשוב שיראו שיש יהודים שבאים ולומדים על שרידי בית הכנסת, ועל ההיסטוריה היהודית של טורקיה, לפני 1300 שנה היתה קהילה יהודית מקומית, וחשוב שיכירו בזה".

טורקיה בית כנסת עתיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד