ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מגעים חשאיים במקביל

סבב נוסף: המעצמות מציבות דד-ליין לאיראן "הסכם תוך חודשיים"

ברקע חידוש שיחות הגרעין אמש בווינה: דובר משרד החוץ האיראני חושף: "מחליפים טיוטות עם האמריקאים באופן בלתי ישיר" | ראש המל"ל לשעבר, האלוף במיל' יעקב עמידרור שב ומזהיר: "איראן אגרסיבית ולא אחראית, המלחמה מולה צריכה להתחיל לפני שתחזיק בנשק גרעיני"

סבב נוסף: המעצמות מציבות דד-ליין לאיראן "הסכם תוך חודשיים"
ארה"ב איראן ואירופה צילום: Pixabay

ארצות-הברית ומדינות המערב הציבו אתמול לאיראן, עם פתיחת סבב נוסף בשיחות הגרעין בווינה, דד-ליין כדי לחזור להסכם הגרעין הישן מ-2015 - עד סוף חודש ינואר או תחילת פברואר. אנריקה מורה, סגן הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ויו“ר השיחות עם איראן, אמר אתמול כי "חשוב להגביר את הקצב, להתמקד בנושאים החשובים ולנוע קדימה בשיתוף ארה"ב.

שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, התייחס לשיחות הגרעין, ואמר כי טהרן אינה רואה את העמדות של שלוש המעצמות האירופיות, ובמיוחד של צרפת, כמועילות. הוא הוסיף כי המשלחת האמריקאית שולחת הצעות לא רשמיות לשיחות, וזוכה למענה הדרוש. "לא נסכים לכך שייתנו לנו נקודה אחת תמורת עשר מצדנו. הם מודאגים מהתקדמות תוכנית הגרעין. אנחנו אומרים שעליהם להתייחס לכל מרכיבי ההסכם, ובמיוחד לסנקציות", אמר.

שר החוץ האיראני פירט מספר נקודות שבהן יתמקדו השיחות בסבב הנוכחי: "אחד הנושאים שעל סדר היום בווינה הוא נושא הערבויות ותהליך הבדיקה. כעת יש לנו מסמך משותף ומקובל, שאנו קוראים לו המסמכים של 1 ו-15 בדצמבר, בנושאי גרעין וסנקציות", לדבריו, "הדבר החשוב ביותר עבורנו הוא להגיע לנקודה שבה, קודם כל, הנפט האיראני יימכר בקלות וללא כל הגבלה, שכספי הנפט שלנו יועברו במטבע חוץ לחשבונות הבנק של איראן, ושאנחנו נוכל להשתמש בכל ההטבות הכלכליות הצפויות בהסכם".

דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיבזדה, גילה אתמול כי ארצו מקיימת לאחרונה מגעים חשאיים עם ארה"ב, במקביל לשיחות הגרעין באוסטריה. "אנו מחליפים בעקיפין טקסטים לא פורמליים עם ארצות הברית בשיחות, והשיחות הללו מתקיימות בעקיפין בווינה", גילה חטיבזדה במהלך תדריך שבועי בטהרן.

ראש המל"ל לשעבר, האלוף במיל‘ יעקב עמידרור, אמר בראיון לתקשורת כי "אם המומחים לגרעין איראני יגידו שהם מתקרבים לפצצה, ובחיל האוויר יגידו שהאיראנים הגיעו למצב בו אי אפשר לתקוף שם, אז זה המרחב המדובר". לדבריו, ברגע שיש חומר מספיק לפצצה, ניתקל בקושי בהתמודדות ובהדיפת הצד השני, עלינו לשאול עצמנו: האם מחר יהיה מאוחר מדי?", עמידרור הדגיש כי "למלחמות לא רצים, למלחמות מגיעים כשאין ברירה. או כשהאויב מתחזק ומגיע למצב בו לא נוכל להתמודד איתו בעתיד, או כשהוא מכין עלינו מתקפה, ואז עלינו להתכונן לקראתה".

איראן ארה"ב גרעין איראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד