ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
בורסת השמות נפתחה

היורשים: מי יתפוס את מקומו של ליצמן? המועמדים והסיכויים • פרופיל

יומיים אחרי הודעתו של נציג חסידות גור בכנסת, ח"כ יעקב ליצמן, כי הוא לא מתכנן להתמודד על מקומו בבחירות הבאות, וכבר מתחת לפני השטח העסק מתחיל לבעבע | 'בחדרי' עושה סדר. אלו שמות היורשים שמועמדים להיכנס לנעליו של נציג גור הפורש | המועמדים והסיכויים 

היורשים: מי יתפוס את מקומו של ליצמן? המועמדים והסיכויים • פרופיל
המועמדים צילום: צלמי פלאש 90

הודעתו של חבר הכנסת יעקב ליצמן השבוע כי לא ימשיך לקדנציה נוספת, צפויה להביא את חסידות גור בפני דילמה לא פשוטה לקראת הגשת הרשימות לכנסת ה-25.

לראשונה, מזה 23 שנה, ייאלצו בגור למצוא מחליף שיתפוס את מקומו של ליצמן כנציג הסיעה המרכזית בכנסת וכמי שייצג את החסידות בזירה הפוליטית, אחד כזה שתפקיד שר בממשלה כמעט מובטח לו, במידה והחרדים יחזרו לשלטון.

יעקב ליצמן\\צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

הדיון על היורש של ליצמן יגיע רק סמוך מאוד למועד הגשת הרשימות, ואמנם בחירות לא נראות באופק, אך כבר היום עולים מספר שמות של מועמדים פוטנציאלים שעשויים לתפוס את מקומו של ליצמן. נציין כי מניסיון העבר בינתיים המועמד המוביל הוא אותו חסיד שזהותו לא ידועה ולבסוף יתבקש על ידי האדמו"ר מגור לקחת עליו את העול הפוליטי של החסידות.

פרסום ראשון: הפגישה של ליצמן עם הרבי מגור לפני ההכרזה הדרמטית

דרמה באגודת ישראל; ח"כ ליצמן הצהיר: "לא אתמודד שוב לכנסת"

חנוך זייברט:

זייברט כיום מוגדר כמקום 2 בחסידות גור, בפועל הוא מכהן כסגן ומ"מ ראש עיריית בני ברק, ואמור לחזור לתפקיד ראש העיר במסגרת הסכם הרוטציה ההיסטורי, לצד זאת מכהן זייברט כמזכ"ל אגודת ישראל וידוע כמי שמנהל שליחויות מטעם החסידות ברחבי הארץ ולעיתים אף בארה"ב בעיקר ארגון לוגיסטיקה באירועי ענק של החסידות בארץ ובארצות הברית.

חנוך זייברט\\צילום: אהרון קורן פלאש 90

בפועל, בחסידות גור הכניסו לאחרונה נציג נוסף לכנסת, אך למרות זאת שובץ זייברט דווקא במקום ה-120 ברשימה, במטרה שלא ייכנס לכנסת. זייברט מוכר היטב במסדרונות המערכת הפוליטית והיה שותף לדיונים הפוליטיים ברשויות המקומיות ובעיקר ניהל את המו"מ מול דגל התורה בדיונים על הרכבי הרשימה לקראת הבחירות.

האפשרות שזייברט יתפוס את מקומו של ליצמן- גבוהה. בין היתר בעקבות זעם מצד דגל התורה בבני ברק, שם מאיימים מפורשות כי לא יאפשרו לו לשוב לתפקיד ראש העיר למרות הסכם הרוטציה שכבר מתנהל שנים ארוכות בין אגודת ישראל לדגל התורה, כך שייתכן והאפשרות הטובה היא שזייברט יעבור לכנסת וירגיע את הרוחות בעיריית בני ברק.

יצחק שפירא:

שפירא מוכר בעיקר בזכות אביו, מוניה שפירא, מי שכיהן בעבר כנציג גור בכנסת, אך גם בנו שווה בזכות עצמו, הוא החרדי הראשון שזכה לתואר של כבוד ממלכת אנגליה ומחזיק בתואר "סר", לו זוכים אנשים בודדים בממלכה המאוחדת, ומוקנית לו בזכות פעילותו אך גם בזכות הדרכון הבריטי אותו הוא מחזיק ברשותו. אך לא בטוח שיסכים לוותר עליו לטובת כהונה כח"כ.

יצחק שפירא\\צילום: יעקב נחומי פלאש 90

יצחק שפירא הוא אורח קבוע במעונו של האדמו"ר מגור, ושמו אף עלה לפני כשנה כמי שעשוי לכהן מטעם החסידות כשר השיכון, בימים שאיציק כהן פרש במפתיע וליצמן לא קיבל את האישור לחזור לכהן כשר. בחודשים האחרונים שפירא מונה על ידי האדמו"ר לנהל את כל צרכי החסידות בעיר ערד ולנסות להגיע להבנות עם ראש העיר שנלחם עם החסידות במטרה למנוע השתלטות שלהם על העיר.

מוטי בבצ׳יק:

בבצ'יק מלווה את ליצמן כבר שנים ארוכות, ומוכר היטב בזירה הפוליטית, הוא נחשף בנאומו הידוע של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בוועידת המודיע. "איפה בבצ'יק?", שאל אז נתניהו ובכך החמיא לעוזרו ויד ימינו של ליצמן. מאז בלט בכמה הזדמנויות כמי שחורג מתואר 'עוזר' לעיתים, וכמי שידוע כעתיר קשרים בלשכות השרים השונים ומחזיק בקשר אישי עם בכירי המערכת הפוליטית.

מוטי בבצ'יק\\צילום: יונתן זינדל פלאש 90

מוטי בבצ'יק מחזיק ביתרון על פני שאר המועמדים עם ההיכרות שלו את הכנסת, משרדי הממשלה ומסדרונות המערכת הפוליטית. ייתכן וגילו יהווה פקטור, כיוון שבגור ירצו למנות בשלב הזה דווקא נציגים וותיקים יותר תחילה ורק בהמשך הדרך גם בבצ'יק ייכנס לתפקיד ויכהן כחבר הכנסת ושר בממשלה מטעם החסידות.

אליהו חסיד:

חסיד כיהן במהלך הכנסת הקודמת כחבר כנסת לתקופה קצרה, לשם הוא נכנס במסגרת החוק הנורבגי. אלא שאז, אחרי שליצמן שב בפעם השנייה לתפקיד שר במשרד השיכון ובעקבות טענות לאי איזון בין 'אגודת ישראל' ל'דגל התורה' אולץ חסיד להתפטר לטובתו של אליהו ברוכי ששב לכנסת לתקופה קצרה עד לבחירות לכנסת ה 24.

אליהו חסיד\\צילום: חיים, פלאש 90

אליהו חסיד חזר לתפקידו הקודם כמנהל ישיבת אמרי אמת בבני ברק, אך לאחרונה חזר למעורבות פוליטית ושובץ לתפקיד חבר בוועדה הפוליטית של גור שהוקמה לאחרונה ונערכת לקראת הבחירות ברשויות המקומיות. חסיד כבר הוגדר כמקום 2 של ליצמן ושובץ אחרי ליצמן ברשימה לכנסת וייתכן שכדי לחסוך קרבות יעדיפו להכתיר אותו במקום הראשון. אופציה נוספת עולה כי באם זייברט יעזוב את תפקיד יו"ר אגדות ישראל בבני ברק לטובת הכנסת, חסיד יהיה זה שיתפוס את מקומו של זייברט כראש עיריית בני ברק.

חסיד גור אנונימי:

המועמד החמישי לרשת את יעקב ליצמן הוא מועמד שאינו מוכר, גם אנחנו לא מכירים אותו, בחסידות גור יש כלל ידוע: הכלל הוא שאין כללים וזה הכלל הראשון, שגם הכלל הזה אינו כלל. מניסיון העבר למדנו שלפעמים ברגע האמת נשלפים מועמדים אנונימיים לציבור, כאלה שזוכים לאמונו של האדמו"ר מגור וברגע אחד הופכים לנציגים מלאי השפעה על חיי היום יום שלנו.

אילוסטרציה

יעקב ליצמן ייזכר אף הוא, איך הפך ברגע אחד מעסקן ואיש מקורב לחצר האדמו"ר, לנציג החסידות בכנסת, מבלי ששמו היה כלל בבורסת השמות ואף לא החזיק באזרחות ישראלית. כך גם אליהו חסיד שלא חלם או שאף מעולם לכהן כחבר כנסת. המועמד הזה שאין לדעת מי הוא, הוא גם המועמד עם הסיכוי הטוב ביותר לרשת את יעקב ליצמן ולכהן כיו"ר אגודת ישראל וכנציג החסידות בכנסת.

יעקב ליצמן חנוך זייברט מוטי בבצ'יק אליהו חסיד יצחק שפירא גור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד