י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מנסה להרוויח זמן?

חודשו השיחות בווינה: איראן דורשת מזומן תמורת נפט

עם התחדשות שיחות הגרעין בווינה, איראן דורשת מהמעצמות למכור נפט בשוק הבינלאומי, במטרה להכניס למדינה הרעועה מבחינה כלכלית, מטבע זר. "כדי שנוכל ליהנות מכל ההטבות הכלכליות שנקבעו בהסכם ב-2015"

חודשו השיחות בווינה: איראן דורשת מזומן תמורת נפט
אזרחים באיראן צילום: unsplash

עם התחדשות שיחות הגרעין בווינה בניסיון להחיות את הסכם הגרעין מ-2015 לבלימת תוכנית הגרעין של טהראן, דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי איראן דורשת ממעצמות העולם לאפשר לה למכור נפט בשווקים הבינלאומיים במטרה לחדש את יתרות מטבע חוץ הריקות שלה, 

גם השיחות העקיפות בין איראן לארה"ב התחדשו, כאשר טהראן התמקדה בצד אחד של העסקה המקורית, להסיר את הסנקציות נגדה, למרות התקדמות מועטה בבלימת תוכנית הגרעין.

מכירות הנפט האירניות צנחו מכ-2.8 מיליון חביות ליום ל-200,000 מאז 2018, אז פרשה ארה"ב מההסכם שנחתם ב-2015, הנשיא לשעבר טראמפ הטיל מחדש סנקציות כלכליות ששיתקו את איראן. כל מדינה או חברה שעושים עסקים עם איראן מסתכנים בהקפאת פעילות ממערכת הכספים הבינלאומית.

מאז פרשה ארה"ב מהסכם הגרעין, איראן הגבירה את ההעשרה של אורניום לרמות האסורות בהסכם. ארגון מעקב של האו"ם, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הביע דאגה מהמלאי ההולך וגדל של אורניום מועשר מאוד באיראן.

הסיבוב השביעי של המשא ומתן להצלת הסכם הגרעין, התחדש בסוף נובמבר, לאחר הפסקה של חמישה חודשים לאחר מינויו של הנשיא אברהים ראיסי.

מעצמות המערב אמרו שההתקדמות איטית מדי ולמנהלי המשא ומתן נותרו "שבועות ולא חודשים" לפני שההסכם של 2015 יהפוך לחסר משמעות. דרישת איראן בסיבוב השמיני של השיחות, שהחל היום (שני) כולל משלחות מאיראן ומשאר המדינות שנותרו צד בהסכם, בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה.

לקראת חידוש השיחות, שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר-עבדולהיאן, אמר כי סדר היום צריך להיות נושא הערבויות לגבי הסרת הסנקציות של ארה"ב. "הנושא החשוב ביותר עבורנו הוא להגיע לנקודה שבה, ראשית, ניתן למכור נפט איראני בקלות וללא הפרעה", אמר ביום שני שר החוץ האיראני, "הכסף מהנפט אמור להיות מופקד כמטבע חוץ בבנקים איראנים, כדי שנוכל ליהנות מכל ההטבות הכלכליות שנקבעו בהסכם ב-2015".

הגרעין האיראני וינה נפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד