כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מתחת לחורבות ביהכנ"ס

קהילה יהודית קדומה נמצאה במרוקו לאחר חפירות ארכיאולוגיות

בחפירות מתחת לחורבות בית כנסת בהרי האטלס נחשפו שרידים המעידים על הימצאותה של קהילה יהודית מרוקאית קדומה במקום בין המאות ה-16 וה-19 | המקומיים העריכו ששכניהם היהודים היגרו מהאזור לפני כ-70 שנה 

קהילה יהודית קדומה נמצאה במרוקו לאחר חפירות ארכיאולוגיות
חפירה. אילוסטרציה צילום: pexels

צוות של ארכיאולוגים מרוקאים, צרפתים וישראלים הצליח לחשוף חורבות של בית כנסת בהרי האטלס, וחשף שרידים של הקהילה היהודית העתיקה של מרוקו.

הצוות חפר בחורבות של בית כנסת בעיירה קטנה למרגלות הרי האטלס הגובלים בסהרה. בית הכנסת שנמצא מצביע על כך שהעיר הייתה ביתם של קהילה יהודית ידועה בשם טמנארט בין המאות ה-16 וה-19. חוקרים חשפו כתבי קודש, חפצי קודש, קמעות ופריטים אחרים. לחלקם היה נזק משמעותי שנגרם ככל הנראה על ידי הטבע ובגלל ביזה. החוקרים איתרו את בית הכנסת לאחר מחקר שדה, כולל ראיונות עם המקומיים אשר נידבו מידע על שכניהם היהודים. המקומיים העריכו ששכניהם היהודים היגרו מהאזור לפני כ-70 שנה. כך דווח בתקשורת המקומית.

החומרים שנמצאו הועברו למרכזי מחקר במרוקו כדי לחבר אותם יחד באמצעות בינה מלאכותית. המטרה היא למצוא ראיות נוספות ולמפות עוד את ההיסטוריה של הקהילה היהודית באזור. המקום ממוקם בפאתי איפראן, כפר קטן שנחשב לביתן של כמה מהקהילות היהודיות העתיקות ביותר בצפון אפריקה והכפר העתיק ביותר במרוקו.

בשנים האחרונות נקטה מרוקו מספר צעדים כדי להחיות ולהציג את המורשת היהודית שלה במישור החקיקתי והאקדמי.

קהילה יהודית חפירות ארכיאולוגיות מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד