י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בעקבות גזירת החד פעמי

בשורה לגננות: המדינה תממן מדיחי כלים לגני הילדים

הגמילה מהכלים החד פעמיים עולה שלב, המשרד להגנת הסביבה מרחיב את המהלכים ומעביר תקציב עבור מדיחי כלים בגני הילדים | כל הפרטים

בשורה לגננות: המדינה תממן מדיחי כלים לגני הילדים
מדיח כלים צילום: בחדרי חרדים

המשרד להגנת הסביבה מרחיב את מהלכי הגמילה מהכלים החד-פעמיים לגני הילדים; מעביר 12 מיליון שקל ל-101 רשויות מקומיות, ממג'דל שמס שבצפון ועד לאילת שבדרום, לרכישת מדיחי כלים בגני הילדים; המהלך שיוביל לחיסכון של 77 מיליון פריטי פלסטיק חד-פעמי בשנה

המשרד להגנת הסביבה נמצא בתהליך בדיקת הסבב השני של המהלך עם כ-100 בקשות של רשויות נוספות

שוברים את הכלים (החד-פעמיים) בגני הילדים: המשרד העביר במסגרת סבב ראשון, התחייבות לתמיכה בהיקף של כ-12 מיליון שקל ל-101 רשויות מקומיות בישראל עבור רכישת מדיחי כלים בגני ילדים והסברה בנושא. המשרד ממשיך בבדיקת כל שאר ההגשות במסגרת התמיכה, בהן רשויות גדולות כמו חיפה, תל אביב, ראשון לציון ועוד, וככל שתימצא עמידה בתנאי הסף של הקול הקורא, תועבר התמיכה לרשויות בסבב הנוסף.

סבב התמיכה הנוכחית יביא להפסקת נורמת השימוש בכלים חד פעמיים בכ-3,600 גני ילדים, המהווים כ-20% מגני הילדים בישראל על פי נתוני מנהל כלכלה במשרד החינוך. ילדים אשר רגילים לאכול יום-יום באמצעות 5 כלים חד-פעמיים כל אחד בממוצע, יעברו לשימוש בכלים רב-פעמיים ויובילו לחיסכון ישיר של 77 מיליון פריטי כלים חד

פעמיים בממוצע בכל שנה. הרשויות המקומיות מתחייבות לוודא שימוש במדיח בגנים באופן שוטף וכן מתחייבות לספק כלים רב-פעמיים לגנים.

הסכום שהוקצה לתמיכה הוא תקציב של עד 45 מיליון שקל. במסגרת התמיכה, יצר המשרד מנגנון תקציבי שיאפשר לרשויות שיוותר להן תקציב לכך, לרכוש גם כלים רב-פעמיים איכותיים יותר, כפות הגשה ואף קערות למרכז השולחן - ובכך לחסוך עוד ועוד פסולת פלסטיק מיותרת.

המהלך צפוי לפתח גם שוק של ספקים ונותני שירותי הסעדה המבוססים על שימוש בכלים רב-פעמיים, ובכך להגדיל את ההיצע וההיתכנות של גופים נוספים לבצע שינוי ומעבר לצורת הסעדה זו.

צעד זה מצטרף לשורה של צעדים שמקדם המשרד להגנת הסביבה על מנת לגמול את הציבור הישראלי מכלים חד-פעמיים, כאשר בחודש אוקטובר האחרון נכנס לתוקפו היטל המס על כלים חד פעמיים.

המשרד להגנת הסביבה פועל על מנת שרשויות מקומיות וספקי המזון ישלימו את מהלך הפסקת השימוש בכלים החד-פעמיים גם בכלים להובלת המזון למוסדות החינוך.

הרחבה: קול קורא זה הוא חלק ממדיניות רחבה של המשרד להגנת הסביבה בתחום הפסולת, ומצטרף לשורה של צעדים שעוסקים כולם בקשר בין השימוש בפלסטיק למצב הסביבה, בהם: מיסוי על כלים חד פעמיים, הרחבת חוק הפיקדון על מכלי משקה גדולים, חוק השקיות, וקול קורא לקידום הניקיון במרחב הציבורי.

הקול הקורא מורכב מתמיכות ברכש של מדיחים, ברכש של כלים רב פעמיים ובקיום יום עיון לצוות הגננות והגננים בנושא הפחתת פסולת במקור. הרשויות המקומיות שהגישו בקשה במסגרת הקול הקורא מחויבות לביצוע מרכיבים אלה.

בנוסף, רשויות מקומיות רשאיות לבקש תקציב עבור חבילת תפעול של המדיח לשנה הראשונה (דטרגנטים, חשמל, מים), וכן לבקש תקציב לעבודות תשתית כמו נגרות ונקודות חשמל.

מדיח כלים המשרד להגנת הסביבה גני ילדים חד פעמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד