י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הסעיף הסודי: פטור ל-300 'עילויים' בישיבות הציוניות

הישג לבית היהודי • בישיבות הגבוהות הציוניות זוכים להקלות • 300 תלמידים המוגדרים "עילויים", יזכו גם הם לקבל פטור משירות צבאי

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

באחד הסעיפים שאושרו בוועדת פרי ולא זכה לתשומת לב, הוחלט כי 300 תלמידים בישיבות הגבוהות הציוניות המוגדרים "עילויים", יזכו לקבל פטור בדומה ל-1,800 פטורים שיינתנו לתלמידי ישיבות חרדיות. כך מדווח ישראל היום.

תחילה הוחלט על מתן 150 פטורים, אך בעקבות לחץ של שר השיכון אורי אריאל הוסכם להגדיל את מספר הפטורים ל-300. "מדובר בסעיף שמנסים להחביא אותו תחת הרעש סביב גיוס החרדים", אמר גורם שמעורב בנושא, "ישיבות ההסדר זוכות ליחס קל עד בלתי מובן.

"בוועדה הוחלט להאריך את שירותם של בני ישיבות ההסדר בחודש אחד בלבד וכעת מאשרים להם עוד מאות תלמידים שיקבלו פטורים".

לדברי בכיר בבית היהודי, "עד ביטול חוק טל, היה בסמכותו של שר הביטחון לאשר לאנשים שלומדים בישיבות תחת התואר 'תורתם אומנתם' לדחות שירות צבאי כל שנה עד גיל הפטור. בדקנו ומצאנו שהמספרים של מי שעושה את ההסדר הזה בישיבות הציוניות הגבוהות הוא דומה".

בתוך כך, השר אורי אריאל מביע בראיון ל'בשבע' חשש מהשלכותיו מסקנות ועדת פרי: "בישיבת הוועדה הבעתי את החשש שהסעיף הזה לא יקרב את החרדים לגיוס ואף ירחיק אותם מכך. אני מקווה מאוד שבהמשך הדברים האלו יסתדרו. החוק צריך לעבור לממשלה ולאחר מכן לכנסת ועוד ייתכנו שינויים.

"במתווה שגובש בהחלט ישנן תשובות לתמרוץ ההתגייסות והכניסה למעגל העבודה. הוקצו סכומים משמעותיים גם לצבא שצריך להיערך ולהקים יחידות מיוחדות לצורך כך, וגם למשרד הכלכלה לטובת פתיחת קורסי הכשרה מקצועית במגוון מקצועות ובפריסה רחבה. קיימת הבנה שחלק גדול מהכישלון של חוק טל נובע מכך שלא ניתנו הכלים הנדרשים על מנת לבצע את השינוי, וכעת נעשה צעד גדול בכיוון הזה".

עם זאת, השר סבור כי ניתן עדיין להידבר עם הציבור החרדי: "ההידברות קיימת כל הזמן ואני מאמין שניתן גם להגיע להסכמות. אני מקווה שבזמן הקרוב נצליח להתקדם גם בכיוון הזה".
ישיבה הסדר צבא ציוני פטור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד