כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

העוקץ הצרפתי: האינטרפול במרדף אחר עשרות חרדים

עשרות חרדים נפלו קורבן ל'עוקץ' צרפתי • כעת הם מבוקשים על-ידי האינטרפול, הוצא נגדם צו מעצר, וחשבונות הבנק שלהם עוקלו • הנעקצים מספרים: כך נפלנו בפח

העוקץ הצרפתי: האינטרפול במרדף אחר עשרות חרדים



עוקץ מתוחכם הפיל עשרות ישראלים, ביניהם חרדים רבים, שהסתבכו בעקבותיו עם האינטרפול ורשויות החוק במדינות אירופה, חשבונות הבנק שלהם עוקלו והוצא נגדם צו מעצר. "אני מפחד לצאת מהארץ, אני חושש שיעצרו אותי", מתוודה אחד מהם.

מקור העוקץ מגיע מצרפת, והוא מתמקד בהעברות של סכומי כסף גדולים בין חשבונות בנק שונים.

בישראל, מתחת לפני השטח, ישנה תעשייה שלמה של העברת כספים דרך חשבונות פרטיים ממדינות שונות, ממש כמו סוכנויות המרת הכספים (צ'יינג'ים) הפזורות ברחבי המדינה. בעלי חשבונות רבים מסכימים להעמיד את חשבונם להעברת הכספים, בשל הבטחה לקבל ריבית יפה תמורת העברת הכסף. כך יכול אדם שנמצא באירופה להעביר בהעברה בנקאית סכומי כסף גבוהים, ולקבל באופן מיידי את הכסף במזומן.

אולם השיטה הזו מפילה רבים בפח.

ככל הנראה, גורמי פשע נכנסו גם הם לעסק המרוויח הזה ומשתמשים בהעברות הכספים כדי להעביר כסף גנוב: דרך גורמים שלישיים הם מבקשים להעביר בהעברה בנקאית מיליון דולר כדי לקבל מזומן. הקורבן התורן אמור להעביר את המזומן תמורת ההעברה הבנקאית. הוא מקבל אישור מהמעביר וכן מסניף הבנק שלו שאכן הועברה העברה בנקאית על סכום של מיליון דולר ומשחרר מחשבונו מיליון דולר במזומן. הכסף עובר, אך אז פונים אליו מסניף הבנק שלו לבשר לו שהכסף שהועבר אליו גנוב. ברגע זה הוא איבד מיליון דולר.

בחלק מהמקרים מסכימים בעלי החשבון רק להעביר סכומי כסף בחשבון ממדינה למדינה כשעליהם להעביר הלאה את הכסף שהוכנס לחשבונם במהירות. אם ימהרו ויעבירו אותו, כשהרשויות יגלו שמדובר בכסף גנוב – הכסף כבר לא יהיה אצלם ולא באחריותם. אולם, אם יתמהמהו – למרות שהכסף לא שייך להם – הם יהיו חשודים בהונאה.

עו"ד מרדכי ציביןצילום: עו"ד מרדכי ציבין
עו"ד מרדכי ציבין


"זה היה להחזיר את הכסף או להסתבך בפלילים"

ישנם לפחות 10 מקרים שאירעו בחודשים האחרונים של אנשים שנפלו קורבן לעוקץ וכעת מתנהלת נגדם חקירה במדינות שונות. באחד המקרים, של בעל חשבון במדינה במזרח, דובר על סכום של 997 אלף יורו. חשבונו של עוקל, נפתחה חקירה בחשד להונאה ולהלבנת הון וגם האינטרפול נכנס לתמונה. במקרה נוסף, של בעל חשבון משווייץ, עוקל סכום נמוך יותר, של 400 אלף יורו ושוב, נפתחה חקירה. "אנחנו רוצים לעדכן אותך", כתבו נציגי הבנק השוויצרי לבעל החשבון הישראלי, "שנכון לרגע זה אתה לא יכול לעשות שימוש בחשבון שלך מאחר והכסף שהועבר לחשבונך חשוד כי היה חלק מהונאה. אנחנו חוקרים את המקרה ונעדכן אותך". לא ידוע עדיין מי עומד מאחורי התרמית הזו, אך כל הכספים מקורם בחברות קש בצרפת.

ישראלי נוסף, בעל חשבון בנק בצרפת, סיפר: "קצת לפני פסח ביקשו ממני להעביר 100 אלף יורו, נתתי מספר חשבון ואחרי כמה ימים העבירו לי לחשבון 600 אלף יורו. לא עברה שעה והתייצבו אצלי במשרד כמה אנשים שדרשו את הכסף והוצאתי להם אותו מייד. הם אמרו שלא יעזבו את המשרד עד שיקבלו את הכסף, אז מה אגיד להם? שאריב איתם?"

"אחרי שבוע קיבלתי הודעה מהבנק בצרפת שלוקחים לי מהחשבון 600 אלף יורו. שאלתי למה ונאמר לי שהכסף שהועבר אלי היה כסף גנוב. אני לא יודע מה מקורו. בבנק אמרו שפתחו בחקירה ושיש לי אפשרות להחזיר להם את הכסף או להיעצר ושייפתחו נגדי הליכים פליליים בצרפת. אז לא היה לי הרבה מה לעשות והבאתי את הכסף. הפסדתי 600 אלף יורו. זה היה או להחזיר את הכסף או להסתבך בפלילים".

בעל החשבון ממשיך ומספר: "למה העבירו דווקא אלי? מחפשים אנשים שיש להם כסף ולא יכולים לריב איתם כי זו מאפיה. מה אעשה להם? אני לא רוצה להסתבך איתם. אני עוסק בתחום של העברות כספים ואחת לשבוע אני שומע על מקרה כזה, לפעמים זה חלפני כספים אבל ברוב המקרים זה אנשים תמימים. באחד המקרים שמעתי על מישהו שהפסיד 5 מיליון יורו בעוקץ הזה. תמיד הכספים מגיעים מצרפת ובדרך כלל הם מועברים לחשבונות במדינות אירופה כי זה הכי קל, בגלל האיחוד האירופי. זה פגע חזק בשוק החלפנים, נהיינו חשדניים מאוד, מפחדים להתעסק עם כסף מצרפת וחוששים בכלל להתעסק עם היורו".

בעלי נסיון מספרים: איך נפלנו בפח?

מדוע מסכימים אותם בעלי חשבונות להפקיד את חשבונות הבנק שלהם בידי גורמים מפוקפקים?

ובכן, הם, למעשה, אינם יודעים מי הוא המזמין. לרוב, פונה אליהם חבר, מכר או בן משפחה שנשלח על-ידי אותם גורמים, ייתכן שדרך מתווכים נוספים, ומבקש ממנו "טובה". לצד ה"טובה" הזו מובטחת גם ריבית עצומה של 30%. שני הגורמים הללו מאפשרים לבעל החשבון להתפתות להרפתקה.

אחד מבעלי החשבון, שנפל קורבן לתרמית, סיפר השבוע כי הוא חושש לצאת מהארץ "כי אני מפחד להיעצר". לדבריו, ברגע שעלה החשד כי מדובר בהונאה, נחסמו ועוקלו כל כספיו וחשבונותיו ואף יותר מכך: "כל מי שבא במגע עם החשבון שלי, בני משפחה שהעברתי להם כסף וכן הלאה, גם הם חשודים כעת וגם הם תחת מעקב".

עוד הוא מספר כי בתקופה האחרונה שמע על עוד ועוד מקרים שכאלה. "יוצא שאני שומע על שני מקרים חדשים בשבוע", הוא אומר. כעת, לדבריו, הוא ממתין לסיומה של החקירה ולשחרור כספיו בתקווה שינוקה שמו ולא ייפתחו נגדו בהליכים פליליים במדינה הזרה.

לציין, כי מאחר והאירועים הללו מתרחשים במדינות זרות, נכון לרגע זה הרשויות בישראל טרם הוכנסו לתמונה, אם בכלל יתערבו.

עו"ד מרדכי ציבין, הידוע בקשריו הענפים ברחבי העולם, מהם מסתוריים, מייצג כמה מבעלי החשבון שנפלו קרבן לעוקץ המתוחכם. "אל מול תופעת העברת כספים שמקורם בהונאה - לחשבון תמים ואשר עלולה לסבך את בעל החשבון בחשד להונאה - וכתוצאה מכך לעיקול כספים בחשבונותיו – אפשר להתגונן, בין היתר, על ידי הודעה מיידית לבנק כי הכספים אינם שלך, וכי אתה מסרב לקבלם.

"רשת העבריינים העוסקת בכך, מאוד מתוחכמת. הם מצליחים להציג את מקורות הכספים המועברים כלגיטימיים. אל תקבל כספים לחשבונך, אלא אם כן אתה משוכנע מעבר לכל ספק, כי מקור הכסף חוקי".
מעילה עוקץ צרפת ציבין חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד