ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
המתיחות גוברת

שיחה קשה בין ביידן לפוטין: נגיב בנחישות

גוברת המתיחות בין ארצות הברית לרוסיה, כאשר אמש ניהל ג'ו ביידן שיחת אזהרה עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין, שבו הבהיר לו כי ארה"ב ובעלות בריתה יגיבו 'בנחישות' אם רוסיה תפלוש לאוקראינה

שיחה קשה בין ביידן לפוטין: נגיב בנחישות
ולדימיר פוטין וג'ו ביידן צילום: דוברות הקרמלין

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שוחח אמש (חמישי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שיחה קשה שארכה כמעט שעה, וזאת על רקע החששות הגוברים מההתעצמות הצבאית של מוסקבה לאורך הגבול עם אוקראינה. והחשש כי הרוסים יפלשו לאוקראינה.

ביידן הבהיר נחרצות לפוטין כי ארה"ב ובעלות בריתה "יגיבו בנחישות אם רוסיה תפלוש עוד יותר לאוקראינה", כך אמרה מזכירת העיתונות של הבית הלבן, ג'ן סאקי, בהצהרה שפורסמה לאחר שיחת הטלפון שנמשכה בערך 50 דקות, והסתיימה בשעה 16:25 לפי שעון החוף המזרחי ביום חמישי, כך לפי הבית הלבן.

גורם בכיר בממשל אמר כי ביידן אמר לפוטין שיש לו שתי אפשרויות: דיפלומטיה המובילה לרגיעה או תוקפנות נוספת המובילה ל"השלכות חמורות". ההשלכות האפשריות כוללות סנקציות כלכליות, התארגנות של כוחות נאט"ו במדינות בעלות הברית, וסיוע נוסף לאוקראינה כדי להגן על שטחה.

הבית הלבן הזהיר שוב ושוב את רוסיה מפני פלישה לשכנתה - כשבכיר בממשל תיאר את המצב כ"רגע של משבר" ביום רביעי - והשיחה של ביידן עם פוטין סימנה מבחן חדש לדיפלומטיה ומנהיגות אמריקאית. "ביידן נמצא בלחץ להראות תוצאות ולהראות אם ארה"ב יחד עם בעלות בריתה, יכולות להרתיע את רוסיה ולגרום לה לפרוש מהמבנה הזה", אמרה אנג'לה סטנט, מנהלת המרכז לאירו-אסיה, רוסיה ומזרח אירופה. מאוניברסיטת ג'ורג'טאון לאתר USA Today.

רוסיה הגבירה את הנוכחות הצבאית שלה לאורך הגבול המזרחי של אוקראינה במהלך החודשים האחרונים. ביידן ובעלות בריתה המערביות של אמריקה אמרו כי יטיל סנקציות כלכליות קשות נגד רוסיה אם תוקפנותה נגד אוקראינה תסלים.

אוקראינה הכריזה על עצמאות מברית המועצות לשעבר ב-1991, וכיום היא דמוקרטיה צעירה עם נטייה פרו-מערבית. מומחי מדיניות החוץ של ארה"ב אומרים שזה האינטרס של אמריקה להדוף את התוקפנות הרוסית, במיוחד כאשר פוטין שואף לבנות מחדש את האימפריה הסובייטית.

רוסיה סיפחה את חצי האי קרים ב-2014, חלק משטח אוקראינה, הקרמלין המשיך לנסות לערער את ריבונות המדינה, צבאית ובדרכים אחרות.

ג'ו ביידן ולדימיר פוטין אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד