י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הטור השבועי

על רקע גל הפרישות: גפני כובש את ההנהגה; אייכלר מכריז מלחמה

מאחורי הקלעים: כך התבשלה במשך חודשים הודעת הפרישה של חבר הכנסת ליצמן | גפני מתכוון לפרוש? הצחקתם אותו. כך מתכוון הח"כ הוותיק לנצל את פרישת ליצמן ודרעי ולתפוס את המושכות | וגם, מדוע חבריו של אייכלר לסיעה בלמו את נתניהו מלטלפן לאדמו"ר מבעלזא? | הטור השבועי של ארי קלמן

על רקע גל הפרישות: גפני כובש את ההנהגה; אייכלר מכריז מלחמה
חברי יהדות התורה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אל אולפני ערוץ כנסת נכנס בשעות הצהריים של יום ראשון ח"כ יעקב ליצמן ולצידו העוזר הוותיק מוטי בבצ'יק. הח"כ הגוראי נכנס בפנים חתומות והתיישב כהרגלו עם מבט תמים בכיסא המרואיין - מול עו"ד אבי בלום ומשה גלסנר. "יש לי כותרת בשבילכם", הכריז ליצמן אך סירב לפרט. "חכו ותראו" הפטיר. דקות לאחר מכן הפריח ליצמן הודעה דרמטית לחלל האוויר והודיע כי לא יתמודד בבחירות הבאות לכנסת.

ליצמן שיתף את מקורביו במחשבותיו סביב הפרישה. "כבר חודשים שאני מתחבט ביני בין עצמי האם לפרוש, דיברתי עם אשתי עם הילדים שלי וקיבלתי את ההחלטה לפני תקופה ארוכה. חיכיתי להזדמנות להודיע על כך". ליצמן דוחה את הפרשנויות כאילו עשה את המהלך כדי לאותת לפרקליטות כי הוא נכון לעסקת טיעון, אך העיתוי להודעתו מציב סימן שאלה גדול באשר למניע.

בפועל, לא נופתע אם נראה את ליצמן מתחייב אמונים גם בהשבעת הכנסת הבאה, החיידק הפוליטי שלו לא נעלם ברגע. 23 שנה של פוליטיקה לא חולפים כלאחר יד. מבחינתו, ליצמן יבקש לכל הפחות לכהן כיו"ר הסיעה המרכזית, ולהיות המנהיג של נציגי הסיעה המרכזית ברחבי הארץ, אף שלתפקיד כזה אין היתכנות וגם לא משמעות.

מי שצפה מהצד בסקרנות רבה בשבועיים האחרונים ביעקב ליצמן ואריה דרעי פורשים, הוא הצלע השלישית משה גפני, כבר 30 שנה בכנסת, אך מסתבר שעדיין לא התעייף. גפני חיכך ידיו בהנאה, פרישתו של ליצמן תחליש אותו פוליטית, דרעי אמנם יישאר יו"ר ש"ס, אך ייחלש אט אט בזירה הפרלמנטרית, כך גפני מקווה לתפוס את המושכות ולהנהיג את גוש החרדים. זו לא בשורה טובה לנתניהו שגפני יהיה הדמות החרדית בפרונט.

משה גפני ואריה דרעי וגפני בישיבת סיעה משותפת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גפני עצמו היה מספר פעמים קרוב לפרישה מהכנסת, מקורביו יזכירו את שנות ההנהגה של הגראי"ל שטיינמן בצל הנכד דוד שפירא, אך השנים חלפו והגיעה הנהגה חדשה עם בעל בית חדש שמכבד את גפני, מה שהחזיר לגפני את החשק להישאר בזירה הפוליטית. גם במהלך סבבי בחירות היו ימים שסברו כי גפני יפרוש מהכנסת בשל מצבו הבריאותי, גם זה לא קרה. גם כעת, הפרישה של ליצמן ודרעי, לא תוביל לאפקט דומינו שיגרור את גפני.

***

קצת אחרי חצות הלילה שבין יום שני לשלישי, יצא חבר הכנסת ישראל אייכלר ממשכן הכנסת ועשה דרכו לביתו ברחוב סורוצקין, לא הרבה זמן אחר כך זה הוא כבר נם שנת ישרים. באותה השעה במשכן הכנסת, 54 חבריו של אייכלר לאופוזיציה יושבים במליאה תשושים מעוד לילה של הצעות מרתוניות במטרה להביך את הקואליציה, שמא להפיל עוד הצעת חוק שתסתבך ואולי מי יודע, אף יקרה נס והממשלה תיפול.

לא היו הצבעות קריטיות חשובות לעולם התורה באותו לילה שהסתיים בשעות הבוקר המאוחרות, אך הצבעה אחת על חוק בעניין שירות ביטחון היה בראש מעיינים של השותפים הערבים לאופוזיציה, הם ביקשו להביך את סיעת רע"מ ולאלץ אותם לתמוך בהצעת החוק כדי לפגוע בהם במגזר הערבי בבחירות שעוד בוא יבואו. היעדרותו של אייכלר כמו גם של חברת הכנסת גילה גמליאל, דבר שהפך לדפוס כמעט קבוע, הובילה ליתרון בקואליציה והמהלך שתכננו במשותפת, לא צלח.

הזעם כלפי אייכלר וגמליאל הגיע לשיא. בקרב ראשי האופוזיציה היה כבר מי שראה לנגד עיניו את דיל 'קיזוז – דיינים': גמליאל החברה בוועדה למינוי דיינים מסייעת לקואליציה עם קיזוזים יחד עם אייכלר ובתמורה תקבל סיוע למנות דיינים שחשובים לליבה. לפי אותה תיאוריה, אייכלר, שהיה עצמו חבר בוועדה, שותף לזה. הרי רק לפני כמה חודשים נענה השר לשירותי דת לבקשתו של אייכלר ומינה דיין חסיד בעלזא מאשדוד לדיין עמית. חוש הדמיון של ראשי האופוזיציה בשילוב החשש מחיזוק הקואליציה, עבד כאן שעות נוספות.

בדיונים של ראשי סיעות האופוזיציה באותן שעות בהן נעדר אייכלר, היה מי שחשב אולי כי ראש האופוזיציה בנימין נתניהו יפנה אל האדמו"ר מבעזלא כדי לבקש את המשמעת הסיעתית של אייכלר. החרדים בלמו את המהלך מייד בנימוק שזה רק יחזק את אייכלר ואת בעלזא, שעדיין כועסים שעסקת המיליארד ומאתיים מיליון, שנחשפה כאן ב'בחדרי חרדים' לא יציאה אל הפועל.

ביהדות התורה הזעם עולה שבעתיים. אייכלר שמיועד לתפקיד יו"ר הסיעה, הכעיס, כך מתברר את חבריו לסיעה. "אם אין לו משמעת סיעתית איך אפשר לתת לו לנהל את הסיעה", אמרו השבוע חבריו. אחד מהם אף ביקש להחתים את חבריו לסיעה נגד מינויו של אייכלר ליו"ר הסיעה - אך בשלב הזה המהלך נבלם על ידי חבריו.

אייכלר מצידו לא מבין על מה המהומה. הוא טוען כי בישיבות הסיעה גם שאר החברים מטיחים ביקורת על לילות לבנים חסרי משמעות. "לא ככה נפיל את הממשלה", אמר השבוע אייכלר. לדבריו גם אם מפילים חוק מדי כמה ימים, אין לכך משמעות אמיתית בפועל. יש בין חברי הסיעה כאלו שדווקא מסכימים עם אייכלר. היה מי שהזכיר שדווקא כשיש קיזוזים ניתן להביך יותר את הקואליציה כפי שהיה השבוע ובחוקים נוספים.

ישראל אייכלר לצד מאיר פרוש במליאת הכנסת. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

בתוך הסערה הזו מעניין לשמוע דווקא את עמדתו של חברו של אייכלר, מי שמחזיק אתו בקשר של ברית פוליטית, מאיר פרוש. בזמן שאייכלר ישן השבוע במיטתו, היה פרוש אולי אחד מסמלי האופוזיציה ביציע המבודדים, כעשר שעות הוא ישב שם בלי אוכל, בלי לשכה ובלי אפשרות לתפוס תנומה - שעות אחרי שנחת משבת באירופה. מעניין לראות מה הוא חושב על הגישה שנקט אייכלר.

הבדלי הגישות (אולי הטבעיות) ביניהם הביאו לכך שהיה מי שניסה השבוע לתקוע טריז ולחדד את הזעם כנגד חבר הכנסת ישראל אייכלר. חברים באגודת ישראל ניסו לחדד את ההבדלים בין השניים כדי לנסות ולפגוע בברית שמטלטלת מזה שנתיים את הסיעה החסידית והותירה את הסיעה המרכזית (גור) בעמדת מיעוט בסיעה החסידית.

אייכלר למי שתהה, הולך רחוק במהלך ומבחינתו מדובר בשיעור שהוא מעביר לראשי הסיעות החרדיות: "לא עוד לשלטון היחיד של ליצמן עם ביבי", במקרה ולא הבינו בליכוד ובשאר המפלגות שכיום ליצמן מייצג את עצמו, אייכלר דורש שדברים שקשורים לאגודת ישראל יסגרו עם כולם ולא עם ליצמן לבדו. בליכוד כאמור ניסו השבוע להבין עם אייכלר לאן הוא חותר והתחייבו גם להתייחס אליו בדיוק באותה רצינות בה מתייחסים לליצמן. בפגישה שקיים אייכלר בימים האחרונים עם יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ יריב לוין המסר הועבר. בהצלחה או לא? את זה נחכה לראות.

ישראל אייכלר משה גפני מאיר פרוש יעקב ליצמן ארי קלמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד