י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מחצות הלילה: המע"מ עלה והדלק התייקר

המע"מ עלה באחוז ל-18% • גם הדלק התייקר ב-3.58% • תהלוכות מחאה נגד ההתיקרויות בתל-אביב, ירושלים וחיפה • דרעי: "השכבות החלשות הן הכספומט של לפיד"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



המע"מ עלה הלילה (מוצאי-שבת) ב-1% - מרמה של 17% ל-18%. כך גם מתייקר הדלק. עליית המע"מ תביא להתייקרות רוב מוצרי הצריכה.

בחלק מהמקומות עליית המע"מ לא תיכנס לתוקף עבור הצרכנים מיד ביום ראשון: לקמעונאים יש ארכה של שבוע לשנות את סימון המחירים החדשים על גבי המוצרים והמדפים בחנויות. יחד עם זאת, הם עצמם יידרשו לשלם מע"מ, כך שהם ימהרו לערוך את השינוי כדי לא להפסיד כסף.

בעסקאות תשלומים, בהן המוצר כבר התקבל, ימשיכו הצרכנים לשלם את התשלומים שעוד נותרו לפי המע"מ הישן. אם עדיין לא התקבל המוצר, ישלמו הצרכנים לפי המע"מ החדש.

העלאת המע"מ אושרה בשבוע שעבר במליאת הכנסת, לאחר דיון סוער, ברוב של 45 תומכים, 39 מתנגדים וחבר כנסת אחד שנמנע. עוד קודם לכן חתם שר האוצר, יאיר לפיד, על הצו להתייקרות המע"מ. ועדת הכספים, שאישרה אף היא את העלאת המע"מ, הודיעה בשבוע שעבר כי תקים ועדה לבדיקת האפשרות של המעבר לגביית מע"מ דיפרנציאלי.

החלטה על העלאת המע"מ באחוז היא חלק מתכנית העלאות המסים הכוללת שמגיש האוצר לאישור הכנסת בימים אלה, במאמץ להגדיל את הכנסות המדינה ממסים בסכום של כ-13 מיליארד שקל בשנה. העלאת המע"מ לבד צפויה להכניס לקופת המדינה כ-4.6 מיליארד שקל בשנת 2014.

העלאת המע"מ צפויה להוביל להתייקרות רוחבית של כל מוצרי הצריכה במשק, שכן בעלי עסקים המשלמים מע"מ נוטים לגלגלו על הלקוח דרך מחיר המוצר. כניסתו לתוקף של המס החדש נדחתה למוצ"ש בחצות, ה-2 ביוני, כדי למנוע חילול שבת.

הפגנות במרכזי הערים

העלאות המסים כוללות גם העלאה של מס ההכנסה ב-1.5% בכל מדרגות השכר, העלאה של מס החברות מ-25% ל-26.5%, ביטול פטורים שונים כמו הפטור ממס שבח על דירה נוספת והפטור ממס על חיסכון פנסיוני לבעלי הכנסות גבוהות, ביטול נקודת הזיכוי במס על תואר אקדמי וצעדים נוספים.

כך גם, לאחר חודשיים בהם נהנו הצרכנים מירידה של 69 אגורות במחיר הדלק, עולה מחיר בנזין 95 אוקטן ב-3.58%. הסיבה: שינויים בשער הדולר, עליית מחיר הבנזין בעולם ועליית המע"מ.

זמן קצר לפני עליית מחירי הדלק וכניסתה לתוקף של העלאת המע"מ הפגינו הערב בירושלים, חיפה ותל אביב אזרחים ופעילים חברתיים

תחת הכותרת "עם נגד המע"מ" התכנסו בתל אביב מאות מפגינים ופעילים חברתיים, שהגדירו מבעוד מועד את המהלך כ"גזירה אכזרית". הם קראו: "אין עתיד עם ביבי ולפיד" ונשאו שלטים שעליהם נכתב: "ביבי טוב לעשירים" ו-"יאיר ברח העניים נשארו".

כך גם התקיימו הפגנות בחיפה וירושלים.

דרעי: ירגישו היטב את החור בכיס

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מחה גם הוא על העלאת המע"מ בדף הפייסבוק שלו: "מחר בבוקר יקומו אשר מבני ברק וחיים מירושלים וגם ריקי כהן מחדרה, אלה ששר האוצר כל כך אוהב להשתמש בשמותיהם לצרכיו, וירגישו היטב את החור בכיס. הם ירגישו היטב איך הוא מצרף גם אותם לאחיו העבדים.

"מצער מאוד שהממשלה לא נקטה בצעד של מע"מ דיפרנציאלי שהיה מוריד את נטל המס ממעמד הבניים והשכבות המוחלשות, ובכך לא היה גורם להם לחשוב פעמיים כשהם רוכשים מצרכי יסוד כמו לחם וחלב.

"מעמד הביניים והשכבות המוחלשות הם לא הכספומט של שר האוצר".
מע התייקרות אוצר דלק כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד