י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בית המשפט קבע

"מנתקת את המתחם מסביבתו": 'חומת המריבה' תיהרס

הגדר המקיפה את מתחם המכונה "פרדס אבו סייף" ביפו, שנבנתה בניגוד לחוק וללא היתר בניה כדין בשטח של כ-50 דונם - תיהרס - כך קבע בית המשפט

"מנתקת את המתחם מסביבתו": 'חומת המריבה' תיהרס
בניית גדר, ארכיון צילום: Hadas Parush/Flash90

בית המשפט המחוזי בת"א קיבל את עמדת המדינה ואישר הריסה של גדר המקיפה מתחם המכונה "פרדס אבו סייף" ביפו, שנבנתה בניגוד לחוק וללא היתר בניה כדין בשטח של כ-50 דונם. צו הריסה יכנס לתוקפו בפברואר.

המדינה הגישה בקשה למתן צו הריסה ביחס ל-10 מקטעים של גדר שנבנו מלוחות פח אטומים בגובה של כ-4 מטרים ובאורך של כחצי קילומטר, המקיפים מתחם בין הרחובות רובינשטיין והמחרוזת בתל אביב-יפו, הידוע כאמור בכינויו "פרדס אבו סייף".

לטענת המדינה, שיוצגה באמצעות עו"ד אריאלה בן אהרון מהמחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה, הגדר על כל מקטעיה נבנתה על מקרקעי המדינה תוך פלישה לקרקע השייכת לציבור, אשר יוצרת מתחם סגור בלב שכונת מגורים המהווה בין היתר אבן שואבת לפעילות פלילית, מקשה על אפשרויות האכיפה המשטרתית במקום, ועל כן יש להורות על הריסתה.

בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב קיבל את עמדת המדינה, דחה את כל טענות המשיבים, ובהן הטענה לאכיפה בררנית וכן הטענה כי הגדר נבנתה לפני קום המדינה ועל פי חוקים שהיו קיימים בתקופת המנדט לא הייתה חובה לקבלת היתר בניה, קבע כי הגדר נבנתה בניגוד לחוק והורה על הריסתה.

בית המשפט ציין בהחלטתו, כי "העובדה שמוצבת בלב העיר גדר/חומה בגובה של 4 מ', באורך של כ 500 מ', אשר סוגרת מתחם שלם שכולל ייעודי קרקע שונים ומוציאה אותו אל "מחוץ לתחום", מחוץ לסביבה הסובבת אותו, מונעת גישה אליו, מונעת אפשרות לראות דרכו ולתוכו, ומונעת מעבר בין הרחובות המקיפים אותו, כל אלה מקימים אינטרס ציבורי מיוחד בהריסת אותה גדר".

על ההחלטה זו הוגש ערעור, בו נטען בין היתר, כי גם אם הגדר נבנתה ללא היתר, משפחת אבו סייף מונה כיום 117 משפחות וכ- 650 נפשות והיא מתגוררת במתחם מזה 150 שנה.

בית המשפט המחוזי ת"א-יפו (כב' השו' צ' קאפח) דחה כאמור את הערעור וציין בפסק דינו, כי "בית משפט קמא סייר במתחם, תיעד את ביקורו, והגיע למסקנה כי הגדר הבנויה בגובהה המלא מנתקת את המתחם מסביבתו, מוציאה בפועל שטחים המיועדים לשימוש הציבור, ומייחדתם למתגוררים במתחם ומוזמניהם. בכך ביטא בית משפט קמא את מסקנתו העובדתית, למצער, באשר להלך רוחו של עובר אורח מן המניין מבלי להביע דעה באשר לנימוקיו האחרים של בית משפט קמא – די בכך על מנת להותיר את הממצא בדבר קיומו של אינטרס ציבורי על כנו".

צו ההריסה יכנס לתוקפו בפברואר 2022, ובהתאם לצו, הוא לא יחול על גדר שבנויה על מקרקעין המיועדים לאיזור מגורים מיוחד, שתוחמת חצר בית מגורים וגובהה אינו מעל 1.5 מטר.

יפו גדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד