כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

עורך דין פלילי: חשיבותו בשלב המעצר

חקירה במשטרה הינה סיטואציה לא נעימה אשר עלולה להסתיים במעצר והשלכותיה על הפרט הינן קשות • להלן נבאר את חשיבותו של עורך דין פלילי בשלב החקירה

עורך דין פלילי: חשיבותו בשלב המעצר
בית משפט צילום: FREEPIK

כאשר עולה חשד לביצוע עבירה פלילית מובא החשוד בביצועה לחקירה במשטרה. זכות יסוד של חשוד הינה להיוועץ בעורך דין פלילי טרם מתן מענה לשאלות החוקרים. החשיבות של עורך הדין בשלב המעצר הינה משמעותית להמשך ההליך הפלילי.

חקירה במשטרה הינה סיטואציה לא נעימה אשר עלולה להסתיים במעצר והשלכותיה על הפרט הינן קשות. מטרת החקירה המשטרתית הינה איסוף ראיות ובירור אשמת החשוד בביצוע עבירה פלילית ולאחריה העמדתו לדין. רבים מהחשודים במודע או שלא במודע מוותרים על הזכות להתייעץ עם עורך דין בשלב החקירה, ובכך פוגעים בהגנתם ובזכויותיהם.

החשיבות של עורך דין פלילי בשלב החקירה:

אדם החשוד בפלילים מובא לתחנת המשטרה ונחקר באזהרה. על החוקר להזהיר את החשוד טרם קבלת מענה לחשדות כי אין הוא חייב להשיב לשאלות במידה והדבר עשוי להפלילו ויש לו את הזכות לשמור על שתיקה. כמו כן על החוקר להודיע לחשוד כי יש לו את הזכות להתייעץ עם עו"ד טרם מתן מענה לשאלות. נחקרים רבים סבורים כי לא עשו דבר ואין כל צורך בייעוץ משפטי מקדים תוך הנחה מוטעית כי במידה ויספרו את האמת, ישוחררו לביתם.

בחקירה משטרתית כללי ההגינות זזים הצידה, כאשר עושים חוקרי המשטרה שימוש בתרגילי חקירה כדי להביא לשבירת רוחו של הנחקר במטרה להביאו להודות באשמה. תפקידם של עורכי דין פלילי אשר מתוקף ניסיונם מכירים את תרגילי החקירה, לשמור על החשוד לבל יתפתה למסור גרסת כזב בשל ציפייה ואמונה להבטחות השווא של חוקרי המשטרה.

שחרור ממעצר בסיום החקירה:

לאחר סיום החקירה וגביית העדות מהחשוד עניינו מובא בפני קצין משטרה אשר מחליט על מעצרו או על שחרור ממעצר. טרם קבלת ההחלטה על מעצר לחשוד עומדת זכות הטיעון לשכנע את הקצין לשחררו ממעצר בתנאים מגבילים כגון ערבות, מעצר בית, או הרחקה ועוד. כאשר חשוד מיוצג על ידי עורך דין בשלב החקירה, במידה ועורך הדין נוכח בתחנת המשטרה, על קצין המשטרה לקיים את השימוע בפני עורך דינו של החשוד. במידה והחליט הקצין על מעצר, יועבר החשוד למתקן כליאה ויובא להארכת מעצר בפני שופט בהקדם.

הארכת מעצר בבית המשפט:

הארכת מעצר של חשוד לצרכי חקירה על ידי בית המשפט נעשית לבקשת המשטרה ובמטרה להמשיך בחקירה כאשר החשוד נמצא במעצר. תפקידו של עורך דין בשלב הארכת המעצר הינו לשכנע את השופט היושב בדין כי לא מתקיימות עילות להמשך החזקת החשוד במעצר, וכי יש להורות על שחרור ממעצר בתנאים מגבילים. לעיתים בקשת המעצר נסמכת על ראיות חלשות או בלתי קבילות שאין בהן די לבסס חשד סביר המצדיק המשך הארכת המעצר. במידה ובית המשפט מחליט על הארכת מעצר למספר ימים, לחשוד יש אפשרות להגיש ערר על החלטת המעצר לבית המשפט בערכאה גבוהה יותר. ערכאת הערר בוחנת את החלטת המעצר וביכולתה להתערב בהחלטת המעצר ולשנות אותה, לרבות קיצור משך תקופת המעצר או שחרור לחלופת מעצר.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

 

עורך דין פלילי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד