ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שת"פ אסטרטגי בין שיבא ולאומית: "קידום המחקר הרפואי בישראל"

לראשונה: מאגר נתוני ביג דאטה משותף למרכז הרפואי שיבא וללאומית שירותי בריאות | מאגר הנתונים יאפשר מחקר מתקדם בתחום הרצף הטיפולי ויעניק תמונה מלאה על מצבו הרפואי של המטופל - בקהילה ובבית החולים

שת"פ אסטרטגי בין שיבא ולאומית: "קידום המחקר הרפואי בישראל"
שיתוף פעולה בין שיבא ללאומית צילום: באדיבות המצלם

לראשונה בישראל, שני גופים רפואיים שאינם שייכים לאותו ארגון הקימו מאגר ממוחשב משותף של נתונים רפואיים. אתמול יום ה' הושק במרכז הרפואי שיבא מאגר ביג דאטה משותף ל"שיבא" ול"לאומית שירותי בריאות", במעמד פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא ומר חיים פרננדס, מנכ"ל לאומית.

שיתוף הפעולה בין שיבא ולאומית יתרום לקידום הרפואה בישראל ובעולם באמצעות מחקר בתחום הרצף הטיפולי - בקהילה ובבית החולים. זאת, בהתבסס על נתונים אנונימיים של מאות אלפי חברי לאומית שהם גם מטופלי שיבא, כולל מידע מאשפוזים, ממרפאות חוץ וממרפאות הקהילה. כל המידע מרוכז בפלטפורמת MDClone, המאפשרת את איסוף ושמירת הנתונים במבנה היוצר סיפור מטופל לכלל המטופלים במאגר לאורך כל חייהם – תוך שמירה על פרטיותם.

סביבת MDClone משותפת היא צעד משמעותי במסגרת סדרת שיתופי פעולה אסטרטגיים בין המרכז הרפואי שיבא לבין לאומית שירותי בריאות. את הקמת הסביבה מצד שיבא הובילה ARC – זרוע החדשנות של המרכז הרפואי, יחד עם Leumit Start – יחידת החדשנות של לאומית.

במעמד ההשקה הוצג מחקר ראשון שכבר בוצע על ידי ד"ר אריאל ישראל מלאומית וד"ר אהרון לובצקי משיבא על המאגר המשותף בנושא "מניעת אירועים טרומבואמבולים בתקופה הפוסט-אשפוזית". באירוע הוצגו שתי שאלות מחקר נוספות, עבורם כבר נשלף מידע מהמערכת המשותפת: שיתוף פעולה בין החוקרות גב' ויינר, מנהלת המחלקה לתזונה בשיבא, וגב' סקאל, דיאטנית ראשית בלאומית, ששאלת המחקר שלהן עוסקת ברצף הטיפול התזונתי במחלקות הפרעות אכילה והמשך מעקב בקהילה לאחר שחרור. שאלת המחקר השנייה, של פרופ' שלמה וינקר, סמנכ"ל רפואה בלאומית, נוגעת למעקב רצף טיפולי - מתן אספירין בשחרור לאחר אוטם חד בלב.

פלטפורמת MDClone הוטמעה בשיבא ביולי 2019 ובה נאספים מרבית הנתונים הרפואיים מתוכנות שונות במרכז הרפואי. באמצע השנה סיימה לאומית להטמיע את מערכת MDClone עם נתונים מהתיק הרפואי, ולאחרונה הוקם המאגר המשותף המאחד את שני אגמי המידע של שני גופים אלו. שליפת הנתונים באמצעות מערכת זו הינה קלה, מהירה וידידותית למשתמש.

ייחוד נוסף ומשמעותי בפלטפורמה הוא המנגנון שפיתחה MDclone ליצירת נתונים סינתטיים. נתונים אלו זהים מבחינה סטטיסטית לנתוני האמת של המטופלים ובכך נשמרת פרטיות המטופל. יתרון נוסף הוא בכך שלחוקר המשתמש בנתונים סינתטיים נחסך הצורך לבקש אישור של ועדת הלסינקי, על כל הכרוך בכך. מאגר הנתונים ישמש חוקרים משיבא ומלאומית וכן מארגוני הבריאות השונים, האקדמיה והתעשייה כמו חברות פארמה, מכשור רפואי וסטארט-אפים.

"המעבר למערכת בריאות חכמה ומתקדמת מתאפשר בזכות חדשנות רפואית ושיתופי פעולה כאלה", אומר פרופ' איל צימליכמן, סמנכ"ל חדשנות וטרנספורמציה בשיבא. "סביבת MDClone משותפת בין שיבא ולאומית תביא לשדרוג המחקר הרפואי ובכך לשיפור פני הרפואה בישראל ואף בעולם. בזכות נתונים חדשים על הרצף הטיפולי בקהילה ובבית החולים, תתקבל תמונה הרבה יותר רחבה ומלאה של מטופלים - על פי חזון 'המטופל במרכז'".

"באמצעות MDClone ומאגר הנתונים המשותף נוכל להנגיש נתונים לחוקרים תוך שעות עד ימים, במקום שבועות עד חודשים, תוך שמירה על פרטיות המטופלים", ציין יזהר לאופר, מנהל Leumit Start.

 

 

 

שיבא לאומית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד