ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

מדוע סולקו 101 תלמידי 'ישיבה פלטבוש' ממטוס?

101 תלמידים מ'ישיבת פלטבוש' סולקו ממטוס שהמריא מניו יורק לאטלנטה • החברה: סירבו להישמע להוראות הבטיחות • הישיבה: גילו עוינות מיד כשראו אותנו עם הכיפות והציציות

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



קבוצה של 101 תלמידים מ'ישיבת פלטבוש', בית הספר האורתודוקסי בברוקלין, ושמונה מלוויהם סולקו ממטוס של חברת 'סאות'ווסט איירליינס' שהיה אמור להמריא אתמול בבוקר (ב') מניו יורק לאטלנטה.

חברת התעופה סאות'ווסט טענה, כי קבוצת הנוסעים ה"לא צייתנית" סירבה לבקשות הצוות להישאר בכסאות במהלך הטיסה או להפסיק להשתמש במכשירים הסלולריים. לפי רשת CNN, אחרי שהתלמידים סירבו להיענות לבקשות הצוות, הם נתבקשו לרדת מהמטוס.

דובר סאות'ווסט בראד הוקינס סיפר ל-CNN, כי העימות גרם לעיכובה של הטיסה ב-45 דקות. לטענת החברה, התלמידים הפרו את הוראות הבטיחות.

מ'ישיבת פלטבוש', אמרו כי הצוות הגיב בצורה מוגזמת להתרגשות של התלמידים שציפו לטיול. "הכל יצא מפרופורציה. עשו הר מעכבר", סיפרה ל-CNN מריאן וויאלגוס, אחת המורות בישיבה שליוותה את התלמידים. לדברי וויאלגוס, חלק מהתלמידים נתבקשו פעמיים לשבת או לכבות את הטלפון הסלולרי, אבל כולם הקשיבו לבקשות: "הם בהחלט לא עשו את מה שהדיילים טוענים".

וויאלגוס סיפרה כי הדיילים היו "לא נחמדים ובעלי התנהגות מוגזמת. הם יצרו תקרית היכן שלא היה צריך". היא הוסיפה כי היתה מבינה אם תלמיד אחד או שניים היו מתבקשים לרדת מהמטוס, אבל התנגדה לעונש הקולקטיבי. "קבוצה קטנה של תלמידים באחורי המטוס היו רועשים, אבל זה לא מקנה לצוות זכות להוציא את כל הקבוצה בת 109 חברים מהמטוס".

אחד הרבנים שליוו את הקבוצה סיפר, כי הקבוצה היתה שקטה והתנהגה כראוי, אלא שכבר מהתחלה ניכר היה שצוות הדיילים עצבני וכאוס. לדבריו, הכול החל כאשר הדייל ביקש מהתלמידים לשבת במושבים, לחגור את חגורת הבטיחות ולכבות את מכשירי הפלאפון. רוב התלמידים נענו להוראות, מלבד קבוצה קטנה שישבה בסוף המטוס.

הדייל ניגש אל הקבוצה וביקש מהם להישמע להוראות. אנשי צוות הישיבה שליוו את הקבוצה נגשו לדייל הנרגז והציעו את עזרתם, כשביקשו לדעת את שמו של הבחור שאינו מציית. הדייל סירב לקבל עזרה מהרבנים, ופנה לטייס בטענה שהקבוצה אינה נשמעת להוראות הבטיחות.

צילום אילוסטרציהצילום: צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה


"הדייל גילה עוינות כבר מיד כשראה אותנו"

לדברי צוות הישיבה, הטייס כלל לא טרח לצאת אל הנוסעים ולברר את פשר העניין, ובמקום זאת הורה לכל הקבוצה לעזוב מיד את המטוס. לדבריהם, נגשו הרבנים אל הדייל ובקשו להוריד רק את קומץ התלמידים שלדבריהם לא נשמעו להוראות, אבל הטייס עמד על דרישתו שכולם יורדו מהטיסה.

יונתן זהבי, אחד מהתלמידים, סיפר: "זו הייתה טיסת בקר מוקדמת. השעה הייתה 4 בבוקר. כולנו היינו נרגשים לקראת הטיול, אף אחד לא השתולל ולא התכוון להפר הוראות. יצא לי הרבה פעמים לטוס בחברות תעופה שונות, וראיתי איך הנוער הלא יהודי מתנהג במטוסים, אנחנו לעומתם היינו ממש בסדר, הדייל גילה עוינות כבר מיד כשראה אותנו, עם הכיפות והציציות, השנאה שלו הייתה שקופה, הם עשו מזבוב פיל, תמיד קורה שילדים לא סוגרים את הפלאפון מיד כשאומרים להם, וצריך להגיד להם פעם נוספת, אבל במקרה שלנו זה היה ברור, זו הייתה שנאת יהודים.

"כשאמרו לנו לרדת מהמטוס, לא התווכחנו, לא קללנו כמו שהנוער האמריקני מתנהג, התנהגנו בסדר מופתי ובכבוד", אומר זהבי.

רב הישיבה, שליווה את הקבוצה, אומר כי המחלקה לפניות הציבור אליהם פנתה הקבוצה, הבינה אף היא שיש כאן התנהלות מוזרה. "הם מיד סידרו לנו מקומות בטיסה שיצאה לאחר מכן לאותו יעד. הבעיה הייתה שלא היה מקום לכל הקבוצה ונאלצנו להתחלק לשתי קבוצות, כאשר קבוצה אחת נאלצה לטוס שעות נוספות ולהחליף מטוס באמצע. טיסה שאורכת בדרך כלל שעתיים וחצי, ארכה לחלק מהקבוצה 12 שעות, מפני שהם נאלצו לטוס דרך מילווקי עם חניית ביניים ולהחליף מטוס".
פלטבוש ישיבה טיסה תלמידים טייס חיל האוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד