י"ח אייר התשפ"ד
26.05.2024
מאות אלפים חתמו

בריטניה: עצומה נגד הענקת תואר אבירות לראש הממשלה לשעבר

מאות אלפים חתמו בבריטניה נגד הענקת תואר אבירות מהמלכה לראש הממשלה לשעבר טוני בלייר. המתנגדים מבקרים את הצעד של בלייר בתחילת המילניום כשהכניס את בריטניה למלחמה בעיראק

בריטניה: עצומה נגד הענקת תואר אבירות לראש הממשלה לשעבר
טוני בלייר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מבקרים רבים בבריטניה נגד תואר אבירות מהמלכה שקיבל טוני בלייר, מנהיג הלייבור לשעבר, בן ה-68. בלייר זכה לביקורת קשה בעיקר בגלל כניסת בריטניה למלחמה בעיראק בתחילת שנות האלפיים.

ההחלטה התקבלה בתגובות זועמות, ומאות אלפים חתמו נגד הענקת התואר. גולשים רבים כינו את בלייר "פושע מלחמה" ואימהות לנופלים איימו להחזיר את המדליה שהן קיבלו מהמלכה אליזבת, מדליה שניתנה למשפחות שכולות.

ראש הממשלה לשעבר התמודד במשך שנים רבות עם ביקורת על שליחת כוחות לאפגניסטן ועיראק, החלטה שהגיעה לשיאה בדו"ח שעורר סערה, דו"ח שהכין סר ג'ון צ'ילקוט ב-2016, שמצא שהוא תירץ יתר על המידה לגבי ראיות לנשק כימי של סדאם חוסיין, ראיות שמעולם לא הוכחו.

לינדזי גרמן, שעמדה בראש הארגון "עצור את המלחמה", אמרה כי תואר האבירות של טוני בלייר היה "בעיטה בשיניים לתושבי עיראק ואפגניסטן".

היא אמרה לרדיו LBC: "אני חושבת שזה די מדהים בהתחשב בכך שהשנה ראינו את קריסת אפגניסטן, שהייתה המלחמה הגדולה הראשונה של טוני בלייר במלחמה בטרור, יש לנו מיליוני אנשים על סף רעב באפגניסטן עכשיו, יש לנו את עיראק במצב נורא עכשיו, כמעט 20 שנה אחרי הפלישה, ואני חושבת שזאת בעיטה בשיניים לתושבי עיראק ואפגניסטן, ובעיטה בשיניים לכל האנשים שהפגינו נגד המלחמה בעיראק והוכחו שצדקו".

טוני בלייר הוביל את הלייבור לניצחון מוחץ ב-1997, וניצח בשתי מערכות בחירות כלליות לאחר מכן, הוא אמר בהצהרה: "זהו כבוד עצום להתמנות לאביר לוויה מהמסדר האציל ביותר, אני אסיר תודה עמוקה להוד מלכותה המלכה", עוד אמר, "זאת הייתה זכות גדולה לכהן כראש ממשלה ואני רוצה להודות לכל מי ששירתו לצידי, בפוליטיקה, בשירות הציבורי ובכל חלקי החברה שלנו, על מסירותם ומחויבותם למדינה שלנו".

בלייר התעקש כי יצא למלחמה בצדק, "אם הייתי חוזר לאותו מקום, עם אותו מידע הייתי מקבל את אותה החלטה כי ברור שזו הייתה ההחלטה שאני מאמין שהייתה נכונה".

טוני בלייר בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד