י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המלצת ועדת אבואב: הארכת שעון הקיץ עד סוף אוקטובר

ועדת אבואב לבחינת מועד שעון הקיץ בראשות שמואל אבואב, המליצה להאריך את שעון הקיץ עד סוף אוקטובר • שמואל אבואב: "אחת הסיבות: הפחתת שעות החושך תפחית תאונות הדרכים באוקטובר"

המלצת ועדת אבואב: הארכת שעון הקיץ עד סוף אוקטובר

חודש לאחר ששר הפנים גדעון סער מינה את הועדה לבחינת מועד שעון הקיץ, הציג יו"ר הועדה שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, את המלצותיה. המלצת הועדה: להאריך את משך שעון הקיץ בכ-שלושה שבועות ולהפעילו מסוף חודש מרץ ועד לסוף חודש אוקטובר. משמעות הארכת שעון הקיץ היא כי במהלך חודש אוקטובר תתווסף שעת אור נוספת בערב, ומועד שעון הקיץ יותאם בישראל לזה הנהוג באירופה.

אחת הסיבות המרכזיות שציינה הועדה להארכת שעון הקיץ, היא הפחתת מספר תאונות הדרכים בישראל. על פי נתוני הועדה, רוב תאונות הדרכים מתרחשות בשעות הלילה, ולכן הפחתת שעה אחת משעות הלילה תוביל לירידה במספר תאונות הדרכים.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2012 נהרגו 10 בני אדם בחודש אוקטובר בתאונות דרכים. בסה"כ נפגעו 1,242 בני אדם בתאונות דרכים בחודש אוקטובר בשנת 2012. מועדי שעון הקיץ החדשים, צפויים להוריד מספר זה.

שמואל אבואב, יו"ר ועדת אבואב לבחינת מועד שעון הקיץ: ״אחת הסיבות המרכזיות שהובילו את הועדה להמליץ על הארכת שעון הקיץ הוא הפחתת הסיכון לתאונות דרכים. על פי כל מחקרי הועדה נמצא, כי הסיכון להיפגעות בתאונות דרכים בשעות החושך גבוה לאין שיעור מהסיכון לכך בשעות האור. בשעות החושך, יכול הנהג לראות למרחק של 30 מטרים קדימה בעזרת פנסי הרכב ואילו בשעות האור ניתן לראות למרחק של מאות מטרים – עובדה המעלה את הבטיחות בדרכים. מומחי בטיחות גם מהארץ וגם מהעולם, נוטים לתמוך בהארכת שעון קיץ בנימוק כי יש בו תועלות בטיחותיות גבוהות".

שר הפנים, גדעון סער: "הודעתי כשהקמתי את הוועדה שהמטרה היא למצוא את ההסדר הטוב ביותר עבור אזרחי ישראל. לאחר שבחנתי את עבודת הוועדה ואת המלצותיה החלטתי לשנות את המצב הקיים".

"לסוגיה של שעון הקיץ יש השלכה ישירה על אורח החיים ואיכות החיים של כל אדם במדינת ישראל" אמר השר גדעון סער והוסיף "לשעת אור נוספת עבור אזרחי ישראל יש השפעה חיובית על כל אחד מתחומי החיים המרכזיים: הפנאי, הבריאות, הבטיחות בדרכים, החיסכון באנרגיה, הכלכלה והמסחר".

שר הפנים הודיע כי החליט לאמץ את ההמלצה המרכזית של הוועדה שהיא הארכה של שעון הקיץ,כך שיחול עד סוף אוקטובר, כפי שמקובל במדינות אירופה והוסיף כי כבר היום יפיץ את תזכיר החוק להנהגת שעון קיץ חדש: "אפעל באופן מיידי להביא את הצעת החוק לשעון הקיץ החדש לממשלה ולכנסת, כך שיחול כבר בחודש אוקטובר הקרוב".

עוד אמר השר גדעון סער: "אני מאמין שהרוב בממשלה ובכנסת יתייצב מאחור השינוי הזה ובפעם הראשונה במדינת ישראל נגיע לשעון קיץ בהיקף של 211 ימים".

בתל אביב מספר הנפגעים בתאונות דרכים באוקטובר 2012 היה הגבוה ביותר בארץ
בתל אביב, נפגעו 145 בני אדם בתאונות דרכים בחודש אוקטובר בשנת 2012.
בירושלים, נפגעו 136 בני אדם בתאונות דרכים בחודש אוקטובר בשנת 2012.
בבאר שבע, נפגעו 72 בני אדם בתאונות דרכים בחודש אוקטובר בשנת 2012.
בפתח תקוה, נפגעו 56 בני אדם בתאונות דרכים בחודש אוקטובר בשנת 2012.
בחיפה, נפגעו 54 בני אדם בתאונות דרכים בחודש אוקטובר בשנת 2012.

בדו"ח הועדה צוין, כי על פי המחקרים שנבדקו, נמצא כי התדירות והחומרה של הפגיעה בתאונות דרכים, קשורה במידה רבה לתנאי התאורה. בנוסף, אותו מחקר קבע כי חלה הרעה בקשב של משתמשי הדרך בגלל עייפות מוגברת של סוף היום. כתוצאה מכך, יש הרבה יותר נפגעים בכבישים בשעות העומס בערב מאשר בזמני עומס בבוקר- במיוחד בקרב הולכי רגל ורוכבי אופניים, הנמצאים בסיכון גבוה יותר מאשר נוסעי רכב. בנוסף, מנתוני הדו"ח עולה כי הולכי רגל צפויים להיהרג בחושך יותר מפי שניים מאשר באור יום.

מומחי התחבורה שהחוו דעתם בפני הועדה, קבעו פה אחד כי הארכת שעון הקיץ בישראל תוביל להפחתה במספר תאונות הדרכים. כך למשל, הציגה הועדה כי מספר תאונות הדרכים הקטלניות בשעות היום ובשעות הלילה הוא כמעט זהה, למרות שבשעות היום ישנה תנועה ערה הרבה יותר. בעיה נוספת שהוצגה בפני הועדה היא כי בשעות החושך ילדים הם "שקופים" יותר ולכן ישנה סכנה כי הנהגים פחות יבחינו בהם, בעיקר במעברי חצייה. מאחר וילדים הולכים לבד ולעתים גם חוזרים לבד מחוגים, הארכת שעות האור תוביל להפחתת הסיכון של הילדים להיפגע.
שעון קיץ אוקטובר המלצות ועדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד