כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הליטאים ישתתפו בהפגנה נגד חוק הגיוס; נדחתה ליום א

ההפגנה נגד חוק הגיוס במנהטן - נדחתה • הסיבה: ראשי ישיבת לייקווד, שתחילה התנגדו לעצרת, רוצים להשתתף • האם אישור מבית הגראי"ל שטיינמן הוביל למהפך?

האדמו"ר מסאטמר
האדמו"ר מסאטמר

לאחר שנדמה היה כי עצרת הענק נגד חוק הגיוס של 'ועדת פרי', שתוכננה להתקיים מול שגרירות ישראל במנהטן מחר - יום רביעי, תצא סוף סוף לפועל לאחר עיכובים אינסופיים, הלילה התברר כי יחול עיכוב נוסף וכי המפגן, בו צפויים להשתתף רבבות, יתקיים ביום ראשון הקרוב.

לכאורה, עניין פרוצדורלי או עיכוב טכני, אבל למעשה הסיבה היא מפאת בקשת ראשי ישיבת ליקווד, שביקשו מהמארגנים לדחות את העצרת, משום שמחר אמורה להתקיים המגבית השנתית ויום הזכרון השנתי להסתלקות ראש הישיבה, הגאון רבי שניאור קוטלר זצ"ל - בו מתכנסים אלפי בוגרי הישיבה בין כתליה, ליום לימוד והעלאת זכרו. ההילולא עצמה היא בג' תמוז, אבל המגבית ויום הלימודים הוקדמו בכמה ימים.

מדובר במפנה דרמטי בדעת הקהל הליטאי. שכן, לפני כשבוע דווח כאן - באתר 'בחדרי חרדים' - כי על הגר"מ סולמון, משגיח ישיבת ליקווד, נמתחה ביקורת מצד הגרמ"ד סולובייצ'יק ראש ישיבת בריסק, על סירובו לתת יד לעצרת - אותה יזם האדמו"ר מסאטמר. ראש ישיבת בריסק התבטא בדברים נוקבים ומפתיעים נגד ראשי ישיבות נוספים, "שבשביל פראק וכבוד מדומה, מוכנים לתת יד להרס עולם התורה", כהגדרתו.

לא ברור עדיין מהן הנסיבות שהובילו לשינוי התפיסה בקרב ראשי ישיבת ליקווד. ישנם גורמים הטוענים, כי ניתן אישור מביתו של הגראי"ל שטיינמן להשתתף בעצרת, וכי לאחר ברכת דרך זו מגיעה בעצם העמדה החדשה של ראשי הישיבה. העסקנים ממלאים פיהם מים ואינם מוכנים להסגיר את עילת ה'מהפך', אולם במידה והדברים כנים, הרי שללא ספק מדובר בתפנית של ממש.

במהלך הימים האחרונים יוצאים ובאים בביתו של האדמו"ר מסאטמר משלחות מטעם גדולי ישראל, לתאם את כל הפרטים הנוגעים לעצרת. בשלב זה, לא ידוע אם גם קהילת האדמו"ר מהרי"י מסאטמר תיקח בה חלק.

מאמצים רבים נעשו בכיוון זה בתקופה האחרונה, שהגיעו לשיאם כאשר לאחר כינוס שהתיים ביום ראשון השבוע בוויליאמסבורג ננגד פגעי הטכנולוגיה, עלה האדמו"ר לביקור אצל האדמו"ר מגאלנטא מבית דין 'התאחדות הרבנים'. האדמו"רים נועדו במשך חצי שעה בארבע עיניים ובמהלך השיחה ביקש האדמו"ר מסאטמר כי האדמו"ר מגלאנטא יפעיל השפעתו על קהילת האדמו"ר המהרי"י מסאטמר, כדי שיצטרפו לעצרת הרבבות, בה אמורים ליטול חלק, כל הפלגים ביהדות החרדית, המבקשים למחות נגד הניסיונות להרס עולם התורה במדינת ישראל.

ההפגנה תתקיים מול בניין שגרירות ישראל במנהטן בשדרה השנייה, כאשר לצורך כך יסגרו שלושה נתיבים מבין שבעת נתיבי התחבורה בשדרה.

במודעה שתתפרסם היום בריכוזים החרדיים נכתב:

"תיעשה כל הגולה כולה כמדורת אש

מבשרים אנו צדק בקהל רב כי על פי בקשת הגאונים ראשי הישיבות שליט"א ברחבי ניו יורק וניו ג'רזי יע"א מגדולי תלמידי הגר"א קוטלר זצ"ל מייסד וראש ישיבת לייקווד, לשתף פעולה במערכה נגד גזירת רדיפת הדת בארצה"ק ובפרט גזירת הגיוס האיומה

ובהיות כי ביום ד' הבעל"ט נקבע מכבר למגבית השנתית של ישיבת בית מדרש גבוה לייקווד

על כן לכבודם החליטו רבני הוועד לדחות מועד קביעת העצרת מחאה שהוכרז בפומבי ביום א' העבר אצל מעמד קידוש ה' "חומתיך ווילאמסבורג" בחוצות וויליאמסבורג יצ"ו ליום א' פ' חקת הבעל"ט
לס' זאת חקת התורה, ב' דר"ח תמוז תשע"ג לפ"ק

ואז נתאסף כולנו כאיש אחד בלב אחד קהלות הקודש רבבות אלפי ישראל חסידים ואנשי מעשה יחד עם המוני בני תורה תלמידי הישיבות והכוללים ללחום מלחמת ה' ברחובה של עיר בעצרת מחאה אדירה להפר עצת רשעי ישראל הזוממים להכרית את שארית ישראל החרדים לדבר ה' בארץ הקודש ולבטל את רוע הגזירה".
סאטמר לייקווד הפגנה ועדת פרי מנהטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד