ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

עלייה באחוז המתגרשים גם בציבור החרדי

בשנים האחרונות חליה עלייה משמעותית באחוז הגירושין במגזר החרדי. עם העלייה המשמעותית בגירושין בחברה שלא כל כך מדברת על סיום הנישואים, מגיעות השאלות: איך להתגרש ולשמור על הילדים? על המשפחה? איך להתגרש בלי לפלג את כולם בריבים? התשובה היא פשוטה: להתגרש דרך גישור גירושין

עלייה באחוז המתגרשים גם בציבור החרדי
נישואין צילום: unsplash

מה זה בכלל גישור גירושין? גישור גירושין הוא תהליך שבו בני הזוג המתגרשים, יושבים עם מגשר גירושין ומגיעים ביחד להבנות והסכמות על סיום הנישואים.

מדובר על תהליך שבו אנחנו יושבים ביחד, ומנסחים הסכם גירושין. בתוך ההסכם קיימים כל הסעיפים שמסדירים את הפרידה בין בני הזוג, מכל ההיבטים: ההיבט של הילדים- משמורת, מזונות וכל מה שכרוך בזה, ההיבט של מקום מגורים, הסדרים כלכליים נוספים ועוד.

כל זה נעשה בישיבה ביחד, שיחה שאני, כמגשר מוסמך מוביל, והגעה להבנות והסכמות. ההסכם שאנחנו מנסחים עובר בסוף התהליך לאישור של בית הדין ומקבל תוקף חוקי.

למה כדאי להגיע להבנות אתם שואלים? למה לא ללכת לבית הדין ולהתווכח שם?

למה שהאישה, שהיא פעמים רבות המפרנסת היחידה בבית כשהגבר לומד, תסכים להגיע להסכם לגבי דמי מזונות עם הגבר?

ולמה במשפחות בהן הגבר הוא המפרנס והאישה יושבת בבית פנימה, ירצה הגבר להגיע להסכמות ולא לנסות להוריד את רמת התשלום לאישה עד כמה שבית הדין ייתן לו?

יש כמה סיבות למה חשוב מאוד ללכת לגישור גירושין ולא להיפרד בוויכוחים וללא הסכמות.

הסיבה הראשונה היא כמובן הילדים.

גירושין משפיעים מאוד על הילדים, בכל מגזר. הורים רבים נוטים להמעיט מההשפעה, לרוב מסיבות אנוכיות: ככל שנחשוב שהגירושין לא משפיעים על הילדים והם יסתגלו לכל מצב, הרי שנוכל להיות לא נעימים ולא מתחשבים בצד השני.

אבל האמת היא שהילדים תמיד סובלים מגירושין. הסבל יכול להיות רגשי, כלכלי ואף פיזי מסיבות שונות. גם אם שלום בית לא צלח בין בני הזוג, אין זה אומר שעכשיו צריך לריב כל הדרך אל הגט. ההיפך הוא הנכון כאשר הילדים שלכם חשובים לכם.

בדיוק לשם כך קיים מגשר הגירושין. במהלך 4-5 מפגשי הגישור, אני, כמגשר גירושין מוסמך ורב נסיון, מהווה בין השאר את הקול של הילדים.

אני מעלה בפני ההורים דילמות ונושאים שאני יודע שכבר יעלו בנושא הילדים. גישרתי כבר במאות תיקי גירושין, ואני מכיר בדיוק אילו נושאים יכולים לעלות במהלך פרק הגירושין בחיים.

אנחנו נדון בכל נושא, ונעגן את כל ההסכמות שנגיע אליהן ביחד, בהסכם גירושין שבסוף התהליך יקבל תוקף של בית דין.

למה חשוב ללכת לגישור גירושין? הסיבה השנייה היא: כסף.

עד הגירושין ניהלתם את משק הבית כזוג. מכל בחינה, גם הכלכלית. כל ההוצאות התרכזו סביב משק בית אחד.

כעת, לאחר הגירושין, תצטרכו לפרנס שני משקי בית, וכמובן את הילדים. חשוב מאוד שתגיעו להסכמות ברורות בנושאים הכלכליים החשובים להמשך היכולת של כל אחד מבני הזוג לפרנס את עצמו ואת הילדים.
ולמה חשוב להגיע להסכמות האלה?

כי הרי אתם מעוניינים בכך שהאדם שקשרתם את חייכם בחייו, יחיה בכבוד גם לאחר הפרידה שלכם! גם בן/בת הזוג, וגם הילדים, צריכים להמשיך לחיות באופן הולם.

ההסכם שנערוך במהלך תהליך גישור הגירושין דואג לכך שכולכם תוכלו להמשיך לחיות באופן מכבד.

סיבה נוספת ללכת לגישור גירושין, דווקא בחברה החרדית, היא הסטיגמה הקשה לגבי גירושין שעדיין קיימת בחברה.

אני אתחיל בדוגמה מסיפור אמיתי: אחד הזוגות החרדים שהגיעו אלי לגישור גירושין, בחרו להיפגש איתי בעיר אחרת מעיר מגוריהם, בשעות הערב, כדי לשמור על התהליך ביניהם בלבד, באופן דיסקרטי. מאחר והבנתי את חוסר הרצון שלהם לחשוף את תהליך הפרידה שלהם בפני המשפחה והשכנים, התאמתי את עצמי אליהם גם מבחינת המיקום והשעות שבהן רצו להיפגש.

חשוב מאוד שתדעו שגישור גירושין מתקיים באופן דיסקרטי לחלוטין, בחסיון מלא, במקום שמתאים בדיוק לכם ובשעות שמתאימות בדיוק לכם.

השכנים והמשפחה לא צריכים לדעת על התהליך שאתם עוברים, עד שאתם לא תבחרו לספר להם מיוזמתכם.

אף אחד לא יראה אתכם בבית הדין, עד הדקה שבה תגיעו לשם כדי לקבל תוקף בית דין להסכם אותו ניסחנו ביחד. אתם תוכלו להודיע על הגירושין רק כשמתאים לכם, לאחר שכל התהליך כבר מאחוריכם, אם זו הבחירה שלכם.

העיקרון הוא פשוט: זאת הבחירה שלכם, ואף אחד לא צריך להיות מעורב בה כל עוד לא תרצו בזה. אף אחד לא יוכל ללחוץ עליכם לעשות שם מהלך שאתם לא רוצים לעשות.

אף צד במשפחה לא יוכל לנסות ללחוץ על צד אחר. תהליך גישור הגירושין נעשה באופן מקצועי ומכבד בין שני בני הזוג,  כאשר אני, מגשר הגירושין, שומר, כפי שכבר הבהרתי, על כל אחד מהצדדים ועל הילדים המשותפים.

גישור גירושין הוא תהליך מכבד שנועד לעזור לבני זוג להיפרד בשלום ובהסכמות. אני ממליץ לכם בכל לב, לא להיגרר לוויכוחים מיותרים בתהליך הפרידה, שגם כך הוא קשה מאוד ומורכב מבחינה רגשית.

אתם מוזמנים ליצור קשר ולקבוע את הפגישה הראשונה שלכם בתהליך גישור הגירושין, ולראות איך המקום הלא פשוט הזה של פרידה, יכול להפוך להרבה יותר קל ותומך, כאשר עושים הכל בהסכמה.

ליצירת קשר: אילן סולטן, מגשר גירושין מוסמך

גירושין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד