י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תקף במליאה

פקיעת חוק הגיוס; פרוש נגד בג"צ: "שוללים סמכות מהשר"

חבר הכנסת פרוש תקף במליאת הכנסת את הכוונה של בג"צ להוציא משר הביטחון את הסמכות למתן פטור 'תורתו אומנותו'. "לשר הביטחון סמכויות לפעול בנושאים גורליים ובכל הקשור לדחיית שירות לומד תורה בג"צ שולל זאת"

פקיעת חוק הגיוס; פרוש נגד בג"צ: "שוללים סמכות מהשר"
מאיר פרוש צילום: ערוץ כנסת

חוק הגיוס שצפוי לפקוע מחר (חמישי), לא עלה בסופו של דבר להצבעה, דבר שמעמיד את אלפי בני הישיבות תחת סכנת גיוס. על אף שבמקרים דומים בעבר לא ננקטו צעדים נגד עולם הישיבות.

בנאום במליאה אמר השבוע חבר הכנסת מאיר פרוש כי "מאז קום המדינה לשר הביטחון היה ועדיין יש הסמכות להעניק דיחוי למי ש'תורתו אומנותו' מכיוון שיושב ולומד". לדברי פרוש, "בא בית המשפט לפני שנים ואמר שלא ניתן לתת דיחוי לאלפים בגין סיבה שאין לה אזכור מפורש בחוק, כי עד אז לא היה כתוב בחוק שירות בטחון, שלימוד תורה זו סיבה לדחייה. על כך חוקק חוק טל במסגרתו הוסדרה סמכותו של שר הביטחון להעניק דיחוי".

לדברי פרוש, "החוק פעל 5 שנים כהוראת שעה והוא הוארך לחמש שנים נוספות. לאחר 10 שנים, כאשר חוק טל לא הוכיח את עצמו ולא התגייסו לטעמו מספיק מבני הציבור החרדי, בג"ץ הגיע עם טענה חדשה לפיה האזכור בחוק אינו מספיק ומכיוון שהחרדים אינם מתגייסים, אז ישנה פגיעה בערך של השוויון".

"מאז המערכת הפוליטית מתמודדת עם חוקים שונים בגרסאות אלו ואחרות. לבסוף מצאנו עצמנו מול רעיון שבשים לב ליעדים, שר הביטחון יש לו סמכות להעניק דיחוי וגם את זה בג"צ דחה ודורש הצבת יעדים ברורים על הכמויות שהציבור החרדי אמור לספק עבור שירות צבאי", האשים פרשי.

במהלך דבריו פנה פרוש ליו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ רם בן ברק שישב במליאה ותהה בפניו "אתה הרי יודע כמה סמכויות יש לשר הביטחון ואתה יודע את היקף הסמכות שיש לו על דברים גורליים לביטחון המדינה. מדוע דווקא בנושא של בני הישיבות בא בג"ץ ושולל את הסמכות משר הביטחון שהוא לא יכול להחליט לתת דיחוי ללומדי תורה. האם זו לא פגיעה במעמדו של שר הביטחון?", תהה

"תאר לך", הוסיף פרוש, "שבית המשפט היה מחליט עבור שר הביטחון מתי אפשר לחסל את רב המחבלים, מוחמד דף. כשמדובר בבניין רב קומות ויש חשש לפגיעה באזרחים – לא תהיה לשר הבטחון הסמכות להפציץ את הבניין, והיא תוענק לו רק כשמדובר בבית חד-קומתי, כאשר אין חשש לפגיעה באזרחיים. הנשמע כדבר הזה?

"מה פשר התפיסה הזו לפיה אם החרדים הולכים לצבא – לשר הביטחון יש סמכות, אם הם לא הולכים לצבא – שוללים ממנו את הסמכות?".

בנאומו פרוש הצביע על היחס המפלה של הממשלה בין הציבור החרדי לציבור הערבי. "פעם חשבתי שמי שלא הולך לצבא שוללים ממנו תקציבים. אבל היום כולנו יודעים שיש מפלגה שהקואליציה תלויה בה ולא רק שבוחריה אינם משרתים בצבא – המפלגה קוראת להם שלא לשרת בצבא. ולמרות זאת הם מקבלים 35 מיליארד שקל והכל בסדר".

בדבריו תהה, "אז רק בגלל ששנינו יהודים, כשאתה מאמין בדרך שלך ואני מאמין בדרך שלי, אתה וחבריך רוצים לכפות עלינו? ובשם זה פוגעים בסמכות שר הביטחון? תאר לך שהייתי עותר לבג"ץ בדרישה לשלול את סמכותו של שר הביטחון לחסל את מוחמד דף במידה והוא נמצא בבניין רב קומות? הנשמע כדבר הזה".

מאיר פרוש בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד