כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
איבד אצבע

14 חודשי מאסר: רב שנורה ע"י אנטישמי הואשם בהונאה

שופטת פדרלית בסן דייגו דחתה הסדר טיעון בין ההגנה לתביעה שכלל מעצר בית והשיתה על רב מסן דייגו שנפצע בפיגוע בבית הכנסת והואשם לאחרונה בהונאה, 14 חודשי מאסר בפועל

14 חודשי מאסר: רב שנורה ע"י אנטישמי הואשם בהונאה
זירת הפיגוע בבית הכנסת בסן דייגו צילום: באדיבות המצלם

הרב ישראל גולדשטיין, רב בית כנסת בפאווי, בסן דייגו, שהתפרסם לאחר שנפצע מירי ואיבד את אצבעו בפיגוע שהתרחש בבית כנסת במדינה, ירצה עונש מאסר של 14 חודשים בגין "מזימות הונאה בהיקף של מיליוני דולרים" כך קבע בית המשפט.

בהסכם נדיר בנסיבות נדירות עוד יותר, הן התובעים והן הסנגורים המליצו על מעצר בית בלבד, עבור הרב ישראל גולדשטיין. הם אף הזכירו בפני בית המשפט את המנהיגות שהפגין הרב בשבועות שלאחר הפיגוע בבית הכנסת של חב"ד בפוואי ב-2019, את הטראומה הפיזית והרגשית העצומה שהרב לשעבר ממשיך להיאבק בה ואת שיתוף הפעולה שלו בחקירת ההונאה של ה-FBI שהחלה שנה לפני הפיגוע.

למרות זאת, השופטת דחתה את ההמלצה למעצר בית, וקבעה כי הוא ירצה עונש מאסר בפועל "לאור חומרת הפשעים". השופטת אמרה בבית המשפט, "לא רק ביצעת את העבירה הזו בעצמך אלא שלקחת איתך הרבה אנשים", כך אמרה שופטת בבית המשפט המחוזי, סינתיה בשאנט לרב גולדשטיין.

"אני חושבת שחשוב לשלוח מסר לקהילה, ואני חושבת שחשוב לשלוח לך מסר", הוסיפה. הרב גולדשטיין חויב גם לשלם כ-2.8 מיליון דולר פיצויים, סכום שישלם עם כמה נאשמים אחרים שהועמדו לדין.

השופט הסכים על כלא פדרלי בעל רמת אבטחה בינונית באוטיסוויל, ניו יורק, שלדברי סנגורו ידוע כי הוא מתאים ליהודים שומרי מצוות. כך דווח בתקשורת המקומית.

ה-FBI הודיע כי הרב גולדשטיין מעל במספר תוכניות הונאה המנצלות פרצות מס, ארגוני צדקה, וסיוע במענקים ממשלתיים. התובעים טענו כי הוא הרוויח באופן אישי לפחות 620,000 דולר מההונאה.

ההונאה הנפוצה ביותר מבין התוכניות ידועה בשם הונאה "90/10". תורמים באופן קבוע תרומות צדקה גדולות לאחת מהעמותות, כדי לקבל החזר מס. אבל במקום שהכסף יעבור לארגונים, הרב גולדשטיין העביר בחשאי 90 אחוזים ממנו בחזרה לתורם, תוך שמירה על 10 אחוזים לעצמו. תורם אחד קיבל את התרומה שלו בצורה של מיליון דולר בזהב, אמרו התובעים.

בהכרעת גזר הדין אמרה השופטת שהיא נדהמה מכמות האנשים שגרר הרב גולדשטיין איתו. במכתב לשופט ובהודעות נוספות בבית המשפט, הביע גולדשטיין חרטה עמוקה.

"אני מבקש רחמים ושיקבלו את החרטה שלי ולאפשר לי לתקן את העוולות, ולהיות מסוגל לחיות את שארית חיי בחרטה ולתת לי את ההזדמנות לעשות כל שביכולתי כדי לעזור לאחרים כמיטב יכולתי", אמר הרב לשופט אמש (שלישי).

הרב גולדשטיין התפטר מתפקידו כרב בנובמבר 2019, בטענה לתשישות. החדשות על פשעיו לא פורסמו לציבור רק בקיץ שלאחר מכן, כאשר הוא הודה באשמת מס והונאת רשת. כך דווח האתר San Diego Times-Union.

בעזרת תוכנית סיוע, הרב גולדשטיין הגיש בקשה לסיוע ומענקים בסך 937,000$ במהלך השנים, בטענה שקרית שהכספים נדרשים לשדרוג האבטחה בבית הכנסת, לתיקון נזקים לא קיימים, שנגרמו משריפות ב-2007, ולקח את הכסף לשדרוג מקום מגוריו. הכספים הוענקו על ידי סוכנויות חירום פדרליות, אך הרוב המכריע הוכנס לכיסו.

חנה קיי, בתה של הנרצחת לורי גילברט-קיי, שנהרגה בירי, השתתפה ביום שלישי בדיון עם כדי להעיד על הרב גולדשטיין. "אנחנו רואים בו אחריות חלקית לרצח של אמי כתוצאה מכך שהוא גנב מענקי ביטחון שנועדו להגן על בית הכנסת, ששימשו במקום זאת לרווח אישי שלו", אמרה קיי.

הרב כתב לשופט "נפלתי טרף וסגדתי לעגל הזהב של הכסף, אכזבתי את עצמי ואת כל מה שלימדתי, ואת כל מה שהטפתי במשך 40 שנה, והרשיתי לעצמי להתפתות למקום חשוך מאוד".

הרב גולדשטיין מואשם בכך שסייע לאחיו בניו יורק להסתיר גם הכנסה של 700 אלף דולר על ידי הפקדת כספים בחשבונות שונים, אחיו הודה באשמה וגזר דינו ייגזר בחודש הבא.

סאן דייגו הונאה הרב ישראל גולדשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד