י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אטימות הממשלה

הקואליציה הפילה חוק שיסייע למשפחות ברוכות ילדים

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק מימון מדיח כלים למשפחות ברוכות ילדים שהגיש חבר הכנסת מאיר פרוש. 47 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 57 שהתנגדו לו | ח"כ פרוש: "הצעת החוק שמונחת בפניכם הינה חשובה ביותר ואיננה מיועדת להטריל או לעשות דחקה על חשבונכם", אמר לחברי הקואליציה שלבסוף הפילו אותה

הקואליציה הפילה חוק שיסייע למשפחות ברוכות ילדים
מדיח כלים צילום: pexels

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק מימון מדיח כלים למשפחות ברוכות ילדים, של חבר הכנסת מאיר פרוש. 47 חברי כנסת תמכו מול 57 שהתנגדו. ההצעה ביקשה לקבוע כי כל משפחה שלה ארבעה ילדים או יותר תהיה זכאית למדיח כלים במימון המדינה.

בדברי ההסבר נכתב: "ביום כ"ו בחשון התשפ"ב (1 בנובמבר 2021), נכנס לתוקף צו תעריף המכס והפטורים ומס הקנייה על טובין (תיקון מס' 3), התשפ"ב-2021 המטיל מס על כלים חד פעמיים. מדובר בהטלת מס בסכום של 11 שקל לכל ק"ג של כלים חד פעמיים שמכילים פלסטיק, ולהערכת משרד האוצר, החוק צפוי להניב למדינה הכנסות של 600 מיליון שקל בשנה".

עוד נכתב בהצעת החוק: "יצוין כי הכלים החד פעמיים מהווים רק 6% מפסולת הפלסטיק, בעוד שעל 94% מפסולת הפלסטיק לא מוטל מיסוי; רוב אריזות המזון החד פעמיות של יצרני המזון ממוסות בשיעור של כ-10% מהמיסוי שנקבע לעניין כלים חד פעמיים, כך שההחלטה על הטלת מיסים דווקא על כלים חד פעמיים הינה חריגה".

לדברי מציע החוק חבר הכנסת פרוש: "הרפורמה תפגע קשות בעיקר במשפחות מוחלשות וברוכות ילדים שצורכות כלים חד פעמיים, כאשר השימוש בכלים רב פעמיים הוא כמעט בלתי אפשרי; כך לדוגמא בארוחת שבת של משפחה מבורכת בילדים שחלקם נשואים עם ילדים יכולים להיות עשרות משתתפים. רכישת מדיח כלים תעלה לכל משפחה אלפי שקלים, הוצאה שתכביד מאוד על המשפחות שגם כך נמצאות במצב כספי לא פשוט".

ח"כ מאיר פרוש ביקש מחברי הכנסת בנאום שנשא במליאת הכנסת לתמוך בהצעת: "אני רוצה להצהיר באופן נחרץ שהצעת החוק שמונחת בפניכם הינה חשובה ביותר ואיננה מיועדת להטריל או לעשות דחקה על חשבונכם כאמירת שרה בכירה בממשלה השבוע במהלך הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה שלצערי פסלה את הצעת החוק". אמר פרוש וגינה את דבריה: "האמירות האלה הן מנותקות והן של כאלה שאינם מכירים ויודעים מה היא משפחה ברוכת ילדים ואינם מכירים את הקשיים והאתגרים שהם נתקלים בהם מדי יום".

סגן שרת הכלכלה, חבר הכנסת יאיר גולן ממפלגת 'מרצ' עלה להשיב בשם הממשלה ואמר: "ברור שמדינה צריכה להבטיח בראש וראשונה את ביטחון החיים וביטחון הרכוש. לאחר ששני אלה הובטחו בעזרת המנגנונים החזקים שיש למדינה, הרי היא צריכה להבטיח את חמשת הממים של ז'בוטינסקי. אילו הם מעון, מזון, מלבוש, מרפא ומורה. אז נכון שגם מדיח כלים הוא באות מם אבל הוא לא נופל באף אחת מהקטגוריות האלה. מדיח כלים אדם קונה על בסיס העדפותיו ועל בסיס יכולותיו". כך גולן.

מדיח כלים הצעת חוק מאיר פרוש משפחות ברוכות ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד