ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"גבירותיי ורבותיי, מהפך"

ספר חדש: כיצד שכנע בגין את החרדים להצטרף לקואליציה?

ספר חדש על ארבעת השנים ששינו את פני הפוליטיקה הישראלית, איך ביקש בגין לפתור את משבר הגיור בעזרת רבני התנועה הקונסרבטיבית, וכיצד גייס למהלך את הרבי מליובאוויטש? כיצד שכנע בגין את המפלגות החרדיות להצטרף לקואליציה שלו, במהלך ששינה מהיסוד את מערך הכוחות הפוליטי לעשורים הבאים

ספר חדש: כיצד שכנע בגין את החרדים להצטרף לקואליציה?
הדפסה. אילוסטרציה צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

כולם מכירים את מנחם בגין כראש ממשלת ישראל הראשון שהביא לסיום ההגמוניה של מפלגות הפועלים, עם המהפך בבחירות 1977. אך מעטים יודעים שארבעת השנים הראשונות לכהונתו עיצבו מחדש את מדינת ישראל: היוזמות, ההצלחות, הכישלונות והסיסמאות שטבע בגין בין 1977-1981, סללו את הדרך למקום אליו הגיעה ישראל בשנת 2022.

ד"ר משה פוקסמן-שע"ל, מומחה בהיסטוריה של הימין הישראלי ומבכירי חוקרי בגין, יצא למסע בעקבות המהפך וחזר עם סוד קסמו של המנהיג שעד היום פוליטיקאים מימין ומשמאל מנסים לשייך אותו למחנה שלהם.

למה המציא בגין את רעיון האוטונומיה הפלסטינית – ואיך הוא השפיע על אדריכלי אוסלו?

איך ביקש לפתור את משבר הגיור בעזרת רבני התנועה הקונסרבטיבית, וכיצד גייס למהלך את הרבי מליובאוויטש?

כיצד שכנע בגין את המפלגות החרדיות להצטרף לקואליציה שלו, במהלך ששינה מהיסוד את מערך הכוחות הפוליטי לעשורים הבאים?

איך התייחס בגין לשד העדתי, ומדוע התעקש למנות דווקא רמטכ"ל ונשיא מעדות המזרח איזה מנגנון יצר באמצעות החטיבה להתיישבות על מנת ליישב את יהודה ושומרון בעשרות ישובים חדשים.

הספר החדש.

לכבוד שנת השלושים לפטירתו של בגין, מתוארת בפעם הראשונה הכרוניקה המרתקת של המהפך בפני הציבור הישראלי, מתובלת באינספור אנקדוטות וסיפורים מאחורי הקלעים על מנחם בגין והמציאות הפוליטית החדשה שרקם בישראל.

בספר שיו"ל בהוצאת 'סלע מאיר - שיבולת', מתוארת פגישה בין ראש ממשלה מנחם בגין ביום שישי ה-15 ביולי 1977 עם רבנים בארה"ב. את סדר היום של הביקור החל בגין במה שכונה על ידי העיתונאים כ"יום הרבנים" וזאת על מנת לקבל את ברכתם של שלשת הרבנים המובילים בזרם האורתודוכסי ביהדות ארה"ב.

בבוקר נועד ראש הממשלה במלונו עם הרב יוסף דוב סולובייציק, שהיה מראשי תנועת המזרחי בארצות הברית והגיע מבוסטון, בהזמנתו של ראש הממשלה. לאחר מכן נכנס בגין לרכב השרד ונסע בשיירה הממלכתית לבקר את הרב משה פיינשטיין, ראש מועצת גדולי התורה בארה"ב ואת האדמו"ר מליובאוויטש, בביתו שבשכונת "קראון הייטס" שבברוקלין.

בחזרתו ארצה דיווח בגין על ביקורו בארצות הברית לכנסת וכלל את הפגישות עם הרבנים כחלק מהביקור הרשמי. בגין ביקש להודות לרבנים על המפגש עמו "קיימתי פגישות עם גדולי התורה: עם הרב שניאורסון, עם הרב פיינשטיין, עם הרב סולובייצ׳יק ועם עוד אישים חכמי הדור, גדולי ואדירי התורה. התרשמתי מהם עמוקות. הם יהודים המאמינים בנצח ישראל. למדתי מהם רבות, קיבלתי מהם ברכה לשליחות, לדרך שעמדתי ללכת בה. ואני מבקש להודות להם מקרב לב על העידוד שקיבלתי מהם ועל הברכה שלהם שליוותה אותי".

צעד זה שנקט ראש הממשלה שבחר כמנהיג מדינת ישראל לבקר בביתם דווקא את ראשי הזרם האורתודוכסי ולבקש את ברכתם למסעו המדיני שידרה אף היא מסר חשוב. בגין הראה בכך כי המסורת הדתית הנאמנה עליו היא המסורת ההלכתית המסורתית של האורתודוכסיה הדתית ולא בפירושה החדש ע"י הזרמים הקונסרבטיבים והרפורמים שלהם השתייכו מרבית יהודי ארצות הברית.

ספר חדש המפלגות החרדיות מנחם בגין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד