ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

המטרה הבאה של יש עתיד: נשים דיינות בבתי הדין

אושר לקריאה שניה ושלישית: ארבע נשים בוועדה לבחירת דיינים • עליזה לביא: המטרה - נשים יכהנו כדיינות • ח"כ דוד רותם ללביא: "תשכחי מזה, בחיים זה לא יקרה"

בית דין. צילום: פלאש90
בית דין. צילום: פלאש90

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ג) את הצעת החוק של חברות הכנסת שולי מועלם-רפאלי ועליזה לביא, לקריאה שנייה ושלישית. על פי ההצעה, ארבע נשים יכהנו בוועדה לבחירת דיינים בבתי הדין הרבניים.

על פי החוק הקיים, הוועדה לבחירת דיינים מורכבת מעשרה חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שר המשפטים ושר נוסף, שני חברי כנסת, ושני עו"ד - נציגיה של לשכת עורכי הדין.

ח"כ שולי מועלם רפאלי ועליזה לביא מבקשות לקבוע בהצעת החוק, כי אחד מנציגי הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין לוועדה לבחירת דיינים - תהיינה נשים. בנוסף, הצעת החוק מבקשת להרחיב את הוועדה מ-10 ל-11 חברים, כאשר החברה הנוספת בוועדה, תהיה טוענת רבנית.

בשונה מהצעת החוק המקורית, בה נקבע כי הרשות לקידום מעמד האישה תבחר את הטוענת הרבנית כחברת הוועדה, בדיון שנערך היום הוחלט כי הטוענת הרבנית תיבחר על ידי שר המשפטים.

יצוין, כי חוות דעת של היועצת המשפטית של הועדה קובעת, כי החובה המוצעת בהצעת החוק לבחור בשרה, חברת כנסת ועורכת דין, לא תחול על נציגים שכבר נבחרו. לפיכך, אם החוק יאושר בקריאה שלישית במליאת הכנסת, ההרכב הנוכחי של הוועדה ישתנה רק בתוספת המוצעת כי שרת המשפטים תבחר בטוענת רבנית שתכהן כחברת ועדה.

ח"כ אורי מקלב טען כי הצעת החוק באה לפגוע בהלכה ובסמכות בתי הדין הרבניים, לדבריו: "זוהי ריצת רגליים להרע".

ח"כ עליזה לביא אמרה כי בעתיד היא תציע לבחור בנשים כדיינות לבתי הדין. יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם השיב ללביא: "תשכחי מזה, בחיים זה לא יקרה".

ח"כ שולי מועלם-רפאלי ביקשה לזרז את ההצבעה על החוק, כדי לאפשר לוועדה להתכנס ולמנות דיינים.

חברי הכנסת אורי מקלב ואברהם מיכאלי הגישו הסתייגות שביקשה להחיל את החוק גם על שופטים וקאדים. בנוסף, הם ביקשו להוסיף לוועדה שני דיינים - בנוסף לשנים הקיימים. אולם הצעתם לא התקבלה.

הצעת החוק אושרה להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, בתמיכת חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. מול התנגדות חברי הכנסת החרדים בועדה.
דיינים חרדים נשים ועדה בית דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד