כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

האם מחירי המים ירדו? • ויכוח בין מקלב ואשר

ועדת הכלכלה דנה ביעילות תהליכי צמצום מספר תאגידי המים, והשפעתם על מחירו של המים • האם המחיר יוזל? • והאם ניתן לכפות על הרשויות הפחתה?

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, דנה היום (ג) בפעילות תאגידי המים ובצעדים הדרושים להוזלת מחירם. בפתח הישיבה ביקש היו"ר לקבל פרטים באשר להסכם בין משרד האוצר לרשויות המקומיות, שאמור להוביל לצמצום מספר תאגידי המים והורדה במחיר המים. במהלך הדיון התברר כי הסיכום, שבא לידי ביטוי בחוק ההסדרים, כולל תמריצים להתייעלות - אך אינו כולל יעד ברור של הפחתת מחיר המים.

ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, התייחס להסכם עם האוצר, ואמר כי ההכרזות על צמצום מספר התאגידים ל-15 הן פופוליסטיות. לדבריו, הסיכום עם האוצר כולל תמריצים לרשויות לייעל את משק המים, כאשר מי שלא יעמוד ביעדי ההתייעלות יצטרף לתאגיד אחר. "בחוק אין מספר, רק מערכת תמריצים", אמר ביבס, אך הוסיף כי הוא יכול להביא להפחתה של 20% במחיר.

נציגת משרד האוצר, אפרת פרוקצ'ה, אמרה כי התוכנית הייתה לכפות על הרשויות צמצום ל-15 תאגידים, כדי להגיע להפחתה של 5% במחיר, אולם בדיונים עם ראשי הרשויות הגיעו להבנה כי ניתן להגיע ליעד גם בלי לחייב הפחתה במספר התאגידים.

ח"כ יעקב אשר אמר כי ההסכם נשמע נכון, אולם הוא מקווה שאכן הצדדים יעמדו בו. ח"כ ג'אטס באסל התייחס לכיוון ההפרטה, ואמר כי חברה פרטית תפקידה היה למכור כמה שיותר מים, וכך מדיניות התעריפים שעודדה חיסכון - הכשילה למעשה את כוונות ההפרטה.

ח"כ אורי מקלב אמר מנגד כי ההסכם לא טוב והוא לא מאמין שהמחיר ירד. הקמת התאגידים, לדבריו, נועדה להטיל את הבעיות של משק המים על האזרחים. הוא הוסיף: "המחיר לא ירד ב-5% - מדובר באחיזת עיניים ובספין". ח"כ איציק שמולי הצטרף לדברים ואמר כי זה לא הוגן להעמיד את הצרכנים בפני ציפייה להפחתת מחיר. סמנכ"לית הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, ישראלה מני, אמרה גם היא: "אם אפשר היה להוריד את המחיר זה כבר היה קורה". בתגובה אמרו ביבס ונשרי כי ניתן לעמוד ביעד. סגן היועצת המשפטית של רשות המים, ניר וילנר, ציין כי הרשות לא הייתה שותפה לדיונים בין ראשי הרשויות לאוצר. עם זאת "תעריפי המים ירדו, וההורדה תופנם כבר בינואר הקרוב".

במהלך הדיון התייחס יו"ר הוועדה, פרופ' ברוורמן, גם לכללי רשות המים בדבר ניתוק צרכנים. הוא הזכיר כי הרשות הגישה לוועדה את הכללים כבר ביוני 2012, וכי הוועדה קבעה מיד דיון בנושא. עם זאת, מאז ביקשה רשות המים לדחות את הדיון, והעבירה הודעות לועדה שהכנת הכללים תסתיים בקרוב. פרופ' ברוורמן ביקש לדעת מתי בכוונת הרשות להעביר לוועדה את הכללים. אולם נציג הרשות, וילנר, לא סיפק תשובה חד משמעית ורק אמר כי הכללים יועברו "בזמן הקרוב".

היו"ר פרופ' ברוורמן סיכם את הדיון: "הועדה מברכת על ההסכם עם משרד האוצר, שלפי המובטח יביא להפחתה של 5% במחיר המים עד שנת 2014, ומקווה שהצדדים יגיעו לסיכומים נוספים שיביאו להפחתה נוספת במחיר". כמו כן הוסיף היו"ר כי הוועדה רשמה בפניה את טענתם של ראשי הרשויות, כי ניתן להגיע להפחתה גדולה יותר במחיר.
ועדת הכלכלה מחיר מים הוזלה תאגידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד