י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
שיבושים ברשת האינטרנט

כאוס בקזחסטן: האיחוד האירופי מזהיר את רוסיה מהתערבות אלימה

עשרות בני אדם, כולל אזרחים ושוטרים, נהרגו בהפגנות שממשיכות להשתולל בקזחסטן, בתסיסה החמורה ביותר ברחוב מאז קיבלה המדינה את עצמאותה לפני 30 שנה

כאוס בקזחסטן: האיחוד האירופי מזהיר את רוסיה מהתערבות אלימה
המהומות בקזחסטן צילום: צילום מסך

הטלוויזיה הממלכתית הקזחית דיווחה היום (חמישי) כי שני חברי כוחות הביטחון נמצאו ערופים באלמטי, העיר הגדולה ביותר. דיווחים נוספים סיפרו כי מפגינים ושוטרים נהרגו במהלך ההפגנות שנערכו נגד המערכת הפוליטית של הרפובליקה הסובייטית לשעבר, בעיר המרכזית אלמטי.

לא נמסרו פרטים מדויקים על מספר המתים בקרב האזרחים, וכן קיים קושי לאמת דיווחים באופן עצמאי, מאחר והשלטונות שיבשו את האינטרנט במדינה. אלפי אנשים נעצרו באלמטי ומתוך מאות הפצועים, לפחות 60 נמצאים בטיפול נמרץ.

הטריגר להפגנות שהחלו בסוף השבוע, היה עליית מחירי הדלק, אך הן הפכו במהירות למהומות אנטי-ממשלתיות עם טינה של יותר משלושה עשורים נגד שלטון של הנשיא לשעבר נורסולטן נזרבייב, שגם כעת ממשיך להתערב בנעשה במדינה.

במוסקבה אומרים היום כי המהומות הן ניסיון זר לחתור בכוח תחת ביטחונה של קזחסטן. משרד החוץ הרוסי ציין כי רוסיה תתייעץ עם קזחסטן ובעלות בריתה על צעדים אפשריים לתמוך ב"מבצע נגד הטרור", ולשחרור תשתיות.

אתמול אמר נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב כי פנה לרוסיה ולמנהיגה ולדימיר פוטין כדי שיסייעו לארצו לגבור על "איום הטרור". בהודעה שפרסם, אמר כי כנופיות השתלטו על מטרות תשתית גדולות במדינה. הוא הוסיף עוד כי חמישה מטוסים, בהם זרים, ונמל התעופה באלמטי כולו, מוחזקים בידיהם. עדי ראייה דיווחו אמש על קרבות יריות ברחובות העיר אלמטי.

מאז נפילת ברית המועצות ועד לשנת 2019 שלט במדינה נור-סולטן נזרבאייב כשליט יחיד. לפני שנתיים התפטר מתפקידו ומינה במקומו את הנשיא טוקאייב, שרבים מגדירים כ"שליט בובה". ביום שני פרצו מחאות, לכאורה בעקבות מחיר הדלק, אולם המשכן מבטא את רצון התושבים בחילופי שלטון.

הנשיא טוקאייב הכריז שלשום על מצב חירום בן שבועיים בשורה של מחוזות ובהם בבירה נור-סולטן ובמחוזות אלמטי ואטראו, היכן שהחלו המחאות האלימות במדינה. ההכרזה כוללת עוצר בשעות הלילה, הגבלה על תנועה ואיסור על התקהלויות המוניות. אתמול בבוקר הודיע טוקאייב כי קיבל את התפטרות הממשלה, ומינה ראש ממשלה בפועל. טוקאייב הורה לממשלה לפקח על מחירי הדלק.

המהלכים הללו לא הצליחו עד עתה להקל על הכאוס, והאיחוד האירופי הזהיר את רוסיה, כי היא חייבת לכבד את ריבונותה של קזחסטן.

 

 

יענקי פרבר קזחסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד